Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Motoren går fint de første 2-3 minuttene på tomgang på høyt tomgangsturtall, før den regulerer seg ned på normalt tomgangsturtall (7-800rpm). Kort tid etterpå begynner den å jage sinnsykt mye, det høres ut som den skal dø helt.

I tillegg fusker den fælt under belastning, dvs. i bevegelse. Rusing i fri høres greit nok ut, bortsett fra litt smelling - tror det er stor sjanse for at den får for mye bensin.

Dette er en bil som nettopp har blitt ombygd, men det er stor sjanse for at motoren oppførte seg slik før den ble tatt ut av originalbilen også.

Fordelerlokk/rotor ser bra ut - helt nytt tror jeg.

Noen tips?

Skrevet

Drar motoren falskluft? -Har du sett etter sprekte/løse gummi (slanger ol.) fra/til/rundt innsuget?

Jeg hadde nesten de samme symptomene når en slange mellom innsuget og bremsekraftforsterkeren hadde løsnet fra innsugsmanifolden på min E34 2.5!

Gikk veldig dårlig på tomgang, og det smalt bra i eksosen når en rusa motoren (+ svart røykpoff).

- Tipper den fikk for mye bensin; slik også du mener om din...

Skrevet

prøv en ting først, hadde samme problem på en e36 320 -98 jeg hadde...

start den opp og la den gå til den begynner å jage... skru av tanklokket og vent litt, roer den seg ikke på det ta og gi den ett par rappe tråkk på gassen.roer den seg da og holder seg så er det mye sannsynlig tett retur eller utlufting av tanken. ihvertfall en start

Skrevet

Her er det flere mulig feilkilder ja..

Jeg går ut ifra at du allerede har sjekket innsuget for falskluft.

På bensinsiden ville jeg satt inn et manometer for å følge med på bensintrykket.. Og detaljer som at både pumpe og bensinfilteret er riktig i forhold til motoren (flow og arbeidstrykk) er vitkig på turtall. Men på tomgang burde ikke disse faktorene være avgjørende, bare prøver bare å tenke høyt ift. fusking senere..

Tennpluggene er riktige? Irring i fordelerlokk? Lambda er innkoplet og i orden? Evt kople opp et air/fuel ratio meter..

S38ene er også beryktet for å være veldig følsomme for endringer på innsugssiden og går fort "sure" ved stopp og start da de er kalde..

Ville lånt meg ECU og LMM og prøvd.. :)

Skrevet

Lambda er koblet opp. Ikke kontrollmålt, men har ikke fått noen feilmelding på den i diagnosen.

Har gått over med startgass uten at det virket å virke inn på noe. Fant et hull i slangen opp til den der spjeldgreia på toppen av plenumet, men det gjorde ikke noe forskjell etter rep. av det.

Men det er sykt mye vakumslanger og greier på disse motorene, så det er desverre veldig vanskelig å se alle.

Fordelerlokk og rotor ser helt nytt ut (sannsynligvis bytta rett før motoren ble tatt ut fra bil i høst), null irring og ikke en gang slitekanter på pinnene. Pluggene var det litt mer så som så med, og jeg vet ikke om det var korrekte plugger (BOSCH et eller annet), men kjøper uansett nye i morgen. Tenkte å putte i den NGK-plugger. Noen med erfaringer rundt plugger på S38?

Ellers er jeg redd du er nær et eller annet når du sier ECU, oddis. Får feilmeldinger på DME'n hver gang motoren har vært starta. Den klager på "Amplifier 1", og tomgangsregulatoren får også feil med henvisninger til mulig feil på DME..

Skrevet

Plugger til s38 er et hælvete å få tak i..NGK har ikke.Bosch pluggen heter Y6DC hvis jeg ikke husker feil.Tror Denso,og muligens Beru har plugger til denne.

Skrevet

Ja, det ser jeg nå...

870,- i plugger.. :?

5-6 lapper for tennkabelsett.

Vet forresten noen om den skal ha sånn magnettrigger på sylinder 6?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...