Bugfighter Skrevet April 7, 2007 Skrevet April 7, 2007 Hei Har en E39 525i 2001 som har gått 195000km. Når utetemperaturen er 3'C eller lavere så nekter den å starte på første forsøk. Det spiller ingen rolle hvor lenge jeg drar den på starteren, kan holde på til det lukter "pommes frites". Det er ikke tegn til tenning eller antydning til start. Så hvordan får jeg startet den? Dette er prosedyren jeg må bruke: 1. Dra på starteren i 3 sek. 2. Vri nøkkelen tilbake i pos 0 og vente 2 sek. 3. Repetere 1-2 til den starter. Noen ganger starter den på andre forsøk....noen ganger etter 6-12 forsøk. Slik har den vært i hele vinter. Holde gasspedalen halveis nede, hjelper ikke. Skru på tenningen å vente noen sekunder slik at bensintrykket er oppe, hjelper ikke. Ingen diagnose feil koder dukker opp. Problemet øker jo kaldere det er ute. Ved utetemperaur over 10'C så starter den med en gang. Når den først starter så starter den brått opp uten fusking og hosting. Tomgang turtall er fra start helt normal og videre start/kjøring resten av dagen er helt ok. Dette problemet oppstår bare om morgenen når bilen har stått parkert i 10-12 timer og ute temp under 3-4 eller kaldere. I det siste så er følgende gjort/byttet: Service inspeksjon II. Byttet veivhusventilasjon inkludert alle slanger tilhørende denne. Forsøkte å starte uten MAF, hjalp ikke. Sjekket pakninger i innsugs manifold og letet etter luftlekasjer Bytter bensinfilter. Byttet kam posisjons sensor. Hva i all verden kan være feil? På toppen av innsuger sitter det en temp sensor som ser ut til å måle temperaturen på innsug luften. Har denne noe å si ved kaldstart? Hilsen Bugfighter
op Skrevet April 9, 2007 Skrevet April 9, 2007 Som om jeg skulle ha skrevet det selv gitt Bilen min oppfører seg HELT på samme måte. I tillegg til det du har gjort, har jeg byttet tempsensoren i innsuget uten hell. Nylig byttet jeg to tempsensorer som sitter i toppen, men siden det ikke har vært kaldt nok i det siste, så vet jeg ikke om det har hjulpet Det neste jeg skal prøve er å bytte til nytt batteri. Har lest her på forumet at nyere BMW'er krever mye startstrøm. Har mistanke om att batteriet mitt har stått i bilen noen år nå. Om det vil hjelpe, hvet jeg vel ikke før til høsten når det blir kaldt igjen.
S,Arnesen Skrevet April 9, 2007 Skrevet April 9, 2007 får gå til innkjøp av defa warm-up pakke da se... hehe
Bugfighter Skrevet April 9, 2007 Forfatter Skrevet April 9, 2007 Som om jeg skulle ha skrevet det selv gitt Bilen min oppfører seg HELT på samme måte. I tillegg til det du har gjort, har jeg byttet tempsensoren i innsuget uten hell. Nylig byttet jeg to tempsensorer som sitter i toppen, men siden det ikke har vært kaldt nok i det siste, så vet jeg ikke om det har hjulpet Det neste jeg skal prøve er å bytte til nytt batteri. Har lest her på forumet at nyere BMW'er krever mye startstrøm. Har mistanke om att batteriet mitt har stått i bilen noen år nå. Om det vil hjelpe, hvet jeg vel ikke før til høsten når det blir kaldt igjen. Jeg har også blitt fortalt at det kan være batteriet. Men starteren går rundt som en kule! Skal alikevel sjekke batteriet og bytte det hvis det er over 2-3 år gammelt. Har også fått høre at bensintrykket kan være for lavt...... Gir meg i alle fall ikke før jeg har funnet feilen.....
Bugfighter Skrevet Mai 1, 2007 Forfatter Skrevet Mai 1, 2007 Oppdaget at et ikke var besintrykk i liten ventil på innsprut rail ved startproblemer.Bensinpumpen hadde problemer med å gå når det var kaldt ute og bilen hadde stått over natten. Byttet deretter beninpumpe og bilen har de siste 3 uker ikke hatt noen problemer med å starte. Starter nå på førtse lille drag uansett utetemperatur . Ny pumpe koster 2200,- hos GS Bildeler og de har bøttevis på lager... mvh Bugfighter
op Skrevet Mai 2, 2007 Skrevet Mai 2, 2007 Oppdaget at et ikke var besintrykk i liten ventil på innsprut rail ved startproblemer.Bensinpumpen hadde problemer med å gå når det var kaldt ute og bilen hadde stått over natten. Byttet deretter beninpumpe og bilen har de siste 3 uker ikke hatt noen problemer med å starte. Starter nå på førtse lille drag uansett utetemperatur .Ny pumpe koster 2200,- hos GS Bildeler og de har bøttevis på lager... mvh Bugfighter Takk for at du la ut løsningen på problemet Da skal jeg sjekke bensintrykket på bilen min også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå