? Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Hei. driver og fikser annlegg i ford skrapet, men går det ann og sette strømledningen til bassforsterkeren rett på dynamoen? og skru sikringsholder i torpedoveggen, jeg vil gjøre dette fordi sånne tjukke strømkabler passer veldig lite inn i motorrommet (les: er stygt), og vil slippe og se verken den eller sikringsholderen + at jeg slipper spenningsfallet fra dynamo til batteri, og en meter med ledning ifra batteriet og tilbake igjen. vil dette skape dynamo støy, siden ledningen da vil kommer relativt tett inntil dynamoen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CSM Skrevet April 10, 2007 Share Skrevet April 10, 2007 Går bra det. Evt. støy fra dynamo vil uansett forplantes i lederene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galskap Skrevet April 11, 2007 Share Skrevet April 11, 2007 det vil jeg velge og tro er det dummeste du kan gjøre... er dette snakk om en stor forsterker som krever endel. så vil den sluke all strøm fra dynamo og du vil få veldig lite lading til batteri.. om du tar fra batteriet i stedet.. blir det igjen nok strøm til lys og andre div saker i bilen.. og om du tar fra dynamo vil jeg tippe du får en veldig til støy i anlegget... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36-M-Tech cab Skrevet April 11, 2007 Share Skrevet April 11, 2007 det der må være verdens minst gjennomtenkte spørsmål. tenk først, spør etterpå ikke skyt først å spørr etterpå, det blir lite svar av sånt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rel0ad Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 syns ikke det var så dumt å spørre om dette jeg, for en person som meg som har faktisk montert noen anlegg så vist jeg ikke dette? kunne vel tenke meg at det ble en del støy. det må ikke bli som på bilforumet.net, at folk ikke tørr å spørre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rel0ad Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 dobbepost Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36-M-Tech cab Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 nei det er greit, var litt krass i kommentaren min der. Beklager det på det sterkeste.Jeg har helt sikkert merkelige spørsmål jeg oxo avogtil. Tar selvkritikk på den der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rel0ad Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 for dette hadde jo vært en genial løsning vist man hadde to dynamoer? og klart å ungått støy på en måte? 1 dynamo -- Batteriet 2 dynamo -- STOOOOR forsterker eller hva tror dere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36-M-Tech cab Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 det er vel akkurat det som er et av problemene, man må ha en buffer av strøm for å kunne drive et annlegg, og en dynamo den lader bare opp til en viss grad.Den ville ikke klart å levert nok strøm uten for stort spenningsfall viss den var direktekoblet. Altså viss der feks var et parti i en sang som krever mye power, da "suger" forsterkeren mere enn hva dynamoen klarer og levere, ergo så må man ha et batteri som forsterkeren kan ta strøm fra i krevende situasjoner. Pluss at man vil jo vel helst ha strøm til annlegget når bilen ikke går oxo??kjekt med musikk når man vasker bilen innvendig feks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rel0ad Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 ja, der har du rett, spenningsfall ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haavard Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 Om man kobler på dynamoen eller batteriet er vell ingen forskjell. Eneste som er i mellom batteri og "utgangen" på dynamoen er en tjukk ledning. Men hvis det var snakk om å ikke ha et batteri i bildet er dette ikke en brukbar løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 Vil faktisk bli et lengere strekk siden det er samma punktet bara at det er en ekstra meter til batteriet, er ingen fordeler med å koble den rett på dynamoen (ikke noen voldsomme ulemper heller, men det er sikkert mere knot..) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CSM Skrevet April 12, 2007 Share Skrevet April 12, 2007 Støtter de tre siste svarene! Dynamoen ca 60 A eller mer (og kabel har ca. dim. deretter), og batteriet mye mer (over et tidsrom); dvs. at gir ikke dynamoen nok, så gir batteriet helt til det lades ut. For de er koblet sammen! Diameteren på kabel mellom dynamo og batteri varierer mellom bilmodellene. Det har en viss, men ikke særlig stor påvirkning. Du kan jo evt. erstatte den med en feitere kabel. Kabelen fra batteriet til starteren er feks. mye feitere. (På Volvo 240 går det kabel fra dynamo til starter, og en mye feitere én fra starteren til batteriet). Og starteren kan dra flere hundre amp., om enn i en tidsbegrenset periode. Dynamo uten batteri er som nevnt ingen god ide. Selv om du får dynamoer med ladestrøm opp til 160 A (eller mer?), trenger du batteriet som buffer. Feks. ved lave turtall (da dynamo lader dårlig) og/eller ved fullt effektuttak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå