jalo Skrevet Mai 22, 2007 Forfatter Skrevet Mai 22, 2007 Tok meg tid til å sjeke opp EGR ikveld. Demonterte ventilen, og den var minst like mye grodd som din (jaro -bilde). I tillegg var det også grodd i manifoilen, spesielt på flensen mot EGR. Demonterte manifoilen og banket/skrapet ut den dritten jeg fikk løsnet, gjore ren EGR-ventilen og monterte sammen. Første turen dro motoren slik som den skulle , men så ble den fort slik som før rengjøringen . (første tur var motoren kald, om det har noe å si) Ikke sikkert at EGR virker, selv om jeg rengjorde den? -Jeg åpnet og stengte den manuelt flere ganger, men vet ikke hvor mye kraft som skal til for å gjøre det.. (presset den opp med en dor noen ganger) et par sps. jaro: ang denne ombyggingen din, har du plugget hullet der ventilen sitter og bare tatt et rør direkte inn på manifoilen? (-må bare spørre, selv om det er et bra bilde du har lagt ut..) hvordan funker egentlig egr og hvorfor funker denne ombyggingen bedre enn en funksjonell EGR? Vet ikke helt hva jeg skal prøve nå, -kanskje jeg lager meg et rør slik som på bildet og prøver det før jeg kjøper ny lmm....
Jaro Skrevet Mai 24, 2007 Skrevet Mai 24, 2007 et par sps. jaro: ang denne ombyggingen din, har du plugget hullet der ventilen sitter og bare tatt et rør direkte inn på manifoilen? (-må bare spørre, selv om det er et bra bilde du har lagt ut..) hvordan funker egentlig egr og hvorfor funker denne ombyggingen bedre enn en funksjonell EGR? Vet ikke helt hva jeg skal prøve nå, -kanskje jeg lager meg et rør slik som på bildet og prøver det før jeg kjøper ny lmm... --------------------------------------------- På bypass'en er røret fra eksoskjøleren plugget og den lille slangen er også plugget. Røret fra intercooleren er som det skal være og uten ventilen inni EGR blir luftgjennomstrømmingen bedre. Jeg hevder ikke at denne løsningen er bedre enn en ny egr, men jeg har erfart at det i alle fall har fungert flott på min bil. Bedre effekt og null eksoståke! Har kjørt over 10tusen km med dette nå og er like fornøyd! Forenket forklaring på hva egr ventilen er: En ventil styrt av motorelektronikken som sørger for at noe av eksosen resirkulerer til innsugningssiden, og dermed reduserer inntaket av frisk luft. Siden luftmassen er en bestemmende faktor for drivstoff-forbruket, blir forbruket lavere når EGR-ventilen er åpen. Utslipp og effekt er også faktorer som blir påvirket av egr-ventilen. Symptomene på defekt/tett EGR ventil og LMM som ikke er helt iorden er veldig like. Diesel-eiere opplever at begge disse komponentene er årsaken til sviktende effekt i hele eller deler av registeret. Jarle
jalo Skrevet Mai 25, 2007 Forfatter Skrevet Mai 25, 2007 Takker for svar:) Blir nok til at jeg lager meg en rørstuss så snart jeg får tid til det:) Samtidig har jeg planer om å legge innsugsmanifoilen i diesel et par dager for å løse opp sot og jæ...skap. Lurer på å kjøpe en lmm fra en fyr jeg fant på finn-torget. Dette er en uorg. lmm (pierburg) som vistnok er den samme som 136222447074. (-skulle ha en tusenlapp for denne) Går det an å sjekke om det er den riktige lmm til min bil noe sted? -og har den god kvalitet iforhold til org? Hvordan er det å programere en slik lmm iforhold til den orginale, og vil f.eks GS ordne dette hvis dette er en føler de ikke fører??
jalo Skrevet Mai 25, 2007 Forfatter Skrevet Mai 25, 2007 prøvde å legge ut bilder av EGR/manilfoil-flens (mot EGR) og lmm.... Håper det ble:)
brannmester Skrevet Mai 25, 2007 Skrevet Mai 25, 2007 ta masse bilder, og legg til en forklaring, så kan den legges ut slik at flere kan gjøre det samme.. Kan jo legge det til "gjør det selv" under teknisk virker interesant..
Jaro Skrevet Mai 25, 2007 Skrevet Mai 25, 2007 Takker for svar:) Blir nok til at jeg lager meg en rørstuss så snart jeg får tid til det:) Samtidig har jeg planer om å legge innsugsmanifoilen i diesel et par dager for å løse opp sot og jæ...skap. Lurer på å kjøpe en lmm fra en fyr jeg fant på finn-torget. Dette er en uorg. lmm (pierburg) som vistnok er den samme som 136222447074. (-skulle ha en tusenlapp for denne) Går det an å sjekke om det er den riktige lmm til min bil noe sted? -og har den god kvalitet iforhold til org? Hvordan er det å programere en slik lmm iforhold til den orginale, og vil f.eks GS ordne dette hvis dette er en føler de ikke fører?? Først må du sjekke om din originale LMM har 4 eller 5 kontakter. Noen av Bosch'ene har 4 og da passer ikke Pierburg som har 5. Forøvrig ser det ut til at det er "plug and play", dvs. ingen programmering er nødvendig ved overgang til Pierburg. Det brukes to typer fra Pierburg, begge funker flott ut i fra tilbakemeldinger fra de som har byttet. Pierburg med varenummer 7.22684.07.0 for Mercedes er mest brukt, men også 7.22684.08.0 som er laget for VAG passer og funker topp. Jarle
jalo Skrevet Mai 29, 2007 Forfatter Skrevet Mai 29, 2007 Jaro: Ang. antall pins på LMM; på min LMM er det 5 stk pin, mens på støpslet som monteres på den har 4 hull med ledere og et hull uten leder.. Vil det da si at en pierburg kan passe, eller blir det krøll med støpslet??
