Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei...

noen som har råd, tips eller erfaringer med å få godkjent turbo bygg på bil?????

uten noe papirer på turbo å bygging...

er det mulig å få til??

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Tenkte også på turbobygg på bilen min og har vært i dialog med biltilsyn og bmw norge, skal bilen godkjennes må du til tyskland, bmw norge godkjenner IKKE ombygninger lenger, ikke større motor eller motor med turbo eller motor med mer enn 15 prosent effektøkning over standard.

Bmw norge ga seg med utlevering av godkjenning per starten av året etter det jeg vet.

Skal det godkjennes turbo per idag må du hive bilen på henger og dra til Tûv sine testanlegg i tyskland.

Det er fullt mulig, men den turen blir i tilegg til alt det andre Rådyrt.

Skrevet

Frister nesten med å flytte til usa, gjengen på www.mye28.com har ikke problemer med å hive turbo i bilene sine, trenger ikke godkjenne det engang, tcd på det forumet har en 535i som er nede i høye 11 sekundere på 402 meteren :-)

Eneste haken er utslippsnivået som må være lavt.

• 2 weeks later...
Skrevet

for å godkjenne min m535i med s38b36 skulle ss performance ha 15000kr. det blir da gjort av tüv...

men en ting jeg lurer på, er det mulig å få godkjent turbo bygg hvis ikke effekten overskrider originaleffekten. vurderer m30b28 turbo i min m535i serru :-k

hvis jeg da legger ladetrykket på 0,2kg burde det jo ikke være noe problem.. hmm dette må undersøkes

Skrevet

hvis du ikke øker det mer enn 15% og forklarer til biltilsynet at du driver med banekjøring og vil ha litt ekstra og rutte med der, så kan du kanskje få det godkjent.. Men ikke godkjent med mer enn (f.eks) 0.2bar ladetrykk for gatebruk da..

Min mazda er f.eks godkjent med turbomotor med 0.6bar ladetrykk.. står spesifisert i vognkortet faktisk... Men er jo ikke noe problem og skru det opp til banekjøring for så å justere det ned igjen...

Skrevet

meeeen må bremsepapirer fremlegges da tro, eller holder det med et enkelt regnestykke for å forklare effekten :-k

Skrevet
for å godkjenne min m535i med s38b36 skulle ss performance ha 15000kr. det blir da gjort av tüv...

men en ting jeg lurer på, er det mulig å få godkjent turbo bygg hvis ikke effekten overskrider originaleffekten. vurderer m30b28 turbo i min m535i serru :-k

hvis jeg da legger ladetrykket på 0,2kg burde det jo ikke være noe problem.. hmm dette må undersøkes

Det burde ikke vær noe problem å få til. Men du må da framlegge bremsepapir på at motoren holder seg innenfor 218hk. En effekt utover dette blir problemet å dokumentere at karosseriet tåler effekten.

Skrevet

At karrosseriet tåler effekten er vel egentlig ikke problemet her? Verre er det vel med bremsene.

Jeg synes det burde vært slik at man rett og slett kunne lest av i en tabell for den aktuelle biltypen, hvor mange KW og hvilke bremser og eventuelt understell(fjærer og støtdempere) man da må ha for at det skal bli godkjent.

Alt man behøvde da var bremsepapirer for å dokumentere motorstyrke og papirene på de andre produktene man har valgt.

Det er vel antageligvis ikke noe annet TUV gjør vil jeg tro, leser av en tabell og sjekker at resten av bilen har de riktige tingene for å forsvare effektøkningen. Deretter sender de en grosse faktura for noe som ikke er mer jobb enn en EU-kontroll.

:(

Er det ikke noen instutisjoner i Sverige som kan gjøre det samme som TUV i tyskland?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...