Lex-Talionis Skrevet April 23, 2007 Skrevet April 23, 2007 driver å skal skifte kammen på bilen e30 325. har fått høre at man tar ut kammen i forkant av motoren. men hvordan i alle dager løsner man kammen? mam må vel fjerne de 2 stengene som går gjennom vippearmene? men hvordan får man ut dem? får ikke til å banke dem ut. er så trangt ved torpedoveggen Noen som har noen bra triks.. da blir jeg evig takknemmelig
Aama_Racing Skrevet April 23, 2007 Skrevet April 23, 2007 tror du må plukke av toppen for å få det til.. er et hellvette..
Lex-Talionis Skrevet April 23, 2007 Forfatter Skrevet April 23, 2007 hmm.. må man? hørte det gikk uten å gjøre det jeg.. huff
Gjest Skrevet April 23, 2007 Skrevet April 23, 2007 tror det skal gå uten å ta av toppen. jeg har også hørt at det skal være mulig å få den ut i framkant..
Lex-Talionis Skrevet April 23, 2007 Forfatter Skrevet April 23, 2007 ja det jeg har hørt også.. men skjønner ikke helt hvordan håper det er noen her som har gjort det før?
TOREBMW Skrevet April 23, 2007 Skrevet April 23, 2007 det er mulig og få den av uten og ta av toppen..gjort det noen ganger selv!vippearmstengene gør da gjennom "nyrene" det er litt styr men fult mulig
Lex-Talionis Skrevet April 23, 2007 Forfatter Skrevet April 23, 2007 okei men hvordan får jeg ut de stengene da? får jo ikke bryti på dem eller noe.. noen spes metode du brukte for å få dem ut?
Lex-Talionis Skrevet April 23, 2007 Forfatter Skrevet April 23, 2007 ingen som har noen bra triks for å få dem ut?
Aama_Racing Skrevet April 23, 2007 Skrevet April 23, 2007 jeg brukte en lang alustang som hadde ca samme diameter, som jeg brukte som en dor.. men da var toppen seff av...
Lex-Talionis Skrevet April 23, 2007 Forfatter Skrevet April 23, 2007 oki.. ja da går det enkelt.. men verre når toppen sitter på. har liten lyst til å ta av toppen.. så venter på svar fra TOREBMW
Lex-Talionis Skrevet April 23, 2007 Forfatter Skrevet April 23, 2007 eller noen andre som har noen bra tips
icc Skrevet April 23, 2007 Skrevet April 23, 2007 Fjern gummi halvmånene, ta vekk klippsene som står over hver vippearm. Når det er gjort vrir du motorn slik at den står i BDC (stemplet i sylindern nærmest fronten er i bunn). Så tar du begge vippearmene å dytter de så langt frem som du får dem, slik at ventilen på innsuget ikke kan bli presset ned. Så vrir du motoren til kammen står slik at den egentlig skal presse ned ventilen på innsugssiden som du nettopp dytta vekk vippearmen fra. Da skal vippearmsakslingen på innsugssiden være helt løs. Så er det bare å dra/dytte den ut. Når det er gjort gjør du noe lignende på eksos siden, og nå som den ene akslingen er vekk skal det gå lett. Når du har fått ut alle vippearmene og akslingene er det bare å skru løs kammen i front og dra den ut. Essensen ligger i at du får vippearmsakslingen fri/løs før du prøver å dra den ut. Dvs, det er ingen ventiler trykket ned ved hjelp av vippearmsakslingen du skal dra ut. Det går å gjøre det med toppen på om du fjerner ting i front. Jeg anbefaler å plukke av toppen og bytte alt av bolter, skruer, pakkninger o.l. Hvis kammen din er så slitt at den må byttes så må nok alle vippearmene og vippearmakslingene også byttes. Om du har mellomaksling/motronic så husk å sjekk tenninga etter du har hatt av reima. Ofte lett å få den feil.
02 Touring Skrevet April 24, 2007 Skrevet April 24, 2007 Det står vel endel om M20 motoren her http://www.velom.net/bimmers/haynes_e30_e28_e34.pdf
Lex-Talionis Skrevet April 24, 2007 Forfatter Skrevet April 24, 2007 okei da skjønte jeg litt mer. takk for hjelpen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå