Gå til innhold

E34 M5 uten strøm. Hvor sitter batteriet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Skulle starte M5'en i dag, men den var tom for strøm.

Satte på + i motorrummet ret ved magnetventilerne til kubinevarmen, der er et lille dæksel hvor der står +, - kom på stel.

Ga en gnist og ikke noe mere, ser ingen sikringer i sikrings boksen som er gåen.

Hvor sitter batteriet egentligt? har et lille i bagagerummet, men det er kun til Webastoen såvidt jeg veit....hvor sitter hovedbatteriet og evt. flere sikringer???

Skrevet

Nei, har ikke tat det ut.

Er ikke helt klar over åssen det gjøres, og den står presset inn mellom noen andre biler, så ville høre her før jeg begynder å flå bilen.

Skrevet

Sitteputene er klipset på med 2 store metallklips. Bare ta tak og dra opp. Seteryggen er festet med 4 plastmuttere. 2 av disse blir synlige når sete er tatt ut, og de 2 andre er bak midtarmlenet. Så er det bare å løfte opp, så ut mener jeg. Er i allefall slik på min e34, men nå vet jeg ikke om M5 har et annet baksete eller ei.

Skrevet

Ok, jeg prøver litt.

Håper bare at vi ikke brændte hjernen da vi prøvde å gi den strøm fra en annen bil.....men men, får se.

Skrevet

Du trenger ikke ta av seteryggen for å komme til batteriet. Er bare å ta tak i forkant av sitteputa og nappe opp, en side om gangen, så er du der. Tar 10 sek.

Skrevet

Batteriet ligger under baksetet som sagt her er det bare å dra rett opp og ut.

Forøvrig karer du ikke å starte denne bilen med vanlige startkabler fra en vanlig bil med "liten" dynamo.

Med en booster går det fint derimot.. Naf og andre som driver veihjelp har boostere med sikring mot kortslutning så det er safe.

Hvor satte dere - minus ? sett den på løfteøyet direkte på motren for best jording.

Ikke prøv med starthjelp direkte på batteriet.

Før du ladder batteriet kan det være lurt å måle dette.

Har du 11 -12 V skal du kunne starte bilen ( om ikke batteriet har en død celle ) Og da har du mest sannsynlig et jording problem.

Sjekk jording tilkobling på høyre side i baksetet i framkant av selve setet. Svart plastdeksel som pirkes ut og et deksel festet med 13mm mutter.

Er denne i orden må du sjekke jording mellom motor og chassis. Denne finner du på høyre side rett fremenfor motorfestet. Du ser festet i chassis ovenifra, men det som går i motor må du jekke opp bilen for å sjekke.

Det er ofte her probemet ligger. Jordingen er festet i en bolt med avstandstykke som er tredd igjennom motorfestebraketten og holdt på plass med en mutter på andre siden. ( trangt som fan) Er denne litt løs vil den periodvis få dårlig jording og startproblemer.

HAr en ikke byttet jordingskabel og sjekket tilkoblingene her kan en like godt gjøre det neste gang bilen er på bukker. ( better safe than sorry)

Vann siger med tiden inn i jordingskabelen og eirer = dårlig kontakt .

Det går å bytte denne i langs veien ( I know) men det er et Helvete om en ikke får jekka bilen høyt nok.

Skrevet

Først satte jeg + på i motor rommet, der oppe ved magnet ventilerne til coupe varmeren, - kom på motor løfte øyet.

Ga en god gnist første gang jeg satte den på, men no power. Prøvde da og slå den mod løfte øyet igjen, men der kom ingen gnist....strangeeee

Blei litt nervøs for om jeg hadde brændt et eller andet av, da alle sikringer var i orden.

Fik hevet baksetet op, men det sat som faen.

Tok et annet batteri og satte direkte på det annet med start kabler, ventede litt for og utligne strømmen litt. Startede med en gang.

Skal prøve og måle litt seinere for og se hvorfor der ikke kommer strøm til batteriet når man plugger på i motor rommet.

Skrevet

Skal prøve og måle litt seinere for og se hvorfor der ikke kommer strøm til batteriet når man plugger på i motor rommet.

Som jeg sier startkabler fra en annen bil funker dårlig, om du da ikke bruker kabler fra en annen bil med god ladespenning og stort batteri samt kraftige kabler 16mm/2 holder ikke ;)

Målte du batteriet før du koblet på et ekstra?

Dette er forøvrig ikke anbefalt med mye mer ampere gjennom systemet en det det orginale batteriet har . Det er DA du kan skade motorstyring og elektronikk.

Framme i motoren er der en skal bruke starthjelp..

Skrevet

Brukte en traktor til start hjelp, så ikke etter hvor mange amp's der var på batteriet.

Start kablerne har jeg startet en del diesel varebiler med, så de burde holder til M5'en, bare rart at der ikke kom lys eller noe som helst med kablerne på. Ikke en glød i en eneste pære en gang.

Målte desværre ikke batteriet før jeg koplet det andet på, hadde ikke så veldig mye utstyr med meg. Bilen står på en låve i langbortibyen.

Men batteriet var totalt flatt.

Kopler det fra når jeg sætter den igjen.

Skrevet

M5en trenger ikke så mye mer strøm enn andre for å starte. En dieselbil trenger som regel mye mer. Har brukt 16mm2-kabel som hovedstrøm på 535i jeg. Kjinna man flere minutter i strekk ble den litt varm, men det var ingen problemer ellers.

En traktor har mye kraftigere batteri enn de aller fleste biler. Traktorbatterier ligger gjerne fra 1500,- og oppover, typisk 100Ah+.

Skrevet

På min 525iXAT er det to bitte små lokk på bilbeltelåsen som må pirkes ut, og så stikke et lysterjern nedi ca 40mm for å løsne dekslene til "bilbeltelåsen", så er det bare å løfte setet opp i forkant til du hører at de slipper. (Er en på midten og en på hver side om jeg ike husker feil) så er det bare å løfte ut benken. Der er batteriet :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...