Gå til innhold

M52TU - Ujevn tomgang, vanos-problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en 2000 728i med M52TU-motor. Motoren oppfører seg som regel eksemplarisk, men føles ikke så sprek (noe jeg vel ikke hadde ventet i en 728i), og har ustabil tomgang ved kaldstart. Motoren holder seg på jevnt turtall, men tar plutselige "dip" ca hvert 8-9. sekund, og har faktisk stoppet av dette av og til. Under kjøring merkes ingenting.

Etter å ha sjekket en del tekniske fora ser det ut til at o-ringene som tetter rundt "stemplene" i den doble VANOS-løsningen er et svakt punkt. Resultatet er at man ikke bare får disse dip'ene i turtall, men at selve VANOS-funksjonaliteten er redusert, og at optimal forbrenning, forbruk, krefter m.m. blir skadelidende. :shock:

Er det noen som har fått fikset dette i Norge, eventuelt med en viss "innrømmelse" fra BMW om at dette er et felles problem?

Kostnad...erstatning...?

Se artikkel med info+bilder:

http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/7494631-1.html

Mvh. Tord Freuchen, Sandvika.

Skrevet

Har samme symptomene på min og, og har lurt meg grønn på hva det kan være.

Viss dette stemmer, noen som vet prisen for å skifte /overhale vanos-stemplene?

Evt. vanskeligt å skifte selv?

Skrevet

Har samme motor som deg, m52TUb28 2000 mod. Denne står i en E46. Og jeg har samme problemene som deg...

Når motoren er kald og kommet litt opp på blåfeltet på temp.måleren, begynner den å jage. 6-7 sek. mellomrom, og ett par ganger har den kveltes.

Dette kom etter jeg byttet veivhusventilasjon. Ene slangen var sprukket, og jeg byttet hele greia.

På bmw sier de at dette kan komme av at grunninnstillingen på softwaren kan ha tillpasset seg den deffekte veivhusvent. De anbefalte meg å oppgradere softwaren. Dette har jeg ikke gjort enda.

Skrevet
Har samme motor som deg, m52TUb28 2000 mod. Denne står i en E46. Og jeg har samme problemene som deg...

Når motoren er kald og kommet litt opp på blåfeltet på temp.måleren, begynner den å jage. 6-7 sek. mellomrom, og ett par ganger har den kveltes.

Dette kom etter jeg byttet veivhusventilasjon. Ene slangen var sprukket, og jeg byttet hele greia.

På bmw sier de at dette kan komme av at grunninnstillingen på softwaren kan ha tillpasset seg den deffekte veivhusvent. De anbefalte meg å oppgradere softwaren. Dette har jeg ikke gjort enda.

Hørtes mye bedre ut, siden eg vet vacuumklokka til veivhuset er slitt. Er visst noe spjeld inni der. 400,- for delen + litt arbeid.....

Skrevet

Jeg har også hatt dette problemet (M52TUB20). Bytta en av magnetventilene som styrer VANOS (husker ikke hvilken side det var i farten). Den fortsatte med å fjuske og stoppe et par uker etter dette, men nå 4mnd senere er den helt frisk.

Skrevet
Hva med kam / veiv sensor?

Har du kjørt diagnose på bilen?

Kjørte siste diagnose for noen uker siden, og null feil med motor.

Men hadde liknende symptomer for ca 1.5 år siden, og da sskiftet eg kamsensor på eksos-siden, og skiftet vacum-slangen som ligg rett under dekselet på toppen av motoren. Det var sprukket og sugd flatt i heile lengden.

Men første punktet nå, blir vel å skjifte den vacumklokka....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...