George Constanza Skrevet April 5, 2007 Skrevet April 5, 2007 HØI....... Har et problem her....mulig detb ikke er alvorlig....men jævlig irriterende. Hver gang jeg tar inn clutchen kommer en drittlyd/kvinelyd, samt når jeg også så vidt har speed med gasspedalen...slipper jeg gasspedalen helt ut går lyden vekk...men når jeg har litt speed kommerden lyden. når jeg har inne clutchen helt i fart og så vidt speed gjelder dette sårlig 4 og 5 gir. Bilen eren 325 e36. Noen som har noen greie tips og ider om hva det kan vere. Har fundert og fundert lenge nå om hva det kan være.....men er just nå i det siste lyden har blitt verre. Har jekket opp bak...fant ut at det var litt slark i mellom drivaklslingene og kardangen...(kardangen har sperre) det at det var litt slark, kan det være om det har gått noen tanntagger på tannhjula.....og at disse taggene driver å fucke opp inni der når tannhjula går på lavt turtall.....men det forklarer ikke clutchen....det var en gang den lyden kom da bilen sto stille ellers har det kun vært som jeg har nevnt tidligere i 4 og 5 gir spesielt, ihvertfall da jeg hører det. tenkt litt på girkassa...men det forklarer heller ikke clutchen.... andre faktorer som jeg tror kan gjør denne faenskapen er hardyskiva, utløserlageret til clutch........ MEN SOM DERE SER....JEG HAR IKKE PEILLING....... Så for guds skyld kan en av dere hjelpe meg med denne nøtta..... Takker og bukker for gode svar......
Sir Hofstad Skrevet April 5, 2007 Skrevet April 5, 2007 Beskrivelsen passer med et dårlig utløserlager. Når de blir dårlige sviver de med rundt og lager en høyfrekvent lyd. Like greit å bytte helt clutchsett.
George Constanza Skrevet April 5, 2007 Forfatter Skrevet April 5, 2007 OK...ja er du veldig sikker. Men selv føler jeg clutchen er rimlig bra.....ikke lange arbeidsveien før den begynner å dra avsted. tar nesten med en gang. Føler det kan være litt dumt å bytte hele clutchen, hvis det kun er utløserlageret...men hvis det skulle være utløserlageret vil det da ha ødelagt resten av clutchen. Hva består et clutch sett av???
Sir Hofstad Skrevet April 5, 2007 Skrevet April 5, 2007 Clutchsett består av clutch,trykkplate og utløserlager. Kan kontrollere utløserlageret ved å gradvis trykke inn clutchpedal og lytte. Men er du usikker skulle du kanskje hatt noen med erfaring til å sjekket...
George Constanza Skrevet April 5, 2007 Forfatter Skrevet April 5, 2007 Ja...harsett på åssen det er å skifte clutch i haynes.......og t ser ut som et helvete......ned med eksos,mellomaksling,girkasse +++++spesial bmw verktøy. Trenger man disse spesialverktøyene for å klare det eller ikke. Hvor lang tid vi det ta å bytte clutch for en som ikke har gjort det før. Og erdet så vanskelig som jeg oppfattet det som.
Sir Hofstad Skrevet April 5, 2007 Skrevet April 5, 2007 Det er liksom ikke det morsomste man gjør I prinsippet er det slik feks Haynes beskriver, men du må vite å få sentrert, sjekket svinghjul og krysstrekke bolter med rett moment. Som jeg svarte tidligere mener jeg det er best å sjekke det enkleste først, og det kan selvfølgelig være noe helt annet som lager lyd. Har du ikke noen du kan få til å lytte/prøvekjøre bilen? Mulig at clutchpedal er litt stram da du skrev at den tar nesten umiddelbart, ligger den helt innpå vil den få lageret til å svive.... PS! Min personlige mening er at det går an å moderere språket litt.... Ikke mye allright når det popper inn at det er kommet inn nye svar på tema: SXXXX ulyd liksom, blir for dumt. Men det er min mening
George Constanza Skrevet April 5, 2007 Forfatter Skrevet April 5, 2007 Jepp....heh ja.... Men det er VELDIG irriterende når en ikke vet hvor denne, ikke så fine lyden kommer fra.....og hva som er galt. Bruker å kjøre mye i 4 og 5 gir og da du hver bidig gang hører denne lyden om og om igjen.... Men skal ta å sjekke med noen.....kan være de kan det mye bedre ...men tror ikke de har særlig greier på bmw akkurat. Jepp, men tror kansje man da skal konkludere med at det har noe med clutchen å gjøre foreløpig. Takker deg for bra svar.
Dr_S Skrevet April 6, 2007 Skrevet April 6, 2007 Bytte clutch er noe av det verste man kan gjøre på E36. Jeg satte det bort til kyndige folk
pez Skrevet April 6, 2007 Skrevet April 6, 2007 e har sanmme drittet på min!! skriker som F... når e rygger.. spesielt med litt motstand for eks i en bakke.. men er dette noe "farlig" å kjøre med?
George Constanza Skrevet April 6, 2007 Forfatter Skrevet April 6, 2007 Ja, he lurte på dette .....: Hva betyr å sentrere clutchen?
02dag Skrevet April 7, 2007 Skrevet April 7, 2007 Alt dette høres ut for meg som det er utløserlageret, som har gått. Hvis du bare vil skifte dette så behøves vel ingen spesialverktøy, men det er jo litt jobb da, hvis du ikke har tilgang til grav, eventuelt annet løfte utstyr. Sentrering av clutchen er egentlig ikke noe hokuspokus. Det er kun for at girkasseakslingen skal smette inn i clutchen og svinghjulet uten problemer, når du skal sette motor og girkasse sammen igjen. For når du har skrudd fast trykkplata, er det veldig vanskelig å bevege clutchplata. Du kan si det sånn at jeg har aldri hørt om noen som har klart akkurat det. Du kan enten lage deg en plugg selv, hvis du er nevenyttig, eller kjøpe deg dette settet på biltema http://www.biltema.no/products/producti ... emId=82429 Det koster 149,- og da har du til samtlige biler i verden. Noen produsenter av clutcher, leverer også med en sentreringsplugg ved kjøp av ny clutch.
steinar84 Skrevet April 7, 2007 Skrevet April 7, 2007 du skal være glad du kjører bmw med motor g drivverk rette veien. ingen sak å skifte clutch på disse bilene her. .. gjort på 2-3 timer. værre med tverstilte motorer og trynetrekk.
George Constanza Skrevet April 7, 2007 Forfatter Skrevet April 7, 2007 heh ja...ok... ser man trenger å løfte opp motoren...... når man skal tar av girkassa. Er dette veldig nøye.Stod noe om det i Haynes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå