Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt ekspertise på et lite problem.

Når jeg var ute og kjørte i kveld skjedde følgende:

Det starter å vibrere fra et av hjulen og det føltes som jeg hadde punktert. Da jeg sjekket var alle hjulene hele. Noe senere kom samme vibrasjon igjen. Da jeg sjekket denne gangen viste deg seg at det luktet litt svidd fra v. bakhjul. I tillegg var navet og felgen varm. Bremseskiva glodvarm, mens calipper var kald. Etter noen minutter kunne jeg kjøre videre, uten at problemet meldte seg igjen.. :roll:

Noen som vet hva dette kan være? Er det slik at brekket er koblet på noe annet enn kalipperen? Hjullageret? :-k

Blir glad for alle tips :lol:

Skrevet

Brekket går ikke på kalippern nei, det er bremseband inni skiva. Jeg ville tatt av skiva for å kontrollere om alt er i orden var jeg deg. Men det er jo også en mulighet for at det kan være hjullageret...

Skrevet

Bumper denne..

Hadde av hjulet i går og løsnet skiva, egentlig ikke tegn til noe unormalt, så dette er et mysterium. Har ikke inngående kunnskap om detaljer på bilen, da det er min første BMW :-) Fremdeles ikke flere av dere som har noe idé om hva dette kan være???

Skrevet

Se litt i instruksjonsboken om antispinn systemet...Der står det at dette kan slå inn som en svak pulserende bremsing som kjennes ut som om du har punktert...dette skal egentlig bare forekomme hvis du kjører i et område der det er usikkert om antispinnsystemet vil slå inn (rundt 30km/t) ...men jeg har opplevd dette i høyere fart et par ganger, lenge siden sist dog...

tror det kom fra høyre bakhjul de gangene jeg har merket det.

Anders

Skrevet
Løsnet skiven sier du, tok du den av og kikket på bremsebandene inni skiven?

Nei, hadde den ikke helt av. Jeg løsnet den ved å fjerne denne umbrake skruen som fester skiven. Når bremseskiven var løs snurret jeg den rundt for å kartlegge eventuelle ulyder/subbing. Men, ingen ulyd og det virket ok, så jeg festet den igjen. Burde jeg ta calipper og skiven helt av kanskje...

Skrevet
...det luktet litt svidd fra v. bakhjul. I tillegg var navet og felgen varm. Bremseskiva glodvarm, mens calipper var kald.

Om du burde ta calipper og skiven helt av...? JA! :wink:

Skrevet

Hvis det kjentes ok ut er det sikkert ikke nødvendig å ta av caliperen. Hvis det skjer en gang til kan du jo dra litt i brekket så merker du sikkert om det er der det kommer fra.

Hva med teorien til Mr.CrinkL? Hørtes ut som om dette kunne være noe. Antispinn bruker bremsene når det jobber så hvis dette systemet får hikke vil det sikkert bli varmt etter en stund og du vil merke risting i bilen.

Skrevet

Hadde dette probemet for noen uker siden. Reagerte på risting i rattet periodevis. Trodde kanskje det var dekkene som ikke var avbalansert riktig. Men når jeg gikk ut av bilen så jeg det røyk veldig fra den ene felgen. Og når jeg kjente på felgen var den sinnsyk varm!

Etter en tur til verkstedet ble det konstatert at det var feil på kaliperen og denne måtte byttes. I tillegg måtte bremskiva byttes, kaliperen hadde gått inni den.

Kan jo hende det samme har skjedd deg?

Skrevet

Da har jeg vel kommet frem til at jeg kjører litt til, og så ser jeg om dette inntreffer på nytt. Om det hender igjen sjekker jeg opp nøyere da. Skal ta en nærmere titt på teorien til Mr.CrinkL også..

Takk for alle tips og gode teorier gutter! :lol:

• 5 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...