Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 318i e36 lider av noen merkelige problemer...

baklysa mine har plutselig tatt kvelden, og når jeg åpner bagasjelokket så går sikringen til instrumentpanelet. Tyder sikkert på en kortslutning et sted, vil bare høre fra andre hva dere mener før jeg gjør noe...

Jeg lot bilen stå å varme seg for noen uker siden før jeg skulle på jobb, når jeg satte meg inn i bilen var temp måleren på rød. lot den kjøle seg ned, og når jeg kjørte var tempen på norm...men, når jeg kikka under panseret var ekspansjonstanken bulet ut, så bestemte meg for å bytte hele radiatoren i samme slengen. Problemet nå er jo at bilen går på litt ujevn tomgang til å begynne med (slipper ikke ut noe hvit eksos, og oljen er også normal).

Temperaturen på bilen stiger noe unormalt fort opp til normal, har pleid å ta noen minutter før den står på norm.

Jeg har lufta systemet opptil flere ganger, sikkert brukt flere titalls liter kjølevæske (heldigvis gratis).

Etter å ha lest litt på forumet, så tyder det kanskje på at det er viskosekoblinga og vannpumpa som er gåen? (ekspansjonstanken var kald denne gangen her, har ikke vært det tidligere)

Hvis noen kan hjelpe meg med å finne ut hva som faktisk er galt så hadde det vært kjempe fint, er ikke noe mekaniker selv, men er kjekt å vite hva som er galt med bilen :)

Skrevet

Det med at sikringen går har helt sikkert med et brudd på en ledning fra bagasjeluka til karosseri ,den som går i en svart strømpe på venstre side av bakluka.kjent feil på alle bmw fra E36 til E39 sedan og tourig.

Skrevet

:!: Hvis ekspansjonstanken er kald og motoren varm, er det værdt å sjekke termostaten. Skru den ut, og sett den på ovnen i en kjele med vann. Åpner den noe før vannet koker er den i orden.

Kan hende at toppakningen har blitt ødelagt da vannet kokte. Og aluminiumstopper har en lei tendens til å slå seg skakke ved overoppheting. En eller begge disse kan føre til at motoren blir fort varm/koker.

Start bilen når den er kald, ruse motoren litt... Og før den blir normalt varm, skru av lokket av ekspansjonstanken. (Vær jævelig forsiktig! Varmt vann er ikke til å spøke med! Skru opp sakte, helst med div. hansker etc.) Det skal ikke være mye trykk i vannet; hvis det er det, er topppakning og/eller toppen kilden til problemet.

Som nevnt kan det også være...

- viskosekoblingen. Klarer du å stoppe den med en sammenrullet avis når bilen er varm, er den kaputt. (Se etter rust på/rundt bimetallfjæra i senter foran på vifta; en liten indikator på at den kan være kaputt).

- vannpumpa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...