-Sammy Skrevet April 25, 2007 Skrevet April 25, 2007 Kanskje Gunnar vil gjøre dette til en DIY Jeg fikk en del fritid idag, så da ble det å angripe dørene på min 1994 e36 sedan. Jeg har hatt problemer med frontdørene i hovedsak, problemer som : trege å åpne og sentrallåsen spretter opp etter låsing. Jeg fannt ut at dette henger sammen med flere problemer jeg har/har hatt: Når cupelyset er på stillet "lys ved åpen dør" og jeg er i fart så kommer det på av seg selv. Noen ganger svakt/sterkt og i takt med turtallet. Alarmen har også vert problematisk, den gikk av helt av seg selv uten at noen/noe var nært bilen. Det var kanskje kun svak vind, skjedde ofte. Roten til problemet: Det viser seg at inne i låsingen i dørkarmene er der en liten bryter (dette vet jeg ikke om er samme på alle modeller) Den registrerer om døren er ordentlig igjen. Denne lille plastbryteren blir etterhvert nedslitt og døren greier ikke trykke den helt inn. SLITT BRYTER: BRUKT, MEN MINDRE SLITT BRYTER: Man må ver forsiktig når man skrur av denne "låseringen" for det den er skrudd i inni stolpen er løst. Så den kan dette nedover i stolpen. Det jeg gjorde var å tre gjennom tau med en liten spiker i enden så jeg fikk holdt den på plass mens jeg skifta delen. Man kan fortsatt ha problemer med at dører er trege å åpne selv etter å ha byttet disse. Da kommer man inn på finjusteringen. Hos meg såg det ut til at alle disse låseringene i dørkarmene hadde seget nedover og litt utover, sikkert skjedd over lengre tid og mange åpne/lukkinger. Så ved å se på døren når den er helt lukket ser man hvilke(n) retning(er) man må flytte disse festene. Du ser også på selve låseringen i om den er mye slitt et sted. Det vil vær der døra treffer, og hvis den er treg treffer den mest sannsylig feil når den lukkes og da blir det slitasje. Så flytter du låseringen alt etter hvor døren treffer, slitasje på undersiden = flytt oppover, og motsatt. Jeg fannt ut at hvis låseringen står for langt inn så blir det tungt å åpne døren, pass på dette. Tror mine har en ca 3mm klaring "bak" seg, innover mot midten av bilen liksom (si fra hvis du ikke skjønnte dette, kan ta bilde og legge på piler) HER HAR JEG JUSTERT LÅSINGEN LITT OPP OG INNOVER På min bil vil jeg si at dørene hadde seget ganske mye: FØR FLYTTING AV LÅSING: ETTER Å HA JUSTERT OPPOVER 1.5-2mm: FØR: (ja døren er helt lukket) OG ETTER Å HA JUSTERT INNOVER 1.5-2mm: Når man finjusterer må man bare prøve seg frem med å flytte litt og litt forsiktig på låseringen i dørkarmen, så prøve døren for hver flytting. Gjerne åpne/lukke flere ganger for hver justering, mine ble i et par tilfeller lettere etterhvert faktisk. Vet ikke akkurat hva som gjorde dette men. Det ser kanskje ut som veldig små justeringer men det var som dag og natt på mine dører! Gikk fra å måtte bokstavelig talt hale og dra i dørhåndtakene til bare å bruke en finger, etterfulgt av et lett og rent klikk så va døren åpen Man kan selvfølgelig ta dette med dørene lengre, man kan smøre opp dørstoppere og håndtaks-mekanismene med noe fett, da blir dørene som en drøm Kommer kanskje bilder av dette etter hvert. Nå som låsedelen i dørkarmene er fikset, testet jeg cupelyset og neimen om det ikke hadde sjerpet seg. Nå holder det seg av når det skal, og sentrallåsen spretter ikke opp mer av seg selv. Jeg har ikke låst bilen med alarm ikveld ettersom den står til tørk i garasjen, som igjen er låst. Orker bare ikke å stresse meg ut å slåss med garasjeporten i natt for å skru av alarmen DERSOM den ikke er fikset. Men allt tyder på at den skal vær det da andre funksjoner rundt den er fikset. Så om man opplever vanskligheter med sentrallås, alarm eller cupelys er dette deffinitivt noe som er verd å sjekke opp! Ny låsedel i dørkarm: 80kr pr stk, hos GSbildeler http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.php3?page=imageItems&image_ref=2M1J1R2A212H2D262630 Delenr SEDAN: 51228122299 Delenr CUPÈ: 51218105511
Mr_Sunde Skrevet April 25, 2007 Skrevet April 25, 2007 Dette ble jo flott. Tror kanskje jeg skal gå i gang med min egen. Har problem med lys i tak og trege dører selv.
Oppheimen Skrevet April 25, 2007 Skrevet April 25, 2007 har faktisk problem med at venstredøra mi må jeg ta i ganske mye for å få igjen, men høyredøra går igjen mye mye lettere.. kan d vere at jeg har samme problemet da ?
Analex Skrevet April 25, 2007 Skrevet April 25, 2007 Samme opplegg på coupè? Mener det var litt forskjell på min og det jeg ser på bildene. Har du delenr.?
-Sammy Skrevet April 25, 2007 Forfatter Skrevet April 25, 2007 har faktisk problem med at venstredøra mi må jeg ta i ganske mye for å få igjen, men høyredøra går igjen mye mye lettere.. kan d vere at jeg har samme problemet da ? Det er fullt mulig du, sjekk låseringen i dørkarmen om den er mye slitt et sted. Det vil vær der døra treffer, og siden den er treg treffer den mest sannsylig feil og da blir det slitasje. Så flytter du låseringen alt etter hvor døren treffer, slitasje på undersiden = flytt oppover, og motsatt. Jeg fannt ut at hvis låseringen står for langt inn så blir det tungt å åpne døren, pass på dette. Tror mine har en ca 3mm klaring "bak" seg, innover mot midten av bilen liksom (si fra hvis du ikke skjønnte dette, kan ta bilde og legge på piler) Samme opplegg på coupè? Mener det var litt forskjell på min og det jeg ser på bildene. Har du delenr.? Jeg har hørt at det muligens er litt forskjell på cupè og sedan, men er ikke sikker. Jeg vet iallefall at det er forskjell når det kommer til årsmodell. Tidligere modeller tror jeg har denne dørsensoren stående for seg selv, ikke langt unna låseringen. Delenr SEDAN: 51228122299 Delenr CUPÈ: 51218105511
-Anders- Skrevet April 26, 2007 Skrevet April 26, 2007 Samme opplegg på coupè? Mener det var litt forskjell på min og det jeg ser på bildene. Har du delenr.? Fin DIY dette! Ang. coupe så er det samme opplegget. Mulig du må ta av "dør"trekka bak hvis du skulle få problemer med å skru fast det endestykket som dem så fint kalte det på bmw, eller låsering som trådstarter kaller det. Du ser det når du har skrudd den av!
Champ Skrevet April 26, 2007 Skrevet April 26, 2007 gjorde dette på min bil for ca 1 uke siden, hadde akkurat samme problemer på førerdøra, fikk den delen på hugger`n for 20 kroner så det er en billig reperasjon samtidig som den er meget enkel å gjennomføre.
-Sammy Skrevet April 28, 2007 Forfatter Skrevet April 28, 2007 Hadde vert kanskje litt kult med respons fra admin da om dette kan bli en DIY, bare et svar liksom uansett om det blir nei..
andybeje Skrevet Mai 6, 2007 Skrevet Mai 6, 2007 jeg har også problemer med min alarm, den begynner plutselig bare å hyle og blinke,helt av seg selv. så jeg koblet fløyten ut plus at jeg tok den største svampen jeg fant å trødde den så lang inni alarm-hornet som jeg klarte. noen som har peiling på hvordan fikse alarmen/koble den helt ut?
xibriz Skrevet Mai 6, 2007 Skrevet Mai 6, 2007 Bra tråd restify! Det er nok akkurat dette som er feil med dørene mine da de fleste er vanskelig å lukke og den ene bakdøren henger seg opp nåen ganger. Drøyer til sommerferien med og fikse det
-Sammy Skrevet Mai 17, 2007 Forfatter Skrevet Mai 17, 2007 andybeje":tgabcbwt]jeg har også problemer med min alarm, den begynner plutselig bare å hyle og blinke,helt av seg selv. så jeg koblet fløyten ut plus at jeg tok den største svampen jeg fant å trødde den så lang inni alarm-hornet som jeg klarte. noen som har peiling på hvordan fikse alarmen/koble den helt ut? Du kan jo sjekke det jeg har nevnt lengre oppe da. Skru på cupelyset på midtstillet (der du har lys ved åpen dør), sett deg inn i bilen og vent til lyset har sloknet. Så trykker du en og en dør utover og ser om lyset kommer på. Hvis det gjør det så har du en slitt mikrobryter i den døren. Det er de bryterne som sitter i "låseringene" i dørkarmene. Problemer med cupelyset er ofte relatert med alarmproblemer. Bytter du slitte mikrobrytere så har du iallefall eliminert noe som kan forårsake feil på alarmen. xibriz":tgabcbwt]Bra tråd restify! Det er nok akkurat dette som er feil med dørene mine da de fleste er vanskelig å lukke og den ene bakdøren henger seg opp nåen ganger. Drøyer til sommerferien med og fikse det Bra den kunne vere til hjelp
Hyggmaister Skrevet Mars 18, 2008 Skrevet Mars 18, 2008 Denne her: Hvordan i heeeeee******teeee fikk du opp de skruene!? Forbanna f**e-torx dritt, går runde bare en puster på dem jo Fint om du kunne gitt meg et tips her (regner med at det ender opp med at jeg trenger et par sett med nye bolter... )
-Sammy Skrevet Mars 18, 2008 Forfatter Skrevet Mars 18, 2008 Hvordan i heeeeee******teeee fikk du opp de skruene!? Forbanna f**e-torx dritt, går runde bare en puster på dem jo Fint om du kunne gitt meg et tips her (regner med at det ender opp med at jeg trenger et par sett med nye bolter... ) heheh der må jeg si at det ble en stor skralle og biltema-bits. Tror litt av trikset lå i å kakke litt hardt i bynnelsen, både i retningen du skrur for å få de ut og også for å stramme. Dette fikk iallfall ut mine. Kanskje noe 5-56 eller lignende rustløser/smører vil hjelpe. Og nye bolter er sikkert ikke dumt om du runder dem litt, blir mindre kjipt å ta igjen om du må skru opp igjen senere. Så vil det kanskje også lønne seg å ikke sette de igjen med all makt du og naboen på latmansarm klarer å oppdrive heh håper du får det til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå