Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en BMW E36 som jeg skal til biltilsynet å vise for senking, men så sitter det på 17" hjul med 215/45-17 dekk, går det bra?

Skrevet

Egentlig skal man forevise TÜV-papir og få godkjent uoriginale felger, på lik linje med fjærer etc. ...Men, de pleier å se gjennom fingrene med felger så lenge man holder seg innenfor +/- 5% av original rulleomkrets, ikke har mer enn 15mm endret sporvidde og ingenting stikker utenfor skjermene.

Tviler på at OP får noe som helst problem med disse hjulene hos tilsynet.

Skrevet

Jeg viste min E46 for godkjenning av senking osv med 215/45-17 på. Det ville de ikke skrive inn i vognkortet fordi det går innunder 5% regelen. Jeg konfronterte dem med at enkelte av deres "frittgående høner" faktisk slår ned på dette, men jeg fikk tips om at det bare er å henvise til kjøretøyforskriften. Og der står det svart på hvitt.

Jeg fikk dog godkjent og skrevet inn ulik dim foran og bak (225/40-18 for 255/35-18 bak samt 225/45-17 for og 245/40-17 bak). Dokumentasjon på dette var bare bilens tyske instruksjonsbok hvor dette var oppgitt.

Uorginale felger som stod på bilen da snakket de heller ikke om. Kan ikke huske at dette er et krav i kjøretøyforskriften (at felger må være godkjent utover at de skal tilfredstille innpress/bredde).

I forskriften står det også spesifisert at senkesett (som ikke tilsvarer orginalt) må skrives inn i vognkortet. Dette står det ikke noe om f.eks. på dekk som er innenfor 5% regelen.

Skrevet
Jeg viste min E46 for godkjenning av senking osv med 215/45-17 på. Det ville de ikke skrive inn i vognkortet fordi det går innunder 5% regelen. Jeg konfronterte dem med at enkelte av deres "frittgående høner" faktisk slår ned på dette, men jeg fikk tips om at det bare er å henvise til kjøretøyforskriften. Og der står det svart på hvitt.

Lurer på hvordan enkelte som jobber på teknisk har selv fått dette godjent når det går utover 5%, må da være måter å sno seg litt rundt dette?

er noen av de gutta som seriøst bygger bil selv, det er de man bør komme i kontakt med og få en dialog. om de på trangsynet gjør seg til når E30 min med alle mods og 20b3rotor turbo er på veien klar for gatebilgodkjenning gjør seg til.

Reiser jeg til tyskland og typegodkjenne eller tuv godkjenne hele bila om det må te. :D koste hva det koste vil...

Skrevet

Er det slik at man kan bruke de dekk/felg dimensjonene som står i instruksjons boken uten om å gå veien til biltilsynet?

I instruksjonsboka til min E34 520I (-95) så er de ”råeste” dimensjonene som står skrevet:

For.: 235/45 ZR 17 (8 J x 17 H2 med innpress 20mm).

Bak: 255/40 ZR 17 (9 J x 17 H2 med innpress 22mm).

:roll:

Skrevet

Nå har jeg aldri sett i instruksjonsboka til min e34 da den er på tysk, men mener da at så lenge det er +-5% av det som står i vognkortet kan du kjøre uten å bekymre deg for at du kjører ulovlig.

Skrevet
Er det slik at man kan bruke de dekk/felg dimensjonene som står i instruksjons boken uten om å gå veien til biltilsynet?

I instruksjonsboka til min E34 520I (-95) så er de ”råeste” dimensjonene som står skrevet:

Bilen er jo typegodkjent med disse dimensjonene, så det skal gå greit. Men jeg ville nok hatt instruksjonsboka med just in case.

Skrevet

Er det noen som vet hva det står i E30 instruksjonsboka om tillatt dimensjoner? Fulgte aldri med min..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...