Gå til innhold

Tror jeg gjorde en feil under montering av toppen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Monterte isammen min motor i dag, M20b20 motor, etter jeg hadde av toppen for en sjekk.

Timet registerreima med TDC punkt på veiva, og tdc punkt på cammen, Sjekka også att Stempel nr1 var helt oppe

har også montert allt av slanger, koblinger osv.

Men motoren startet ikke, Sjekka att den får gnist og bensin, og det får motoren.

Kan Kammen være 180grader feil når stempel nr1 er helt oppe ved TDC-punktet til kammen? ( står noe om dette i haynes boka skjønner dere..)

Håper noen skjønner hva jeg skriver.. bare å spørre, var litt vanskelig og forklare.

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

ja det kan den. Se etter at kammen "rocker" på sylinder 1 når du har motoren i tdc. Dvs at begge ventilene på sylinder 1 står lukket når stempelet er i øvre posisjon.

Skrevet

okay, det skal jeg sjekke i morgen. er det mulig og vri cammen 180 grader vis det viser seg att det er feil?

eller må jeg ha av toppen... (vil ikke)

Skrevet

du får ikke vridd kammen 180grader når noen av stemplene står i tdc, vri så alle stemplene står på midten.

og du har nok satt kammen 180grader feil, så motoren gir gnist når den er i utblåsningstakten.

når du har kam merkinga riktig så skal begge knastene på nummer 1 peke oppover, gjør de det?

Skrevet

Hvis merkene stemmer begge plasser er det kun veiva som mulig er 180 grader feil.

Hvis det er fordeler som mr schnitzer sier så må denne stilles inn igjen,pass da på å merke fordeler før du tar den av og roterer akselen 180 grader.

Skrevet
Hvis BÅDE veiv og kam er på merkene for TDC (sylinder 1) kan ikke kammen stå 180 feil.

Fullt mulig. Veiva roterer jo 2 ganger på 1 full rotasjon på kamhjulet. Har selv stått å kuket med dette.

Skrevet

1990 modell motor, med fordeleren på cammen. ikke att jeg veit noe mer om motoren men..

Men jeg stikker en tur på værstedet i morgen, og sjekker litt. mye og ta av igjen..hehe

Skrevet
Hvis BÅDE veiv og kam er på merkene for TDC (sylinder 1) kan ikke kammen stå 180 feil.

Fullt mulig. Veiva roterer jo 2 ganger på 1 full rotasjon på kamhjulet. Har selv stått å kuket med dette.

Misforstå meg rett; når både veiv- og kamaksel er i TDC, står ikke kammen pr. def. feil ved 360 rotasjon av veivaksel (med reg.-reim påmontert).

(Syntaktisk skrev jeg vel egentlig at hvis kammen peker en vei så peker den ikke en annen vei... :oops: ) Men som du selv skriver, så går veivakselen med dobbelt hastighet; og da er det vel likegyldig om man har kammen i TDC eller 180 på TDC, når veivakselen er på merket for TDC?

Med fordeleren på kamakselen vil jo da rotoren selvfølgelig peke på sylinder nummer 1, BARE når BÅDE kam- og veivaksel er på merket for TDC.

Kort: Klarer du å samtidig sette kam- og veivaksel på merkene for TDC er det ikke der feilen ligger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...