toomas Skrevet April 4, 2007 Skrevet April 4, 2007 holder på og bytte toppakning på min 3,6 m5. etter hva jeg veit skal nan når man timer opp reg kjedet sette O-Tmerket på trigger hjulet på merket sitt og kammene skal ligge med spora i bakkant mot hverandre.. stemmer dette? tørr ikke begynne og fikle med dette før jeg er 200% sikker på at det er helt riktig. er evig taknemlig for svar
336mik Skrevet April 4, 2007 Skrevet April 4, 2007 Du skal se fremmerst på kammene. Kammene er makene,så det er 2 hakk i hver av dem(på innsiden av lagerbukk nr 1). Husk at eksos kam skal "først" hvis du skjønner hva jeg mener.Kan muligens ordne noen bilder til deg hvis du trenger.
toomas Skrevet April 5, 2007 Forfatter Skrevet April 5, 2007 ok. ringte bavaria også og de mente at jeg skulle bruke flattjern i de spora bak på kammene.. men baki der er det jævelig trangt så er vel bedre sånn du sier. men hadde alikevel vært topp med noen bilder.
336mik Skrevet April 5, 2007 Skrevet April 5, 2007 Hvis du bruker flattjern blir det feil.Kammene skal være 90 grader forskjellige.bruker du flattjern blir det 180 grader.Skal se om jeg får tatt et bilde til deg jeg.
336mik Skrevet April 5, 2007 Skrevet April 5, 2007 Da har jeg fått tatt noen bilder.Ikke lett å få skikkelige close-up bilder men. Du får evt spørre under veis Ble bittelitt over timing merket,men du skjønner prinsippet.Veiva skal stå på OT merket. Innsugs kam: Utblås kam: Håper dette kan hjelpe deg
toomas Skrevet April 5, 2007 Forfatter Skrevet April 5, 2007 sitter på jobben nå og har montert toppen. fannt merkene du mener og de er til stor hjelp.. ot merket sitter på trigger hjulet eller? og hvor på blokka sitter merket det skal gå overens med? har ikke sett så mye der nede enda men er greit og få svar på forhånd så slipper jeg og leite så veldig. godt du svarte meg på detta nå så slipper jeg problemer. han på bavaria sandnes hadde tydelig ikke helt peil på hva han snakka om. er det noe annet jeg også bør være ops på ved sammensetting eller bør resten være greit?? har papirer osv fra autodata på moment så den delen bør være grei.
336mik Skrevet April 5, 2007 Skrevet April 5, 2007 OT merket på blokka sitter et par cm til høyre for trigger-føleren.Sitter vel forøvrig ca rett opp fra senter på veiva. Og merket på reimhjulet står det med O på venstere side og T på høyre side av "OT" streken. Kan være et hælvete å få timinga riktig,men ikke dra motoren på starteren før du er helt sikker på at timinga er riktig.Dra heller rundt veiva med en fastnøkkel eller lignende. Er også greiest å gjøre dette uten strammeren i er min erfaring. Lykke til hvis du ikke har gjort dette før,for du har nok en liten stund med banning foran deg for å få registeret riktig(jeg sleit ihvertfall fælt de første gangene).
toomas Skrevet April 5, 2007 Forfatter Skrevet April 5, 2007 den er grei. takker og bukker for hjelpen
toomas Skrevet April 5, 2007 Forfatter Skrevet April 5, 2007 da har jeg fått montert sammen motoren og satt den på merkene. i hvertfall riktig på kammene. satte kammene riktig da stempel 1 var på topp fordi jeg ikke finner noe O|T merke på trigger hjulet.. har bare en "flatspot" på triggerhjulet der det står 2|K .. har snurra på motoren og det er ikke noe som butter så jeg er nok ikke så langt unna men kunne jo tenke meg og være sikker..
toomas Skrevet April 6, 2007 Forfatter Skrevet April 6, 2007 fannt ut av det. og til min store forundring traff jeg allt riktig på første forsøkbare hang på kjede og da ble allt riktig..
336mik Skrevet April 6, 2007 Skrevet April 6, 2007 Utrolig flaks da.Men vær helt sikker på at det er riktig,for å havarere en slik topp er hverken billig eller lite jobb. Husk å sveive motoren rundt etter at du har satt på stramming også,for å se at timingen fortsatt er riktig.Bra at du fikk det til da,og bra du ikke brukte flattjern som de på bavaria sa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå