steinar84 Skrevet April 7, 2007 Skrevet April 7, 2007 kompis av meg har en e30 325 godkjent med turbo.
mOMOe Skrevet April 7, 2007 Skrevet April 7, 2007 At karrosseriet tåler effekten er vel egentlig ikke problemet her? Verre er det vel med bremsene.Jeg synes det burde vært slik at man rett og slett kunne lest av i en tabell for den aktuelle biltypen, hvor mange KW og hvilke bremser og eventuelt understell(fjærer og støtdempere) man da må ha for at det skal bli godkjent. Alt man behøvde da var bremsepapirer for å dokumentere motorstyrke og papirene på de andre produktene man har valgt. Det er vel antageligvis ikke noe annet TUV gjør vil jeg tro, leser av en tabell og sjekker at resten av bilen har de riktige tingene for å forsvare effektøkningen. Deretter sender de en grosse faktura for noe som ikke er mer jobb enn en EU-kontroll. Er det ikke noen instutisjoner i Sverige som kan gjøre det samme som TUV i tyskland? har e34 m5 bremser så det er ikke noe problem hvertfall.. karosseriet er godkjent opp til 330hk i form av alpina b7 turbo s. men å få papirer på dette er ikke så lett siden alt av forhandlere løper sin vei så fort de hører ombygging. derfor kommer jeg til å holde meg innenfor de 15% man kan trimme uten å endre på noe annet. greia er vel egentli bare å få turbo i vognkortet. hvor mye man lader kan jo ikke folkt sjekke til enhver tid så det er jo ingen problem.
Christian_ Skrevet April 7, 2007 Skrevet April 7, 2007 At karrosseriet tåler effekten er vel egentlig ikke problemet her? Verre er det vel med bremsene. Statens Vegvesen krever dokumentasjon på at råkarosseriet tåler den aktuelle effekten. Men burde ikke vær noe problem å få godkjent 528 med turbo bare en holder seg innenfor 218hk som er i 535. Og da må bremser, fjører, osv vær fra 535. Alt dette kan dokumenteres ved hjelp av online ETK
mOMOe Skrevet April 7, 2007 Skrevet April 7, 2007 akkurat det mener nå jeg også. men de er ikke helt medgjørlig der akkurat, men det skal nopk gå. men dette var tross alt ikke min tråd så nå skal du få ha den for deg selv trådstarter
02dag Skrevet April 7, 2007 Skrevet April 7, 2007 har e34 m5 bremser så det er ikke noe problem hvertfall.. karosseriet er godkjent opp til 330hk i form av alpina b7 turbo s. men å få papirer på dette er ikke så lett siden alt av forhandlere løper sin vei så fort de hører ombygging. derfor kommer jeg til å holde meg innenfor de 15% man kan trimme uten å endre på noe annet. greia er vel egentli bare å få turbo i vognkortet. hvor mye man lader kan jo ikke folkt sjekke til enhver tid så det er jo ingen problem. Du har jo et poeng, med at ingen kan sjekke det, men hvis du lader mer så beveger du deg utenfor loven. Ikke det at jeg bryr meg så mye om det, men hvis Alpina B7 Turbo hadde mer hester i samme karosseri, så burde det vel være mulig å lade opptil 330hk hvis du har bremsene som alpina hadde. Mulig at du må kjøre samme stabstag og ett par andre småting som Alpina har, men mer er det vel ikke?
mOMOe Skrevet April 7, 2007 Skrevet April 7, 2007 alle delene jeg har til e28'n er nokså overdim. både bremser og stabstag er mye kraftigere enn det noen e28 har vært serieprodusert med. meeeen dette hjelper veldig lite når det ikke finnes papirer på at e28 karosseriet er beregnet på den effekten. pga både e28 m5'n og alpina modellene har annet delenummer på karosseriet enn standard e28. dette er fordi de har annen innfestning på stabstaget forran enn standard e28. problemet er da å få dokumentert at dette er den eneste forskjellen. noe som er heeeelt umulig. dermed er det å bygge om e28 til mer enn de (218hk + 15% lovlig effektøkning) 250hk umulig å få godkjent uten tüv etc åssen det er med andre modeller tør jeg ikke si.
ehrnst Skrevet April 7, 2007 Skrevet April 7, 2007 jeg forhørte meg med tilsynet når jeg skulle bygge opp 323 turboen min. "skulle ikke være noe problem dette her" var svaret jeg fikk. måtte bare passe på at jeg ikke oversteg tillat akselvekt osv. det skulle da ikke være noe problem. Spurte også om bremser, da var beskjeden jeg fikk at uansett om jeg byttet til bremser som var bedre MÅTTE de være typegodkjente. da fortalte jeg at de eneste bremsene som var godkjente for min bil kostet 25k. Spurte da om de anbefalte meg å gå får de orginale bremsene og da var svaret, ja. Men nå ble det jo serieprodusert E30 323 turbo også da (Schnitzer S3T)
Christian_ Skrevet April 7, 2007 Skrevet April 7, 2007 Trådstarteren kan vel gå veien om M3 vil jeg tro. Karosseriene har jo samme delenummer, og bremser og understell må oppgraderes til M3. Det må også framlegges papirer av motoreffekten. Men det er jo bare å sende en søknad til Statens Vegvesen og høre.
oddis Skrevet April 7, 2007 Skrevet April 7, 2007 da fortalte jeg at de eneste bremsene som var godkjente for min bil kostet 25k. Litt OT: Hvilke bremser var dette?
team-g Skrevet April 8, 2007 Forfatter Skrevet April 8, 2007 når jeg har 192hk orginalt å så får jeg stilt trykk sånn at jeg har 200-210hk.. skulle ikke trudd at det var noe problem da??? med orginale bremser..
TSL Skrevet April 8, 2007 Skrevet April 8, 2007 jeg forhørte meg med tilsynet når jeg skulle bygge opp 323 turboen min. "skulle ikke være noe problem dette her" var svaret jeg fikk. måtte bare passe på at jeg ikke oversteg tillat akselvekt osv. det skulle da ikke være noe problem.Spurte også om bremser, da var beskjeden jeg fikk at uansett om jeg byttet til bremser som var bedre MÅTTE de være typegodkjente. da fortalte jeg at de eneste bremsene som var godkjente for min bil kostet 25k. Spurte da om de anbefalte meg å gå får de orginale bremsene og da var svaret, ja. Men nå ble det jo serieprodusert E30 323 turbo også da (Schnitzer S3T) s3t kom kun i 100ex
ehrnst Skrevet April 8, 2007 Skrevet April 8, 2007 jeg forhørte meg med tilsynet når jeg skulle bygge opp 323 turboen min. "skulle ikke være noe problem dette her" var svaret jeg fikk. måtte bare passe på at jeg ikke oversteg tillat akselvekt osv. det skulle da ikke være noe problem.Spurte også om bremser, da var beskjeden jeg fikk at uansett om jeg byttet til bremser som var bedre MÅTTE de være typegodkjente. da fortalte jeg at de eneste bremsene som var godkjente for min bil kostet 25k. Spurte da om de anbefalte meg å gå får de orginale bremsene og da var svaret, ja. Men nå ble det jo serieprodusert E30 323 turbo også da (Schnitzer S3T) s3t kom kun i 100ex ja, mulig det. hvordan det? da fortalte jeg at de eneste bremsene som var godkjente for min bil kostet 25k. Litt OT: Hvilke bremser var dette? MOVit
Aroid Skrevet April 9, 2007 Skrevet April 9, 2007 man for godkjen i norge også med over 15% økning av hk. Du må dokumenter. Turbo: Bremsemålinger Brems størrelse og type godkjent til bilen. (HK og nm) Stabstag Fjær og dempere. Større motor: Hvor tung motoren er. Da må du ha dempere og fjær som ståler den vekten fp. bremser som skal gå i hop med vekten på motoren og brems fordeling i fra fram og bak. E30 med turbo med 325 bremser så kan du få det godkjent opp til 220hk. Hartge H23,H26 og H27 har samma bremser som 325i og h27 har 220hk. med M20 motor og samma med Ac snitzer S3T(323i turbo) og S3(325i/327i) E30 med M30 B35 218hk til 250hk motor: Alpina B6 og Harge H35 kom med M30 B35. da kan man kjøp alpina B6 bremser og fjær/demper i fra koed. da har du det du trenger for å godkjen den i E30. Tuv papirer til E30 Hartge h35 og Alpina B6 ligger ute på internett
CandyCab Skrevet April 9, 2007 Skrevet April 9, 2007 dette med 15% effektøking, betyr det at jeg med en 325 (171hk) kan montere turbo, stille trykket til ca 195hk få tak i bremse papirer, og gå til bil tilsynet og få det godkjent med turbo eller er det en hel masse annet man må gjøre også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå