Gå til innhold

Kjøpslov Kjøpt katta i sekken

Share

Anbefalte innlegg

Hei Kjøpte meg bil i begynnelen av februar. en toyota til bruksbil

Men jeg ahr nå funnet funnet at bilen er kolidert og rettet veldig dårlig bare ny fanger og alt under er bare rundt og bulker :cry: pluss at motoren er ikke helt bra. :cry:

hvordan er er med angrefrist?

Noen som kan hjelpe :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke angrefrist på kjøp salg mellom private, men du kan jo høre med han. Hvis selger har holdt tilbake vesentlig informasjon som han viste om så kan man få refundert noe tror jeg. Men det kan jo være at han ikke viste noe om dette eller at dette er mange år siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere skrevet i kjøpskontrakten? Privatperson eller butikk?
'

Jeg kjøpte bilen privat. vi skrev jo at jeg tok bilen som den sto og at bilen var fri for heftelser.

Men store skader som Selger burdevite om, og ha oplyst om foreks At motoren Bruker MYE olje og at den er veldig kolidert. er ikke det noe som man kan heve en kjøpskontrakt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan få problemer, men tar du det videre så kan den hende du har mulighet til å heve kjøpet så lenge det ikke er alt for lenge siden. Spørsmålet er om det er verdt det?

Med tanke på at det var en Toyota mr2 til 64k så trur jeg at det vært det når kansje bilen egentlig ikke mer vært mer en 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg den videre til noen andre, Si at "jo den bruker nok litt olje, men så er den jo xx år gammel". Deretter så sier du at den har vært utsatt for en smell med forrige eier, men det er ikke ulovlig å tone ned det negative. Husk at du også får med i kontrakten at den selges som den er, så du også sikrer deg.

Men regn med at du taper endel penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette nå.. trur dere kansje dette kan hjelpe?

Reklamasjon etter kjøp av bil

Har du kjøpt bil privat eller fra en forhandler og du mener du har grunnlag for å reklamere/klage, kan du benytte de ferdigtrykte brevene NAF har utarbeidet.

Rettighetene dine ved kjøp av bil er regulert av to lover avhengig av om det er et privat kjøp eller et kjøp fra en forhandler/forretning.

Kjøp fra privat person

Kjøpte du bilen fra en privat person, er det kjøpsloven som gjelder.

Kjøp fra forhandler

Dersom kjøpet ble foretatt fra en forhandler/ forretning, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Dette vil også gjelde dersom du kjøper en importert bil fra en norsk selger.

Til hvem skal man reklamere?

Reklamasjonen skal først og fremst rettes mot selgeren av bilen. Vær imidlertid klar over at importører av biler og eventuelt tidligere selger også kan ha et ansvar. Er du i tvil om hvem du skal reklamere til, ta kontakt med nærmeste NAF advokat.

Hva kan man kreve?

Som kjøper kan du fremsette forskjellige krav blant annet ut fra hvor alvorlige feil og mangler som er på bilen. Mener du å ha krav på heving, bør du kreve det. Forskjellen på heving og omlevering er at ved heving får du som kjøper tilbake pengene, med enkelte tillegg/fradrag, mens ved omlevering er kravet å få en tilsvarende bil.

Skriv et reklamasjonsbrev

Følgende brevmaler kan hjelpe deg i utformingen;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg den videre til noen andre, Si at "jo den bruker nok litt olje, men så er den jo xx år gammel". Deretter så sier du at den har vært utsatt for en smell med forrige eier, og viser fram en liten bulk som er av mindre betydning, gjerne en du lager selv på et strategisk sted. Husk at du også får med i kontrakten at den selges som den er, så du også sikrer deg.

Men regn med at du taper endel penger.

Ja, hipp hurra, slikt får samfunnet til å gå rundt :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at han ikke burde klage vis han skal gjøre samme driten selv. Det der får ikke samfunnet til å gå rundt, tvert imot. Folk går jo rundt å hater hverandre pga det. Har selv vurdert å gjøre lignende. Men hvorfor skal jeg ta igjen på en annen sin bekostning?? Er jo helt latterlig. Folk er bare stor i kjæften vis de klager over slikt, og likevell gjør det selv. Hold dere unna slikt tull, og om dere skal gjøre det så la vær å snakk om det innpå et forum.

It's just bad carma guys...

-Kristian-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...