Gå til innhold

Guide til montering av cruisecontroll. med bilder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen :)

Har i dag montert gruisecontroll i bilen. jeg tok en del bilder underveis, da det har hvert mange spørsmål rundt dette temaet. Tenkte å dele dette med dere.

Bilen er en E36 318i touring m-tech

78562506nj9.th.jpg

Settet jeg monterte her kjøpte jeg på koed og er egentlig ganske greit å montere, men litt plunder må du regne med. totalt tok det meg ca 7 timer ,men hadde jeg hatt bilder som jeg legger ut her hadde jeg vel halvert tiden.

https://www.koed.dk/2.2.asp?billede=426 ... 45718&nr=1

https://www.koed.dk/2.2.asp?billede=426 ... 45719&nr=1

32499841iy0.th.jpg

Greit å ikke begynne med dette søndags morgen med tømmermenn :D

86236691ba5.th.jpg

montering

All montering skjer på førersiden.

fjern det nederste dekslet på rattstammen, samt fotpanelet slik at du får god oversikt. dette finner du lett ut av selv.

_Ha hele tiden i bakhodet at du skal strekke ledninger slik at du kan legge(stripse) dem fint sammen.

Tar først for meg elektronikkmodulen:

legg grønn ledning til gjord på ledig skrue på veggen helt til venstre.(samme hvilke)

98642942nb3.th.jpg

lokaliser deretter den grønne ledningen på tenningen, følg denne nedover.

30108204ty7.th.jpg

Her kobler du deg på med den orange ledningen fra settet (den med sikring på)skal se omtrent slik ut. lodde denne og isoler godt.

47817927so6.th.jpg

lokaliser deretter bremsebryteren.

22888285mf8.th.jpg

Her skal de 2 brune ledningene kobbles.

den helbrune skal inn på lilla/gul. Den som er brun/hvit skal inn på blå/rød ledning. Lodde disse og isoler godt

62608679lg4.th.jpg

sett tilbake kontakten da, ellers blir det mørkt bak bilen :D

Det du gjør nå er å røsske ut instrumentpanelet...ps:forsiktig :)

lokaliser de 2 store kontaktene 1 hvit og en blå. den lille svarte skal du ikke bry deg om.

på den BLÅ kontakten bak panelet lodder du fra settet på den blå ledningen som er festet sammen med en svart ledning til den ledningen som er svart/hvit. den svarte fra settet skal ikke brukes.

11ij0.th.jpg

På den HVITE kontakten lokaliserer du den helsvarte ledningen og lodder på den gule ledningen fra settet.

10ca8.th.jpg

Du kan nå montere tilbake instrumentpanelet.

Fra motorrommet:

Lokaliser der hvor gasswiren kommer ut gjennom torpedoveggen.

Hint: rett bak oljepeilestaven.

Borr et hull her på 10 mm rett under wiren på et egnet sted.

skal være et flatt lite omeråde her som er egnet for dette.

Fra innsiden trer du 4 bens stikket som skal til servomotoren ut gjennom hullet.

Fra motorrommet trer du inn wiren fra servomotoren inn gjennom hullet.

Bruk den største av de medfølgende brakettene til å montere servoen til dempertårnet på vesstre side av bilen. Bruk gummiforinger mellom brakett og karosseriet.

12ze9.th.jpg

prøv og sikt slik at wiren er mest mulig rettet mot der den går inn i torpedoveggen. (kan justeres etterpå)

Koble til 4 bens stikket. legg kabler penest mulig, og strips disse fast.

Kontroller at alt sitter ordentlig og at wire ikke har noen knekker.

13qk7.th.jpg

Lukk panseret. du er ferdig her :)

Til slutt gjenstår det å feste wiren fra servoen(den du forhåpentligvis husket å tre inn fra motorrommet) til gasspedalen.

wiren skal festes til toppen av gasspedalen med medfølgende kule fra settet. (blank liten dings med hull og en umbrakoskrue på).

Tre wiren gjennom hullet som er ledig, rett under der hvor gasswiren er festet til gasspedalen. sett på den kula jeg nevnte, skru F** så godt til.

Bruk de siste 2 brakettene til å montere fast wiren på egnet sted, slik at den er rettest mulig uten knekk. jeg festet min til en leppe på consollen.

14up7.th.jpg

litt dårlig bilde det der. men dere ser wiren nermest ute av fokus. samt at dere ser der hvor wiren er festet. braketten er den messingfargede saken nærmest.

dscn1152ut1.th.jpg

pass på og juster wiren slik at den ikke berører tomgangsturtallet. fungerte uuuuutmerket hos meg. (prøv deg fram).

Til slutt stripser du alle ledninger og monterer tilbake fotpanelet, men legg fram 8 ben's stikket som skal gå til styremodulen. Jeg har den modulen søm skal monteres på rattstammen.

Borr et egnet hull i dekselet under rattet. monter modulen her.

Koble sammen 8 ben's stikket og skru dekselet på plass igjen.

57829718xv0.th.jpg

.Ja... Da er det bare og kjøre. les bruksanvisningen nøye før du begynner med dette.

:arrow: PS Husk å tette hullet i torpedoveggen før du tar kveld.

Håper at noen der ute kan bruke denne veiledningen.

Husk..Ha god tid.Dette er IKKE fort gjort :D

Drive safe 8)

alfaalfa

• 3 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 7 months later...
Skrevet

Kanskje bildene ble for store ? Bildene man tar med med over 2megapixler inneholder 10ganger mer info enn man trenger for et godt webbilde. Så kan være lurt å skalere ned bildene før de legges ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...