Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

som topicen sier :)

jeg har en 523i 98 model, og lurer fælt på om min motor vil ta noe skade av og bli brukt med e85...

om noen her har prøvd dette på m50 eller m52 motor og har noen erfaringer og komme med så er jeg veldig takknemmelig :)

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 3 years later...
Skrevet
som topicen sier :)

jeg har en 523i 98 model, og lurer fælt på om min motor vil ta noe skade av og bli brukt med e85...

om noen her har prøvd dette på m50 eller m52 motor og har noen erfaringer og komme med så er jeg veldig takknemmelig :)

Det er ikke noe i veien med å kjøre på E85 på de bilene! Det som er saken er at du må bytte en komponent som koster ca kr 7000,- ink arbeidet. Du får noen hk ekstra og ca 30% høyere dreiemoment!

Det er jo stort sett vanndamp som kommer ut av eksosen,så miljømessig gevinst er det jo også.

Hvis du kontakter Rune Bech i Bech`s bilservice,han driver med dette i Fredrikstad.

Har tunet min hos han,men ikke for E85 som jeg burde gjort.

Hilsen Øivind :wink:

Skrevet

Det han ene sier her er delvis riktig. Dersom du skal kjøre REN E85 trenger du den "dingsebomsen". Tror den forresten koster rundt 4000 NOK.

Du kan derimot kjøre en lett blanding av E85. Jeg har vel ca 6 liter på tanken nå, men etter det jeg har lest skal man vel klare 10-15% E85 uten å konvertere.

Fra etanol.nu:

Etanol i en orörd bensinbil?

Om du (ännu) inte har konverterat din bil och inte skaffat en "riktig" etanolbil men ändå vill minska din bils fossila koldioxidutsläpp går det utmärkt att blanda E85 med bensin i vanliga bilar. Gamla bilar med förgasare klarar kanske 20% E85 som mest medan bilar med katalysator oftast klarar 50%. Har du tur kan den klara ännu mer, men börja med t ex 20% E85 och ser hur det går och öka sedan nästa gång du tankar.

Skulle lamdalampan tändas eller bilen kännas "slö" vid acceleration så har du nått gränsen för vad motorn klarar av och då ska du öka bensinandelen för att vara på den säkra sidan eller konvertera bilen. Det blir då inga problem med de övriga avgasutsläppen eller kontrollbesiktningen. Trots att tillverkarna avråder har Vägverket testat några nyare bensinbilar med 50% E85 och konstaterat bra avgasvärden och inga skador på katalysator m.m.

Jeg kjørte 20-25% på min gamle e36, har ikke kommet så langt som å prøve på den jeg har nå (Bortsett fra de 6 literne jeg fylte her om dagen (ca 9%), hittil har jeg ikke hatt noe problem.

Skrevet

E85 kan du fint kjøre.. Kjører det selv på mange av bilene mine.. enkleste er og kjøpe en justerbar brennseltrykks regulator så kjører du opp trykket på e85n.. da funker det som fjell.. iallefall på de to bensinbilene jeg har billig konvertert.. har å kjørt en toyota corolla 89modell på ren e85 uten og gjøre noe.. hoster litt men går helt greit..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...