BreitBau Skrevet April 28, 2007 Skrevet April 28, 2007 Vi har en kar her oppe som hadd benka sin E30 325i motor til 165 hester på bakhjulet.. Forklaringa hans var at det satt på 2,7 liter topp (muligens fra en 325E) fjerna kat og at han lurte på om det kunne være gjort noe annet også på den.. Vel.. Denne motoren har 172 originalt.. Den er sikkert 20 år gammal. Hva skal egentlig til for å benke 165 hk på bakhjula? Man kan vel regne at kat tar 10 hester.. 20 år gammel motor med slitasje gir ett tap på 15-20% (vill tipp), og 2,7 liter topp er jo bare bulls*** om man ikke har turbo på motoren? Går jo bare dårligere å senke kompen
336mik Skrevet April 28, 2007 Skrevet April 28, 2007 2.7 toppen er jo faktisk mye dårligere enn 2.5 toppen.Er blokka fra 2.7 man bruker,og toppen fra 2.3 eller noe sånt. Men man skal nok gjøre litt div snaks for å få 165 på bakhjula. 2.7 fra 325E hadde vel 122hk,og var en økonomi motor.Innsugs kanalen i denne toppen er omtrent som en normal lillefinger. Effektive 122hk grunnet bra moment da.
^B^M^W^ Skrevet April 28, 2007 Skrevet April 28, 2007 Hvis man heller sier original topp med kvasskam, kat. som sagt fjernet, grenrør, kanskje litt porting og ellers generelt godt vedlikehold burde det jo ikke være en umulighet.......... Søk på forumet så finner du fort ut at å si at 20 års bruk gir 15-20 % effekttap bare er bullshit.......maks 5-10 % på den der motoren, regner med de har skiftet slitedeler også hvis toppen er skiftet.....
Oppheimen Skrevet April 28, 2007 Skrevet April 28, 2007 men kat. tar ikke så mye hester viss den er bra og ikke tett.. og som de fleste andre så er vel hestene rekna ut.. og tatt med tap i friksjon, eksos og varmetap.... og hvor mye en motor er slitt etter 20 år vil vel bare vere spekulasjoner? spørst vel litt hvor langt den har gått og har vel en del å si med hvordan den er kjørt ? og om servicer er tatt sånn som de skal? men om den er benka.. får ikke han en sånn utskrift da ?
Aroid Skrevet April 28, 2007 Skrevet April 28, 2007 hvorfor skal den miste effekt på 15 til 20% egentlig? bare for at den er 20år gammel betyr det ikke det skulle ha mistet effekt. da vill det sei at den har mistet over 34hk på 20år 137hk igjen. Dem nyeste 325E m20 B27 hadde samma toppen som en vanlig M20 B25. og den gamle hadde B20/b23 topp. Hvorfor skal han ikke grei å benk en M20 B25 motor 165hk på hjulene? ca 195hk i motoren. Ac snitzher S3 2.5 hadde 190hk og 252nm Ac snitzher S3 2.7 Hadde 210hk og 270nm
336mik Skrevet April 28, 2007 Skrevet April 28, 2007 hvorfor skal den miste effekt på 15 til 20% egentlig? bare for at den er 20år gammel betyr det ikke det skulle ha mistet effekt.da vill det sei at den har mistet over 34hk på 20år 137hk igjen. Dem nyeste 325E m20 B27 hadde samma toppen som en vanlig M20 B25. og den gamle hadde B20/b23 topp. Hvorfor skal han ikke grei å benk en M20 B25 motor 165hk på hjulene? ca 195hk i motoren. Ac snitzher S3 2.5 hadde 190hk og 252nm Ac snitzher S3 2.7 Hadde 210hk og 270nm Og hvor har så effekten i de 2700ccm blitt av hvis dem har samme topp? Effekt tap i et drivverk regnes til rundt 10% +/- er det siste jeg hørte på den fronten. Ac schnitzer har vel bygd om en god del av motoren,men både styre enhet og kam.Muligens også at de har frissert toppen litt i kanalene.
