Gunnar Skrevet April 1, 2007 Skrevet April 1, 2007 Har bygd om en E34 til M5, men sliter med at den går dårlig (såvidt dårligere enn hva den gjorde da den var 535?), og fikk et tips i en eldre tråd om at hjernen kjører motoren i nødmodus dersom den mangler speedometersignal. Siden jeg ikke har koblet opp noe speedometersignal høres det veldig sannsynlig ut. Jeg har byttet alt på bilen bortsett fra det innvendige ledningsnettet, og nå er det da slik at to av kontaktene til M5-instrumentpanelet kommer fra motorromsledningsnettet (sikringsboksen osv.), så de er OK, men så skal det være en liten og en stor til (venstre side), og de mangler jeg. 520-nettet har en lik den store, men den passer ikke i. Planen er derfor å skjøte om disse kontaktene. Det står BRN-ORG, WHY-YEL og VIO-YEL på koblingsskjemaet, og det stemmer overens med M5-nettet, men virker ikke å stemme med 520-nettet. Det stemmer heller ikke med fargene på de to ledningene som går ned til kontakten på diffen. Har ellers all funksjonalitet i instrumentpanelet bortsett fra tankmåler og instrumentlys. Noen med erfaring på området?
Gunnar Skrevet April 2, 2007 Forfatter Skrevet April 2, 2007 Den sperrer forøvrig rundt 6500rpm (lenge før rødmerkingen). Kan det stemme med nødmodus?
336mik Skrevet April 2, 2007 Skrevet April 2, 2007 Dette stemmer bra med nødmodus ja.635csi eller hva han kaller seg vet vel noe om dette tror jeg.Ellers vet jeg det har vært en tråd her eller på ccn hvor det ligger koblings skjema for alle signaler til m5.
Gunnar Skrevet April 11, 2007 Forfatter Skrevet April 11, 2007 Treball på BMWCCN sier jeg må prøve å koble diffsignalet rett på sort/hvitt i motorkontakten, men det er ikke sikkert sort/hvitt stemmer overens (han refererte til M20), og hvilket signal fra giveren diffen er det i så fall som skal innpå der? Den har jo to ledere..
Gunnar Skrevet April 11, 2007 Forfatter Skrevet April 11, 2007 Både svart med hvite striper og hvit med svarte striper i motorkontakten gav strøm, hhv. 12V AC og 12V DC.. så det kan vel ikke være de som skal være speedosignal.. Ut fra diffen er det brun og gul ledning (M5-giver), så inn på den kontakten er fargene rød/blå med gule prikker og brun med oransje stripe. Finner igjen brun med oransje stripe flere steder - jord av noe slag?
Lien Skrevet April 11, 2007 Skrevet April 11, 2007 På min er brun med oransje stripe signalet fra en temp. giver. Dvs; denne ligger ikke til jord hele tiden, men når denne temp. giveren når 70 grader så jordes den. Kan det være noe slikt hos deg? At den jordes bare når de riktige forutsetningene er der?
Gunnar Skrevet April 12, 2007 Forfatter Skrevet April 12, 2007 Det kan tenkes at det er noe spes med de, siden de ikke er helt brune. Ser fra et wirigindiag. på '91 535i at brun med oransje stripe går til jord. Speedometeret skal ha en av disse. Faen altså. Må snart bare krype til korset og ta helvetesjobben med å koble opp M5-interiørnettet også.. der er det litt skjøtejobb gitt.
Champ Skrevet April 12, 2007 Skrevet April 12, 2007 et spørsmål: det virker som min bil også kan gå i nødmodus, den stopper på 5000 rpm, er det mange ting som kan gjøre dette? eller er det bare enkelte ting , i så fall hvilke og hvilke er i så fall vanlig. egentlig regner jeg med at man må sikkert inn å få lest av kodene på bilen hvis det er mange ting som kan gjøre at den går i nødmodus
Gunnar Skrevet April 14, 2007 Forfatter Skrevet April 14, 2007 Såvidt jeg har funnet ut er det 6500rpm som er nødmodus, men det kan jo tenkes det finnes forskjellige nivåer. Nå har jeg nå ihvertfall fått på impulsgiver fra sylinder 6 slik at DET ikke skal forårsake den til å gå i nødmodus. Desverre er den allikevel fortsatt i nødmodus, så da må speedosignalet også på plass. Er det ingen som vet noe om hvordan det skal kobles?
Gunnar Skrevet April 14, 2007 Forfatter Skrevet April 14, 2007 Noen må vel vite noe om dette? Sliter med at jeg kun har koblingsskjema for 525i og 535i, men har funnet ut såpass at 29 på ECU-kontakten og 14 i diagkontakten skal være hastighetssignal. Dette videreføres inn til diverse kontakter (forgreines minst fire ganger), hvorpå blant annet speedometeret. Såvidt jeg skjønner kommer signalet inn derfra. Da betyr jo det også at det må komme inn på speedoet med en annen ledning, spørsmålet da er bare hvilken - og hvilken er det som skal inn dit? I verste fall trekker jeg bare en ny ledning fra diffen, og rett inn på instrumentclusteret der den skal være, da skal den såvidt jeg skjønne spre hastighetssignalet til alle stedene som trenger det. Eneste er at jeg har funnet to kontakter fra 520-nettet hvor hastighetssignalet ikke blir videreført, slik det blir på M5-nettet. Kanskje til antispinn og et eller annet til? Men uansett - det er en brun/oransje ledning inn på diffgiveren, skal den bare gå rett til jord? Regner med det er den andre jeg må koble inn på instrumentclusteret.. men på hvilken leder? Trenger seriøst et koblingsskjema på ledningsnett i 518/520/525 med analog tripteller..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå