Gå til innhold

pant i bil

MR:BMW
 Share

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen her inne vet hvordan man setter pant i bil. foreksempel så inkassobyrå ikke kan komme og hente bilen for så og tvansselge den.

Har en sak fra i fjord som jeg ser ut at jeg må ta til retten for og bevise min uskyld i dette og vil derfor sikre meg også så de ikke har mulighet til og hente bilen i mellomtiden.

Fint om noen kunne gitt meg en forklaring på hvordan dette gjøres og om hvem jeg evt må ta kontakt med får og få til dette.

På forhond takk:)

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det settes vel bare pant i bilen ved et kjøp.

F. eks så tar banken bilen i pant om du tar opp lån for å kjøpe bilen.

Tror ikke du kan bruke den som sikkerhet i andre tilfeller, men er usikker på det.

Du kan jo evt skrive salgsmelding med en person du stoler på, hvis du er redd for at inkassobyret skal komme å hente bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det settes vel bare pant i bilen ved et kjøp.

F. eks så tar banken bilen i pant om du tar opp lån for å kjøpe bilen.

Tror ikke du kan bruke den som sikkerhet i andre tilfeller, men er usikker på det.

Du kan jo evt skrive salgsmelding med en person du stoler på, hvis du er redd for at inkassobyret skal komme å hente bilen.

...men da faller jo alt over på han som kjøper bilen igjen. Panten følger bilen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere oppover her sier, så kan du ikke sette pant i bilen slik at inkassobyråer ikke kan hente den.

Pant i bil settes av den finansinstitusjonen som du låner penger av for å kjøpe bilen.

Dersom du vil hindre at noen kommer å tvangselger bilen din, så er vel det beste som de over her sier, å overføre den til noen du stoler veldig mye på, slik at de står som eiere av bilen.

Men dersom kravet mot deg ikke er avgjort enda, så kan de ikke drive inn bilen før det er rettskraftig. Med mindre du ikke svarer på kravene dems over veldig lang tid da. Så lenge du svarer de skriftlig om at du ønsker å ordne opp / ta saken til konflikstrådet etc. så tar de ikke bilen.

OBS dersom det er de du har lånt penger av til bilen, som har forfalte krav mot deg, så må du finlese kontrakten, kan være at de har klausul om at de kan ta bilen dersom lånet er misligholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så fikk jeg forklart at man ikke kunne sette sikkerhet/pant i bil med mindre den var mindre enn 3 år gammel..

Vet ikke om det var noe min bank hadde som policy, men :)

Som flere har sagt, så vil da panten følge bilen til alt er nedbetalt ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...