Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å få kjøpt det lille tannhjulet oppå taklukemotoren noen plass? altså det som går oppi ett av de to hullene over motoren?

Helst i Trondheim-området idag.

Er det vanlig at dette slites om takluka er treig? det går fint om jeg presser litt på motoren, men regner med det er grunnen til at den løfter luka litt skeivt..

og, hvordan får jeg takluka mindre treig? har biltema noe lurt jeg kan spraye på skinnene?

Skrevet

Hvis du trenger tannhjulet på motoren, har jeg en hel motor liggende som fungerer. Hvis du derimot tenker på det som står på bilen når du tar ned motoren er ikke det et tannhjul, men en wire som er laget sånn at den passer inn i tannhjulet...

Skrevet

En ting til... Husk å juster takluka når du setter motoren inn, ellers kommer du nok til å få en treg takluke med føringer som knekker... Juster hver side lik, finn et punkt i skinna som er likt på begge sider. Sett på motor, kjør litt og sjekk om de havner tilbake på samme plass, hvis ikke skru av motor og gjenta til du treffer. Som regel havner du skeivt ut når du har tatt ut motor og skal sette den inn. Dette forutsetter at du tar luka av. Det er ganske enkelt, en torx foran på hver side og tre eller fire skruer i bakkant avhengig av årsodell. Når du får luka av kan du bruke en rensespray (sitrus rens el) på føringer og skinner. tørk av og smør med en tynn tynn sray.

Skrevet

det er tannhjulet på selve motoren. Må da være mulig å kjøpe bare dette? er låst fast med en enkel låseskive..

Hvilken spray bør jeg smøre med da? Litiumfett, funker det?

Noen som har bilder av hvordan man tar av takluke?

Skrevet

Mulig du kan få det løst, det vet jeg ikke.

Ang å ta av takluka er det såre enkelt. Hvis du skyver trekket helt bak og setter luka i tilt posison så kommer du til alle skruer. Tror torxen foran er t25 og bak er det 17mm sekskant. bare lys med en lykt helt forrest så ser du torx skruene. De står ut mot dørene hvis du skjønner.

Skrevet

for å si det slik, jeg har akkuratt tatt av hele skinnemekanismen å hele dritten som har med takluke å gjøre.

Det tannhjulet du snakker om tror jeg du ikke får tak i, jeg og lette etter det..

jeg smurte med WD40, alt satt blegg fast, men etter litt banking med hammer og fram og tilbake og mye smøring så gikk det glattere.

uansett, med meg så var der diverse knekte deler nedi der så jeg bare skrudde opp igjen takluka, defekt. men lykke til iallefall

Skrevet

Går det ikke når motoren er avmontert? Har aldri måttet gjøre det selv for mitt var borte så jeg har bare montert et nytt et.

Trekket satt fast fordi :/

Har smurt skinnene osv nå, men virker som det er wire'n som er treig.. men denne får jeg ikke ut for å få smurt :/

Skrevet

Gjorde det, men fikk som sagt ikke av luka, så de satt vel fast der også ;)

Får se på det en annen dag, når jeg finner ut hvordan jeg skal få den av

Skrevet
Det er nok også en grunn til at tannhjulet har tatt kveld. Hadde det vært min luke hadde jeg tatt ut wirene samtidig for vask og smøring.

Får ikke ut wirene.. :/ fått tatt av selve luka, men kommer ikke lenger.. noen som kan forklare litt? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...