Gå til innhold

Hjelp !!!! Trenger litt guide for å få av kammen på e30 325

Anbefalte innlegg

Skrevet

driver å skal skifte kammen på bilen e30 325. har fått høre at man tar ut kammen i forkant av motoren. men hvordan i alle dager løsner man kammen? mam må vel fjerne de 2 stengene som går gjennom vippearmene? men hvordan får man ut dem? får ikke til å banke dem ut. er så trangt ved torpedoveggen :( Noen som har noen bra triks.. da blir jeg evig takknemmelig

Skrevet

tror det skal gå uten å ta av toppen. jeg har også hørt at det skal være mulig å få den ut i framkant..

Skrevet

Fjern gummi halvmånene, ta vekk klippsene som står over hver vippearm. Når det er gjort vrir du motorn slik at den står i BDC (stemplet i sylindern nærmest fronten er i bunn). Så tar du begge vippearmene å dytter de så langt frem som du får dem, slik at ventilen på innsuget ikke kan bli presset ned. Så vrir du motoren til kammen står slik at den egentlig skal presse ned ventilen på innsugssiden som du nettopp dytta vekk vippearmen fra. Da skal vippearmsakslingen på innsugssiden være helt løs. Så er det bare å dra/dytte den ut. Når det er gjort gjør du noe lignende på eksos siden, og nå som den ene akslingen er vekk skal det gå lett. Når du har fått ut alle vippearmene og akslingene er det bare å skru løs kammen i front og dra den ut.

Essensen ligger i at du får vippearmsakslingen fri/løs før du prøver å dra den ut. Dvs, det er ingen ventiler trykket ned ved hjelp av vippearmsakslingen du skal dra ut.

Det går å gjøre det med toppen på om du fjerner ting i front.

Jeg anbefaler å plukke av toppen og bytte alt av bolter, skruer, pakkninger o.l. Hvis kammen din er så slitt at den må byttes så må nok alle vippearmene og vippearmakslingene også byttes.

Om du har mellomaksling/motronic så husk å sjekk tenninga etter du har hatt av reima. Ofte lett å få den feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...