Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt med girkassa, er ikke lenger mulig å gire aktivt fra 1 til 2., fra 3. og kjapt ned til 2. osv. Men det er kun 2. gir dette gjelder.

Nå er jeg absolutt ingen mekaniker selv,men jeg har spurt og gravd om hva dette er og kommet fram til at det er synkroniseringsringen til 2. som er gåen? Er det da en sånn til hvert gir eller åssn funker det?

En som fortalte meg at det var bedre å koste på kassa en overhaling, men hva er meningen deres om dette? Også sånn halvveis kjøpt en pent brukt kasse fra Tyskland, men er fortsatt litt usikker.

Takknemlig for råd og innspill :D

Skrevet

Det er synk:ringer til/mellom gir/drevene i kassa. Kan være eller er doble for hver.

Når kassa først må ut og repareres, er det en vurdering om en skal sette på en bedre kasse, overhale den gamle, eller å kjøpe orginalt. Er en avveiing mellom ønske (om forbedring) og økonomi, når det gjelder for min del. Hvor bedre alltid er best, men økonomi går desverre over...

Kjøper en brukt tar en alltid en sjanse på at den er verdt å montere inn som erstatning for den gamle... Men å overhale den gamle kan også være litt lottopreget, iogmed at den er slitt. Ser ikke bort fra at du finner flere skumle synk:ringer eller deler som må skiftes; og penge- og tidsforbruk tar lett av...

Det tar dessuten hauger og åser med tid å gjøre overhalingen selv. Og en må være VELDIG systematisk/ryddig. Det er MASSE jobb!!!

Skrevet

syncro mesh'ene på 3,6 kassa er jo et kjent problem og en evt overhaling koster ca 10000kr med mindre du gjør det selv, noe jeg antar at du bare kan droppe siden du ikke var noe mekaniker osv.

mitt råd er å finne en 3,8 kasse, evt e28 535 kasse i sverige/danmark/tyskland og kjøpe det.

det blir både billigere, og du får deg en kasse til å stole på.

Skrevet

Vi gjorde en motorkonvetering fra en 90mod 535 til en S38B36..Vi satte berre på kassa fra M30B35`en, og det funket meget bra..Dette er over et år siden nå, å bilen går like fint i dag. :) Så en slik kasse går helt fint å bruke iallfall..

Skrevet
Ikke for å stjele tråden, men vil en 3,8 6trins kassa passe på 3,6'er?? Og tåler 3,6'ern denne utveksling?

Kassa vil vel passe,men tror 6trinns kassa er litt lenger,så man må evt gjøre noe med mellomaksel.

6trinns kassa har vel samme utveksling på 6.gir,som 5trinns har på 5.gir.

Skrevet

3,6 5 trinns har 0,81:1 på 5. gear, mens 3,8 6 trinns har 0,83:1 på 6. gear.. en så liten forksjell har absolutt ingen betydning..

men disse bilene har forskjellig utveksling på diffen 3,91:1 kontra 3,23:1 så 3,8'n med 6 trinns er nok litt mer sparsommelig på bensinbruken ved langtur...

Skrevet

Tak for svar, men vil eventuell 6trin kassa og diff. kunne ødelegge 3,6'ern?

Var en del tull med MB's motor som i mange år hadde vert brukt i de gamle 310 kasse biler, tullet startet da de brugte motoren i en personvogns utgave med annen utveksling. Motoren raslede nesten fra hverandre pga. dette.

Spørg meg ikke hvilke MB modeller dette var, husker det ikke, men husker der var en del prat om det i DK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...