Sibbe Skrevet April 5, 2007 Skrevet April 5, 2007 Hei! Jeg har et par problemer med bilen min. Har en BMW 320iA 94-mod (6 syl. motor). Det første er at jeg får ikke motoren opp på normal driftstemperatur. Den ligger like over det blå markerte feltet på temperaturmåleren. Ifølge håndboken til bilen min skal den ligge midt på, altså mellom blått og rødt felt. Dette er jo ikke helt bra da dette gir både økte drivstoff utgifter og ikke er helt bra for motoren. Termostat skulle være byttet av tidligere eier uten at dette hjalp. Noen som har forslag hva som gjør dette? Jeg har jo automatkasse på bilen. Her har jeg ulike innstillinger. Jeg har en sportsinnstilling, en økonomi innstilling samt en innstilling for glatt føre. I tillegg har jeg også muligheten til selv å velge hvilket gir jeg vil kjøre i (2, 3 eller 4). Clouet er det at når motoren er kald så går den temmelig høyt opp på turtall før den girer. Girer ikke før 3.500, og dette med økonomi innstilling (har ikke sjekket de andre innstillingene). Dette synes jeg er unormalt høyt. Idag f.eks så skulle jeg kjøre. Ga helt forsiktig gass og aksellererte sakte, men bilen giret allikevel ikke før den hadde 3.500. Når man har kjørt litt så er den "normal" igjen. Gubbekjører du bilen så girer den på litt over 2000. Noen her som har en løsning på disse problemene? Eller har forslag? Evt. opplevd noe lignende? Mvh Jan-Reidar
Sir Hofstad Skrevet April 5, 2007 Skrevet April 5, 2007 Har du i en fungerende termostat er det luft i systemet eller vannpumpe er defekt. Kan prøve uten termostat,lufte osv. (Kan være føleren til temp eller måler på speedo som er ute av form så derfor er det greit å utelukke termostat og luft før man bytter vannpumpe; begynner med det enkleste først...) Kassa de har for lavt nivå på giroljen, eller oljen er av dårlig kvalitet.
Sibbe Skrevet April 5, 2007 Forfatter Skrevet April 5, 2007 Ok, takker for hurtig svar. Jada, termostaten er skiftet for ikke så alt for lenge siden uten at det hjalp. Hva koster en ny vannpumpe til denne bilen? Sånn ca? Merkelig dette med girkassa, oljeskift på automatkassen er tatt på bilen for bare noen måneder siden. Men tydeligvis så er det noe muffens her. Finnes det forresten noen måte å sjekke oljenivået på automatkassa uten å skru opp hele bilen? Er ikke så teknisk anlagt av meg, så jeg må bare spørre. Aldri hatt automat før heller.
Kjetil Sømme Skrevet April 5, 2007 Skrevet April 5, 2007 Vannpumpe koster 711 penger hos GS http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_in ... 3&type=alt Vet du hva slags automatkasse det er på bilen (ZF/GM etc)? Det står under på kasse stemplet i godset eller på en klistrelapp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå