Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som nevnt i en annen post (http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=45845) har jeg hatt problemer med at bilen nesten ikke drar seg selv og at det smeller og puttrer da jeg gir på. Sjekka litt rundt i motoren og fant plutselig en slange hengende løs. Og feste den skal sitte på er vist knekt, så umulig å få den innpå.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

men hva er dette forno? og kan det være årsaken ?

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Er det noen i hedmarks område som har noe sånt er jeg veldig int i en ny.

Skrevet

Kullfilter som kommer fra bensintanken.... min hadde røket både oppe og nede, men merket ikke noe på bilen av den grunn... Kjøpte uansett en ny, klipte av de harde rørene og skjøtet de med bensin slanger så det går å bøye på boksen uten at noe knekker....

Skrevet

Kan prøve å fortelle litt om funksjonen og hva det er, får ikke henge meg om det ikke er forklart 100% etter boka.

kullkanisteren hører med under eksosrensesystem, eller mer korrekt fordampingssystemets rensesystem.

kort forklart er den en komponent i systemet som skal hindre utslipp av drivstoffgasser.

Fra inntakssystemet (gassspjeldhus/innsugsmanifold) fanger en gummibelg/slange opp drivstoff som ikke blir sendt inn til forbrenning, denne slangen er koblet på en tømmemagnetventil som åpner og sender overskuddsdrivstoff videre til kullkanisteren før retur til bensintank.

Kullkanisteren er et aktivt kullfilter som skal fange opp disse overskuddsgassene.

Symptomer på problemer med KK kan være økt drivstoff forbruk,ujevn gange osv.

Skulle en slange gå i stykker som i tilfelle her regner jeg med det blir problem med drivstofftrykk feks.

Ikke så lett å finne ut av bestandig da det ikke er det første man tenker på.

Håper dette hjalp litt.

(Finnes andre virkemåter for kullkanister ved at når motor stanser fanger kullkanister opp damp fra tanken,og når motor starter igjen åpner tømmemagnetventilen og sender den lagrede dampen til innsugsmanifold, slik blir det forbrenning av bensindamp istedet for at den blir sendt ut i atmosfæren uforbrent)

• 1 month later...
Skrevet

kan selvfølgelig fjerne den.

Men da må du ordne slik at tanken får slippe ut damp på annen måte...

Er selvfølgelig ikke lovlig å fjerne den.

Og ja annen styring på innsprøyting kan selvfølgelig kompensere.

Hvordan gjør du det med tømmemagnetventil og slange opp til manifold osv.

Egentlig avhengig av mange faktorer hvordan et motorstyringssystem vil reagere på feks utett tilkobling til KK,defekt tømmemagnetventil og full KK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...