Gå til innhold

Tror jeg gjorde en feil under montering av toppen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at han ikke skjønner det er fordi han tror utblåstakten og innsugstakten er forskjellige på veiv/stempel siden. Men hvordan få han til å skjønne er utfordringen :D

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
hvor mange grader feil er veiva hvis kammen er 180grader feil?
beveger du veiva 360grader rundt men beholder camen i samme posisjon, skal du se at herligheta fyrer på alle plugger.

Er dette litt motsigende eller? Først sier du hold kammen i samme posisjon og så sier du det stikk motsatte? :roll::roll:

Nå er det vår tur til å si OMFG :lol:

Skrevet

hmm

prøv å forstå.

hvis heinz boka tilsier at man kan sette cammen 180grader feil, vil dette si i forhold til veiva. For å kompensere feilen på 180 grader på cammen, må man rotere veiva 360grader i rundt slik at disse to stemmer med hverandre.

husk cammen går 1 runde samtidig som veiva går to runder

Skrevet

Nå tror jeg du driver gjøn med oss. Du kan ikke mene dette?

Summerer opp et par ting du kan tenke litt på

- Snurrer du 360 grader er du tilbake til utgagnspunktet

- En motor har 4 takter. takt 1 og 3 og takt 2 og 4 er HELT like for veivens del.

- I løpet av en omdreining på veiva har alle stemplene gått en gang opp og en gang ned

- Derfor veiva roterer 2 ganger for kammens ene rotasjon er for å få til dette med 4 takter og det forholdet er bestemt av utvekslingen mellom hjulet på veiva og hjulet på kammen. Det er en utveksling på 2:1 I løpet av 720 grader rotasjon på veiva har den logisk nok vært i tdc posisjon 2 ganger. Den ene gangen tenner den, den andre gangen blåser den ut.

For guds skyld mann, prøv å løs det du sier logisk ved å snurre en aksling mens du holder en gradskive eller lignende i nærheten. Det blir som oa en skiløper ikke er tilbake til start etter å ha gått en runde rundt en rundbane.

Skrevet
hvor mange grader feil er veiva hvis kammen er 180grader feil?

Da er veiven 0 grader feil, men fordeleren 180 grader feil.

Tror du har misforstått 4-taktmotoren

Dette gjelder ikke motronic som har fordeleren rett på kammen

Skrevet

ok.....takk for svaret.... så hvis man kobler av reima/kjedet og roterer veiva ytterligere 360grader. kobler på reima/kjedet igjen da er cammen hvor mange grader feil i forhold til veiva?

Skrevet
ok.....takk for svaret.... så hvis man kobler av reima/kjedet og roterer veiva ytterligere 360grader. kobler på reima/kjedet igjen da er cammen hvor mange grader feil i forhold til veiva?

0 grader hvis den var riktig i utgangspunktet

Skrevet

Hmm.

Vist du roter 720grader så går kammen 1ganger rundt for at det er 4takter.

1 takt luft inn 180grader på veiva

2 takt komprimer 360grader

3 takt tenn 540grader

4 takt eksos ut 720grader

vist kammen står 180grader feil så blir det:

3 takt tenn 180grader

4 takt eksos ut 360grader

1 takt luft inn 540grader

2 takt komprimer 720grader

vist man har satt kammen feil med 180grader så kan man sett tennplugg ledningen

1 på 6

2 på 5

3 på 4

da skal den gå fint igjen. da snur du om takten igjen.

da blir rekke følgen rett igjen.

Har du satt på alle jording ledningen under innsug manifoilen?

Skrevet

Enig. Jeg tror wracul forveksler moldboprisen med nobelprisen i fysikk. Dette er geometri på ungdomsskolenivå eller under. :lol:

To-taktere ikke særlig relevant her... :roll: Unntaket når det gjelder moped er Honda CB 50 (eller var det CB?) som er 4-takt. ;)

:!: Reg-reima monteres på når BÅDE kam- og veivaksel er på sine respektive merker! Eller om du monterer reg-reima med kammen 180 grader på merke for TDC og veiva rett på sitt merke for TDC, som er likegyldig.

Er både kam og veiv på merkene for TDC; vil en 360 gr. rotasjon av veiv gi at kammen står 180 grader på sitt merke for TDC, men det er selvsagt helt riktig!!!

Ved en ny rotasjon av veiva på 360 grader vil igjen BÅDE kam og veiv stå på sine merker for TDC!!! :roll:

Når det gjelder Haynes, så er det du (wracul) som tolker den feil!!!

Skrevet

bare til opplysning aroid, så er det veiva som går to ganger og cammen en. ikke motsatt slik du hevder.

Det dere sier er at jeg i realiteten kunne ha satt cam i 180grader feil i forhold til tdc og veiv i tdc, o da ville bilen ha fyra?

Skrevet

Jeg spør for 3'dje gang: Hva tror du er hensikten med disse TDC merkene?

Og ja, jeg har faktisk bygget noen motorer, fint om vi kan få se bilder av noe av det du har bygd :wink: I tillegg kan du jo lese prosjekttråden jeg har om M20 og M50 turboprosjekter...

Picture2162.jpg

Picture2899.jpg

Picture1377.jpg

Picture2861.jpg

Picture116.jpg

Picture115.jpg

Picture324.jpg

Picture935.jpg

Picture929.jpg

Picture1383.jpg

Picture1330.jpg

Picture1158.jpg

Picture1186.jpg

Picture1204.jpg

Picture1378.jpg

Picture1143.jpg

Picture2954.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...