Aroid Skrevet April 28, 2007 Skrevet April 28, 2007 hvorfor skal den miste effekt på 15 til 20% egentlig? bare for at den er 20år gammel betyr det ikke det skulle ha mistet effekt.da vill det sei at den har mistet over 34hk på 20år 137hk igjen. Dem nyeste 325E m20 B27 hadde samma toppen som en vanlig M20 B25. og den gamle hadde B20/b23 topp. Hvorfor skal han ikke grei å benk en M20 B25 motor 165hk på hjulene? ca 195hk i motoren. Ac snitzher S3 2.5 hadde 190hk og 252nm Ac snitzher S3 2.7 Hadde 210hk og 270nm Og hvor har så effekten i de 2700ccm blitt av hvis dem har samme topp? Effekt tap i et drivverk regnes til rundt 10% +/- er det siste jeg hørte på den fronten. Ac schnitzer har vel bygd om en god del av motoren,men både styre enhet og kam.Muligens også at de har frissert toppen litt i kanalene. Ke du trur hvorfor det er annen styre enhet på B27 en det er på B25 og en annen komp på B27 ? på den nyeste 325E 2.7 så var det bare å bytt -ledningsnettet -lmm -dyser men så var det komp som er veldi lav på B27 da er det gunstig å sett turbo på den. men vist man skal ha sugemotor med gamp av b27 så må man ha stempler av m20 b25 fra 85 til 87 for å få høyeste komp. ved lavere komp blir det mindre hk men da vill Nm gå opp.
BreitBau Skrevet April 28, 2007 Forfatter Skrevet April 28, 2007 Herlig å se de med peil på motor svarer Altså.. top wild guesses.. Poenget mitt var vel at det virker usannsynlig.. Er sikkert mulig men da er den motoren påkosta endel.. og da hadde du vel som eier fått vite om det når du kjøpten? Sånn som eier la det frem var kat fjerna og han kjørte på 2,7 liter topp.. Og han mente klart og tydelig at 2,7 liter topp gikk bedre enn den originale.. Kan ikke helt sette det i system siden dårligere komp. vanligvis ikke gir mer hk? Overprøver ingen her.. Motor er ikke min sterke side.. Er interessant å få vite hva de som har vært borti det har fått vite.. Btw har M20B25 motoren 172 originalt.. så å benke 165 med ikke annet enn fjernet katten og 2,7 liter topp = ??
336mik Skrevet April 28, 2007 Skrevet April 28, 2007 Vet ihvertfall at 2.7 blokk med 2.3 eller om det var 2.5 topp var å betrakte som en "værsting" en stund.
Peer Skrevet April 28, 2007 Skrevet April 28, 2007 Hvis du antar at motoren var overhalt og ikke hadde mistet noen effekt på de 20åra.. så er 10% tap i drivverket av 172hk orginalt 154.8kh.. Kan vel anta at han har klart å hente 10k fra fjerning av kat og montering av diverse 2.7 deler.. Synes ikke 165hk var ille, er værre med de som sier at de har 210hk
BreitBau Skrevet April 28, 2007 Forfatter Skrevet April 28, 2007 Men kat er jo ikke tatt med når de benker bilen fra fabrikk? Tar jeg feil når jeg sier at m20b25 hadde 172 originalt fra fabrikk.. Og at motoren er testet etter den europeiske standard, som er motor i benk, med drivreimer osv påmontert? Kontra den japanske der reimer osv er avmontert? Japansk måling heter vel "sin"? Så det vil si at selv om du fjerner katen har du ikke 182... da er du nærmere å ha 172 igjen??
336mik Skrevet April 28, 2007 Skrevet April 28, 2007 171hk er vel det de sier sitter i en m20b25. Effekten fra motor til motor vil vel også variere litt selv om motoren er ny.
336mik Skrevet April 28, 2007 Skrevet April 28, 2007 Vet ikke hvor mye wikipedia er til å stole på,men fant dette: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M20#M20B27
oddis Skrevet April 28, 2007 Skrevet April 28, 2007 Hvis han ikke vet hva som er gjort i toppen så kan jo det han sier være like riktig som feil. Be om å få se bremsepapirene. En orginal M20B25 får du ikke 165 bakhjulshk ut av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå