Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

sitter å leker litt med tanken om pustehjelp på 540'n :D

noen som vet om noen som har gjort dette? hvor mye tåler motoren orginalt? er det lett å få tak i deler til dette evt hvor selges det deler?

men det var de kronene da.. men må bare få drømt litt og finne ut litt mer om det :D

Skrevet

har sett det kittet og det frister.. men (det er alltid ett men) det er vel kansje noen som selger litt mer "ekstreme" kit til de? er det muligt og se 500 tallet med orginal innmat?

Skrevet

8 psi er vel noen sånt som 0,6 bar.

Ser for meg hvis en ladder 1 bar på en slik motor må en vel nærme seg 500 hk. Må bli et brutalt dreiemoment også.

Motoren skal vel tåle 0,6 bar med orginale deler innvendig. Må vel bytte dyser og mere bensintrykk kanskje. Mere luft, mere suppe.

Vært interessant å visst hva en orginal bunndel kan klare og om en må modifisere innsug / utblås hvis en vil ladde mere trykk.

Men er vel lite erfaringer rundt trimming av slik motor i Norge kanskje...

Skrevet

1bar vil omtrent dobble standard effekt.Men en liten tanke er at en kompressor stjeler en del effekt for å kunne gå rundt.

Den kompressoren jeg har stjeler ca 30hk på 10000 rpm(på kompressor altså) og 40hk på 13500 rpm.Regner med at den vil stjele ca 80hk-100hk når jeg får den dit jeg skal ha den,ca 20000 rpm.

ESS bruker vel en sentrifugal kompressor,og disse stjeler langt mindre mener jeg å ha lest,problemet er at disse fungerer mer som en turbo.Dvs at de gir mer trykk,desto høyere turtall du har på motoren.

ESS har sikkert data på hvor stor mengde deres kompressor vil stikke av med.

Skrevet

Eller skru-kompressor.Da følger motoren med helt fra bunn.

Skal man ha effekt helt fra bunn med turbo,så er de bi-turbo som gjelder.

Siden dette er en v-motor,så kan kanskje 2 litt mindre turboer funke greit også,men det er veldig mye mer jobb å bygge turbo enn kompressor.Olje,eksos osv.Noen kompressorer funker jo også greit uten intercooler.

Skrevet

hadde blitt presse isåfall.. er jo v8'r og da skal man ha bunndraget :D å skal jo dra campingvogna rundt til forskjellige treff så må ha litt bunndrag

er det 4,0 eller 4,4 i 95 e34 540 ?

Skrevet

Som flere sier, ESS har et kit til 540, fordelen med dette firmaet er at de er norske, mtp om du skulle trenge jo hjelp med kitet ditt. Prisen ligger på ca. 40 000,-.

Bilbladet Drive hadde en artikkel hvor de monterte dette kitet på en e39 540, hvor de havnet på ca. 440 hk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...