Gå til innhold

Vibr v lav fart og halv gass E39 (probl løst)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som topic sier: Når jeg ligger i 30-40 og gir på litt vibrerer det noe bak, kjører jeg med rolig pådrag er det ingenting.

Og i 90-110 vibrerer det ganske mye ved jevn fart. 2 sett nyballanserte hjul er prøvd med samme resultat.

Kan det være oppheng mellomaksel, eller lite fett i knuten ved diffen... eller??

Håper noen vet hva dette kan være.

Skrevet

De fire hovedforingene som holder hele bakstillinga opp i karosseri er nok dårlige,

Kjennes ut som ubalanse i hjul.Samme som sjer med E30 E28 E34 .

Skrevet

På bensinbiler begyner det ofte ved ca 150k Diesel biler 100-120k .Foringene er ikke billige å bytte på et merkeverksted.Bruker da et spesial verktøy til å trekke ut og presse inn.

Skrevet

Thanks dude! Jeg er veldig redd for og bytte disse og fortsatt ha vibrasjonen etterpå.

Noen med andre erfaringer?

Ingen som har byttet andre deler?

Skrevet

Hvis du heiser opp bilen på bukk bruker en girkasse jekk og løfter i bjelken ved siden av foringen slik at den løftes opp mot karroseri blir det en glippe i mellom .Hvis du kan se sprekker her er den deff ,på touring er det lettere og se feilen en på sedan Da må du demomtere den store skiva under først (de fremre foringene dette gjelder)de ryker først

Skrevet

Aha! Det er notert! Skal sjekke alle 4 og gi tilbakemelding. Tusen takk for svar(ene)!

Utrolig følsomme disse e39... Så mye pes for noen foringer!

Skulle nesten ikke tro det gikk an.

Skrevet

Har funnet ut av problemet!

Først sjekket jeg alle 4 foringer som bonden anbefalte, de var ok.

Da tenkte jeg mer på mellomakselen, skrudde løs begge drivaksler inne ved diffen og stripset de til siden.

Demonterte liten travers til eksosoppheng og varmeskjold over eksosen sånn at mellomaksel kom til syne, sjekket denne visuelt og den så grei ut.

Så startet jeg bilen og kjørte den mens den hang i luften, og ved spesifikke hastigheter på akselen vibrerte det ganske mye.

Opphenget til MA var litt off center dvs at boltene ikke var senterert i det avlange sporet, justerte dette.

Man kunne se at mellomakselopphenget hadde seget litt i gummien også sånn at lageret ikke var i senter av ytterringen til opphenget, men der var ikke sprekker o.l.

Bilen vibrerete ikke like mye etter justeringen av lageret, men det er ingen tvil om at det er opphenget som er dårlig, så nå blir det og kjøpe inn nytt og bytte dette.

Dette tror jeg nok andre E39 eiere kan ha slitt med, så jeg anbefaler og prøve ut denne metoden hvis dere er tomme for ideer og står fast etter og ha feilsøkt og plagdes med og finne ut av slike problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...