piggens Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 Har sett mange biler som har BiTurbo og har alltid lurt på hva dette er,noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tovp Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 Biturbo er 2 turboer. En som begynner å lade allerede ved lavt turtall. Og den andre begynner ved høyere turtall. Dette hjelper til å minske turbo "lagget" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 og twin turbo er 2 turbo med samme ladetrykk, begynner samtidig... itilfelle du finner ut du skal spørre om det å Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 Dette hjelper til å minske turbo "lagget" Det hjelper også til ekstra kjøling. For den minste turboen snurrer lenger enn den store når men slipper gassen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet April 4, 2007 Share Skrevet April 4, 2007 Biturbo er rett og slett to turboer, en liten som tar de lave turtallene og som begynner tidlig, så er det en større turbo som tar over på de høye turtallene den lille turboen ikke klarer alene. Men til spiritus: Hvordan kan du forklare at den lille turboen faktisk kjøler motoren fordi den snurrer lengre enn den store turboen..? Dette er jo ikke poenget, dessuten mater jo turboene på med varmluft! Må ikke tro de blåser kaldluft med så mange tusener av RPM de snurrer i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet April 6, 2007 Share Skrevet April 6, 2007 Husker å ha lest det et sted.. Vet ikke om det stemmer jeg:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kkro Skrevet April 6, 2007 Share Skrevet April 6, 2007 Det er mange meninger om hva biturbo er, og bilfabrikkene har også brukt ordene forskjellig. Jeg vil driste meg til å si at biturbo kun betyr at det er to turboer på samme motor. Biturbo sier ingenting sikkert om hvor store turboene er, eller om de er paralelle, sekvensielle eller i serie. Ordet biturbo er brukt av Alpina(B10 biturbo) og Maserati(biturbo og 222) om to like store paralelle turboer. Porsche(993) har kalt dette twin-turbo. Toyota(Supra) og Porsche(959) har brukt to turboer sekvensielt. Jeg tror ikke de har brukt ordet biturbo, heller twin-turbo. Hva BMW kaller sin nye 3 liters diesel med sekvensielle og seriematede turboer, vet jeg ikke, men det er mulig de bruker ordet biturbo. Poenget mitt er at to turboer kan settes sammen og brukes på mange forskjellige måter, og jeg vil påstå at det ikke finnes noen entydig og korrekt definisjon på begrepet biturbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
piggens Skrevet April 7, 2007 Forfatter Share Skrevet April 7, 2007 hmm...okay disse svarene var jo utfyllende og da fikk jeg vite det:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå