Gå til innhold

skru strømledningen rett på dynamo?


 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

driver og fikser annlegg i ford skrapet, men går det ann og sette strømledningen til bassforsterkeren rett på dynamoen? og skru sikringsholder i torpedoveggen, jeg vil gjøre dette fordi sånne tjukke strømkabler passer veldig lite inn i motorrommet (les: er stygt), og vil slippe og se verken den eller sikringsholderen :roll: + at jeg slipper spenningsfallet fra dynamo til batteri, og en meter med ledning ifra batteriet og tilbake igjen.

vil dette skape dynamo støy, siden ledningen da vil kommer relativt tett inntil dynamoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil jeg velge og tro er det dummeste du kan gjøre... er dette snakk om en stor forsterker som krever endel. så vil den sluke all strøm fra dynamo og du vil få veldig lite lading til batteri.. om du tar fra batteriet i stedet.. blir det igjen nok strøm til lys og andre div saker i bilen.. og om du tar fra dynamo vil jeg tippe du får en veldig til støy i anlegget... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns ikke det var så dumt å spørre om dette jeg, for en person som meg som har faktisk montert noen anlegg så vist jeg ikke dette? kunne vel tenke meg at det ble en del støy.

det må ikke bli som på bilforumet.net, at folk ikke tørr å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel akkurat det som er et av problemene, man må ha en buffer av strøm for å kunne drive et annlegg, og en dynamo den lader bare opp til en viss grad.Den ville ikke klart å levert nok strøm uten for stort spenningsfall viss den var direktekoblet. Altså viss der feks var et parti i en sang som krever mye power, da "suger" forsterkeren mere enn hva dynamoen klarer og levere, ergo så må man ha et batteri som forsterkeren kan ta strøm fra i krevende situasjoner. Pluss at man vil jo vel helst ha strøm til annlegget når bilen ikke går oxo??kjekt med musikk når man vasker bilen innvendig feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de tre siste svarene!

Dynamoen ca 60 A eller mer (og kabel har ca. dim. deretter), og batteriet mye mer (over et tidsrom); dvs. at gir ikke dynamoen nok, så gir batteriet helt til det lades ut. For de er koblet sammen!

Diameteren på kabel mellom dynamo og batteri varierer mellom bilmodellene. Det har en viss, men ikke særlig stor påvirkning. Du kan jo evt. erstatte den med en feitere kabel.

Kabelen fra batteriet til starteren er feks. mye feitere. (På Volvo 240 går det kabel fra dynamo til starter, og en mye feitere én fra starteren til batteriet). Og starteren kan dra flere hundre amp., om enn i en tidsbegrenset periode.

Dynamo uten batteri er som nevnt ingen god ide. Selv om du får dynamoer med ladestrøm opp til 160 A (eller mer?), trenger du batteriet som buffer. Feks. ved lave turtall (da dynamo lader dårlig) og/eller ved fullt effektuttak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...