Gå til innhold

Skrangling bak. Hjullager, kardang? Hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom nettopp hjem fra en liten kjøretur. Kjørte på dårlige veier med en del humper... Da æ kjørte inn i garasjen hørtes det ut som om æ slepte noe etter mæ (av metall). Så ingenting løst under bilen. Slukka motoren og satte den i fri. Dyttet den sakte frem og tilbake, og lyden kom når bilen rullet.

Kan noe ha løsnet i kardangen? Tenkte på hastighetsmåleren eller noe slikt? Gav litt på innover i garasjen, og det virka som om nåla plutselig spratt opp fra 0 til 20 km/t... Noen som har peiling på hva som kan ha gått galt denne ganga :cry: ?

Hvor vanskelig det kan være å reparere, eller hvor dyrt på verksted og andre fakta er helt topp!

Skrevet

Noen måte æ kan finne ut av om det er et lager i differensialen? Æ tenkte også at noe kunne ha lagt sæ mellom bremseskiva og skjoldet, men hørte ikke noe da æ dytta skjoldet bakover og slapp det igjen... Kanskje litt paranoid, men hørtes ut som om det kom fra kardangen. Nå har jo æ hørsel som en middels sau da. Løper ned å sjekker etter stein ei gang til for sikkerhetsskyld! Takk for raske svar :D

Skrevet

Sjekka nettopp etter steiner mellom bremseskjold og bremseskiver uten hell dessverre=( Høres skrekkelig ut som om det kommer fra kardangen altså...! Grøss og gru!!! Stygg knaselyd. Hører kun lyden når bilen ruller sakte. Takker og bukker så meget for alle tips og løsninger dere deler med mæ!

Skrevet

Har hatt det samme problemet på min bmw, trodde det var diffen som var ødelagt.

Men til meg så var det en stein som lå imot mellomakslingen og skrapte, laget en sånn fæl lyd...

Skrevet

Men til meg så var det en stein som lå imot mellomakslingen og skrapte, laget en sånn fæl lyd...

Da hørte du vel den lyden i høyere hastigheter også? Måtte du legge dæ under for å klore den ut da, eller? Takk for svar!

Skrevet

Da hørte du vel den lyden i høyere hastigheter også? Måtte du legge dæ under for å klore den ut da, eller? Takk for svar!

Hørtes i større hastigheter å ja, men ikke noe godt, hørtes best i små hastigheter. Måtte under bilen i pirke den ut ja, kan ikke sitte så mange plasser, du ser fort hvor den kan sitte, og vis du har bukk så kan du vri rundt mellomakslingen med det samme så hører du fort hvor lyden kommer ifra.

Skrevet

Takk takk! Skal legge mæ ned i den vanlige stillinga, -under bilen, og se om æ kan finne ut av dette her til helga. Begynner å bli mektig lei nå! Noen måte æ evt kan vite at det ikke er noe i kardangen? Får ikke sove før æ vet hva det er altså :x

Skrevet

Jekka opp bilen bak og satte den på klosser... La mæ under for å lokalisere lyden mens en stod å dreide bakhjulet. Lyden på bilen min kom fra en beskyttelsesring hvor mellomakslingen går inn i kardangen; denne skrapte litt mot kardangen. Tok enkelt og greit et flatt skrujern for å vippe det litt ut og problemet var løst=)

Og det beste av alt: ...det var helt gratis!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...