Arimanni Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 Vart tatt igjen i dag 6500 kr i bot 110 km/t i 80-sone. Det som er spm mitt er som følger, han hadde film av meg når han tok meg. Og på filmen var han oppe i ein hastigheit av 180 km/t uten blålys i ein tunell som går nedover i påsketrafikken! Grunnen til at eg veit dette er fordi eg forlangte å sjå filmen før eg skreiv under på det forenkla forelegget og då såg eg at han hadde hatt 180 km/t uten blålys (har vitne på det). Når eg komenterte det fekk eg berre beskjed om at han måtte ha sånn fart for å klare å gjere jobben sin. Som sagt, får at du skal klare å gjere jobben din må du minst ha 180 km/t i påsketrafikken uten blålys og sette sitt eige og andre folks liv i fare! Spm mitt er som følger, kor lenge oppbevarer dei filmene? Og kva kan eg gjere med dette? Kjem eg nokon veg med ein eventuell anmeldelse. Han som satt på meinte eg burde anmelde tjenestemannen for uaktsomkjøyring. Vist ikkje eg gjorde det ville han som satt på anmelde det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.C.V Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 Har hørt en plass at de ikke har lov å kjøre i høyere hastigheter enn 140km/t, men om dette er løse rykter skal jeg ikke si.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwgutt Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 Har hør en plass at de ikke har lov å kjøre i høyere hastigheter enn 140km/t, men om dette er løse rykter skal jeg ikke si.. Det er bare tull..Men de har sikkert ikke lov til å kjøre fortere enn fartsgrensa uten at det er i en uttrykning.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G-A Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 Selv ville jeg kanskje ha gått ned på en politistajon og forhørt meg litt om hvilke regler osv som gjelder... åså hørt hvilke konsekvenser det ville ha fått for vedkommende som har kjørt politibilen og evt tatt opp saken/anmeldt.. Har hør en plass at de ikke har lov å kjøre i høyere hastigheter enn 140km/t, men om dette er løse rykter skal jeg ikke si.. Det er bare tull..Men de har sikkert ikke lov til å kjøre fortere enn fartsgrensa uten at det er i en uttrykning.. må si meg enig der, hvorfor skal politiet ha "rett" til å kjøre fortere? de er vanlige bilister de også når de kjører uten blålys.. (?) Politiet skal gjennom forebyggende, håndhevende og hjelpende virksomhet være et ledd i samfunnets samlede innsats for å fremme og befeste borgernes rettssikkerhet, trygghet og alminnelige velferd for øvrig. gir det oss trygghet å kjøre 140-180km/t i en 80-sone.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R.E.H Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 mister man ikke førerkortet ved 109kmt i 80 sonen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.C.V Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 mister man ikke førerkortet ved 109kmt i 80 sonen? Det er vel 116km/t at lappen ryker... Har hør en plass at de ikke har lov å kjøre i høyere hastigheter enn 140km/t, men om dette er løse rykter skal jeg ikke si.. Det er bare tull..Men de har sikkert ikke lov til å kjøre fortere enn fartsgrensa uten at det er i en uttrykning.. Det har du sikkert rett i Utspillet mitt er basert på rykter og jungeltelegrafen De har vel ikke lov å bryte fartsgrensen hvis det ikke er under utrykning.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 Are G: Post oppfølging på dette, for dette er viktige saker. Føler det er isåfall mange politifolk som gjerne er litt happy på avtrekkeren ute i landet. Har jo hatt en kamerat som flere ganger har blitt presset opp i ræva X-antall ganger for å kjøre fortere enn fartsgrensen. Dvs, politiet later som dem er stusselig ungdom som vil race... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 Kjørte lettmotorsykkel i ei 60 sone bak en sivilbil engang, (veldig langt strekke å kjøre) så slakket de ned til nesten 40km/t, nesten som de forsøkte å friste meg til å se om jeg ville kjøre forbi, men visste det var en politibil, så holdt meg bak selv om jeg kunne suset forbi. Så ja: det virker som de i enkelte tilfeller selv provoserer frem utfallene i trafikken for å se om de klarer å "lure" folk til å gjøre noe ulovlig Etter en stund jeg hadde ligget bak de, så speeda de opp til 60 igjen. Heldigvis svingte de av et sted så jeg ble kvitt de, litt ekkelt når det blir slik.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Swoop Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 fant et fint utdrag fra politiinstruksen : 3. Ledelse og ansvarsforhold Nødvendigheten av utrykningskjøring avgjøres om mulig av vaktsjef/operasjonsleder. Slik beordret utrykningskjøring anmerkes i vaktjournal e.l. 3.2 For øvrig tilligger det patruljeleder å vurdere behovet for utrykningskjøring og forfølgelse av kjøretøy og om behovet for å måtte fravike trafikkbestemmelsene under slik kjøring. 3.3 Fører er alltid ansvarlig for at selve utrykningskjøringen/ forfølgelsen gjennomføres på en forsvarlig måte. 3.4 Dersom flere politienheter deltar, har vaktsjef/operasjonsleder ansvar for samordning og styring. Antall deltagende enheter skal begrenses til det strengt nødvendige. Hvis slik styring ikke er mulig, ligger samme ansvar på den enhet som er nærmest. Så ifølge instruksen til politimannen som har forfulgt deg, har han kanskje brutt punkt 3.3, hvis trafikken har vært som du sier. Og har da ikke vært forsvalig nok. Men det er ikke noe krav om at politibiler (sivile og uniformerte) bruker blålys under uttrykning, da bruken av disse kun plikter andre bilister å gi fri vei i trafikken. Politiet er jo også fritatt fra endel paragrafer i vegtrafikkloven, som bla. fart,parkering, skiltregler osv. Tviler på at du kommer noen vei med en anmeldelse, da politiet liker å jobbe sammen, og vil sannsynligvis finne mye annet pirk på deg som de kan ta deg for når du kjørte. Og du lå ikke akkurat i fartsgrensa selv når du ble tatt for det, og da kan jo du risikere å få samme anmeldelse tilbake fra politiet, om uaksom kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vIc2r Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 Politiet har IKKE lov til og provosere sivile folk til og kjøre fortere kjøre forbi etc... Vis man faktisk for bevist at politet provoserte fram en straffbar handling,kan man gå ustraffa i fra saken. Det med hvor fort de kan kjøre er det en regel jeg vet om, det er det at en tjenesteman kan kjøre 40%over angitt fartgrense,men de har også lov til og overskride denne grensen,men da kjører de på eget ansvar, dvs vis de kommer ut for en ulykke der menneskeliv går tapt blir de straffeforfulgt... så han kan fint kjøre i 180 for og ta deg, han kan ikke bli straffet for det, pga ingen skader skjedd... Victor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 vIc2r: Men tingen er at han gjorde dette uten blålys eller noen form for å si at her skjer det noe i høy hastighet. Slik da at andre bilister kan kjøre til side osv. I det du skriver, så står det ikke noe om dette, og jeg kan vitterlig ikke tro at en sivil politibil kan kjøre i 300km/t på eget ansvar uten blå lys, så lenge politimannen mener han har kontroll... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
borte Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 Politiet har IKKE lov til og provosere sivile folk til og kjøre fortere kjøre forbi etc... Vis man faktisk for bevist at politet provoserte fram en straffbar handling,kan man gå ustraffa i fra saken.Det med hvor fort de kan kjøre er det en regel jeg vet om, det er det at en tjenesteman kan kjøre 40%over angitt fartgrense,men de har også lov til og overskride denne grensen,men da kjører de på eget ansvar, dvs vis de kommer ut for en ulykke der menneskeliv går tapt blir de straffeforfulgt... så han kan fint kjøre i 180 for og ta deg, han kan ikke bli straffet for det, pga ingen skader skjedd... Victor helt sykt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vIc2r Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 vIc2r:Men tingen er at han gjorde dette uten blålys eller noen form for å si at her skjer det noe i høy hastighet. Slik da at andre bilister kan kjøre til side osv. I det du skriver, så står det ikke noe om dette, og jeg kan vitterlig ikke tro at en sivil politibil kan kjøre i 300km/t på eget ansvar uten blå lys, så lenge politimannen mener han har kontroll... Enig der. Jeg er ikke sikker på åssen bestemmelser det er for bruk av blålys. siden detta var i dag,så var det nok sikkert mye traffik,og da er det ikke akkurat forsvarlig og kjøre uten blå lys. Men jeg har sett mangfoldige politie biler i utrykkning uten blå lys i høyhastighet. (med lite trafikk vel og merke) noen uniformerte folk fortjener ikke den jobben de har! BTW. Ble tatt i 81kmh i 60sona to dager etter jeg kjøpte BWN`en min. (Drøyt to uker sia) sure peng. 6500kr rett ut av vinduet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin_Isak Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 Snut er ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hartvix Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 Politiet har IKKE lov til og provosere sivile folk til og kjøre fortere kjøre forbi etc... Vis man faktisk for bevist at politet provoserte fram en straffbar handling,kan man gå ustraffa i fra saken. Dette er helt rett. Politiet (eller noen andre for den del) har ikke lov til å "provosere" straffbare handlinger. Dette fungerer på samme måte som at politiet ikke kan sende en 17-åring inn på et utested med innstruks om å kjøpe øl (Det var litt bråk om dette i Trondheim forleden). så han kan fint kjøre i 180 for og ta deg, han kan ikke bli straffet for det, pga ingen skader skjedd... Dette er nok ikke helt rett. Politimannen har ikke lov til å opptre uaktsomt og kan ikke sette seg selv og andre i fare dersom det ikke er forsvarlig i forhold til forbrytelsen som skal avdekkes/forhindres. Hvis det her var snakk om å følge etter en person som var i ferd med å detonere en bombe og drepe 1000 mennesker, ja da blir jo saken annerledes, men det er vel knapt tilfellet her... Etter min mening er det totalt uansvarlig å kjøre i 180 km/t uten blålys for å stoppe noen som skal ha et forenklet forelegg. Det blir omtrent som å slå noen i hodet med batong fordi de prøver å springe fra en urinerings-bot. Problemet her er selvsagt at alt går på skjønn og at det er SEFO som avgjør saken. Man kan si hva man vil, men SEFO er ikke så nøytrale og uavhengige som de plikter å være. Det er jo ganske utrolig da, at når det gjelder fartsovertredelser for privatpersoner så eksisterer det null skjønn (6500 kr i bot for 110 km/t uansett om veien hadde vært dimensjonert som autobahn og tom for trafikk), mens når politiets uaktsomhet på veien skal vurderes går alt på skjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå