Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor hardt er lettmetall når det skal bearbeides?

Går det for eksempel an å slipe opp dimensjonen på senteret i aluminiumsfelger med Dremel eller en søylebormaskin, eller blir dette litt for ambisiøst?

Hva kan man eventuellt bruke for å øke senterhullet fra 72,5 til 74,1...?

Skrevet

Hardheten på lettmetallegeringen varierer med kvaliteten på felgen! Feks. er OZ eller Compomotive er MYE hardere/bedre enn Fondmetalfelger. Men generelt er vel lettmetaller å regne som relativt bløte...

Men det store problemet vil være å sentrere felgen for borring. Feil sentrering kan og vil resultere i vibrasjoner under kjøring. Av samme grunn skal ikke senter i felgen være av feil form eller størrelse, da den skal ligge an mot navet og slik bli sentrert.

Må ha noe seriøst utstyr (og litt know-how) for å både sentrere felgen og få til riktig koning på senterhullet. Kanskje et ordentlig mekanisk verksted, eller felgspesialister?

:) Det er nå hva jeg mener, men har tidligere nesten tatt feil ;):lol:

Skrevet

har en erfaring at lettmetall er mye mykere enn annet. hjalp en kompis med noen felger som vi pussa. brukte litt for hard børste så det ble litt dyp ripe. så av erfaring er det ganske mykt.

Skrevet

Som CSM sier så må dette gjøres med skikkelig utstyr, som f.eks en fres. En kollega gjorde nettopp denne jobben på et sett nye M6 replica felger og jeg vurderer selv å spenne opp mine egne felger for å lage et 100% hull for senterringene, siden de er litt dårlige slik de er nå.

Skrevet

Meget kult bilde du har på headingen din CSM! Det viser hvorfor logoen til BMW er som den er, og det er kanskje noen som ikke vet det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...