Jaro Skrevet Mai 29, 2007 Skrevet Mai 29, 2007 Jaro: Ang. antall pins på LMM; på min LMM er det 5 stk pin, mens på støpslet som monteres på den har 4 hull med ledere og et hull uten leder.. Vil det da si at en pierburg kan passe, eller blir det krøll med støpslet?? Ja, tror det er slik det skal være. Årsaken er at pin nummer 5 er såkalt ATS sensor (air temp signal) og denne er på min bil på luftrøret som går fra intercooleren til egr-ventilen. En forklaring som mange bruker som argument for Pierburg er at luftgjennomstrømmingen blir lest til ECU'en som høyere enn den faktisk er slik at drivstofftrykket blir øket. Det motsatte skjer når LMM'en er defekt. Mulig du kan forsøke å få mer eksakt svar hos http://www.eurocarparts.com/ som mange kjøper Pierburg fra. Jarle
e46diesel Skrevet Mai 29, 2007 Skrevet Mai 29, 2007 Har du fått fikset problemet ditt?Jeg kjenner godt igjen symptomene som du beskriver. Da jeg kjøpte min 02-mod 320d oppførte den seg lignende. Ble anbefalt å bytte LMM og lånte en som jeg visste var ok uten at det påvirket problemene. Etter å ha surfet på nettet og konferert med diverse forståsegpåere på forskjellige forum rundt om fikk motoren seg en skikkelig sjekk. For min del var EGR ventilen "synderen". Den var i en elendig forfatning og fungerte ikke i det hele tatt. Jeg byttet EGR'n ut med en såkalt "bypass pipe" og resultatet var en som få en ny motor. Silkemyk gange, bedre bunndrag og mindre turbolag. Bilen min er også tunet opp endel, og svart eksos ved flat pedal var etterhvert blitt plagsomt. Eksoståken forsvant helt etter denne oppgraderingen. Har kjørt en stund med dette oppsettet og det fungerer supert! Om din LMM er helt eller delvis defekt finnes det en løsning som manipulerer en defekt LMM til en rimelig penge. Jeg kan forklare hvordan om du ønsker det. Se bilder av min sørgelige egr og det nye oppsettet som forbedret ytelsen! Og løsningen etter å ha montert "bypass'n" så du har tatt ventilen fysisk bort?? mindre eller mere forbruk da?? hvor mye press skal till før ventilen skal åpne? må ta i ganske hardt før den åpner å går til bake med en gang jeg slipper taket.
Jaro Skrevet Mai 29, 2007 Skrevet Mai 29, 2007 så du har tatt ventilen fysisk bort?? mindre eller mere forbruk da?? hvor mye press skal till før ventilen skal åpne? må ta i ganske hardt før den åpner å går til bake med en gang jeg slipper taket. Ja, jeg har tatt den bort. Tror ikke forbruket har endret seg noe, men har ikke målt dette. Merker det bedre på at motoren ikke røyker noe, føles som om responsen er bedre på lavt turtall og drar kjempebra til max merket. Jeg aner ikke hvor mye kraft som skal til for å trykke inn ventilen, men på min måtte det mye krefter til selv etter at den var renset. Mulig det er normalt, men det kan jeg ikke bekrefte. Jeg har sendt min egr-ventil til England slik at en som produserer slike bypass-pipe'er skal kopiere denne, så jeg skal spørre ham om min er unormalt treg. Forøvrig var det unødvendig for meg å sende ham denne da han rapporterte tilbake at min egr var identisk med flere andre han hadde, bl.a. Rover og LandRover. Jarle
e46diesel Skrevet Mai 30, 2007 Skrevet Mai 30, 2007 hvor mye skal du ha for å lage en slik by pass å sende til meg??
brannmester Skrevet Mai 31, 2007 Skrevet Mai 31, 2007 henger meg på her, kan du skaffe slike bypassventiler, og eventuelt pris.. kan pm meg hvis ønskelig..
Jaro Skrevet Mai 31, 2007 Skrevet Mai 31, 2007 henger meg på her, kan du skaffe slike bypassventiler, og eventuelt pris.. kan pm meg hvis ønskelig.. Jeg sender en mail til England og ber om gruppepris. Jarle
Jaro Skrevet Juni 2, 2007 Skrevet Juni 2, 2007 henger meg på her, kan du skaffe slike bypassventiler, og eventuelt pris.. kan pm meg hvis ønskelig.. Jeg sender en mail til England og ber om gruppepris. Jarle Til dere som ønsker dere denne bypass'en: Jeg kan godt organisere dette og handle dem inn til Norge. Prisen kommer litt an på hvor mange som er interessert; 1-5 stk: 700,- , 6-10 stk. 600,- , 11 eller flere 500,-. I tillegg kommer eventuell frakt her i Norge. Den passer M47, M47N, M57 og M67 motorene og erstatter egr-valve 11717785452 og 11714701242 . Send meg en PM dere som er interessert så tar vi det der fra. Jarle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå