Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feks -94 325:

Sjekk høyspenningsgnist ved å demontere coil,sett i plugg og hold avstand ca 6 mm fra gods (hold coil med isolert tang...). Tørn motor og se etter kraftig blå/hvit gnist.

tennspole/coil: (hold multikontakt med lepper pekende opp) rekkefølge på pinner:1,2,3.

Spenningstilførsel:Koble av plugg, slå på tenning og mål 3 og gods;skal ha batterispenning(B+).

Godsforbindelse:2 og gods;0 ohm.(tenning av)

Kontroll av primærmotstand:1 og 15:(tenning av) ca 0,8 ohm (her kan vel 1 og 3 benyttes hvis jeg ikke husker feil...) Måles på tennspoleterminal.

Skrevet

Okey... Har fire coiler liggende. Men jeg vet at to av dem ikke funker. Åsså er det to coiler på bilen som ikke funker som dem skal. Så uten å måtte prøve alle fire i bilen tenkte jeg at jeg skulle måle meg frem til hvilke som ikke funker...

Skrevet

Bra att du har fått coilene 8) Det kan godt hende att alle 4 virker for jeg har fått 2 stk også :wink: Det er veldig vanlig att disse coilene har en periodisk feil og da vil du få gnist når du prøver å teste de på denne måten, det som er positivt er att du får testet om de er helt døde og det er jo ett lite skritt på veien :)

Skrevet
Bra att du har fått coilene 8) Det kan godt hende att alle 4 virker for jeg har fått 2 stk også :wink: Det er veldig vanlig att disse coilene har en periodisk feil og da vil du få gnist når du prøver å teste de på denne måten, det som er positivt er att du får testet om de er helt døde og det er jo ett lite skritt på veien :)

Kan du presisere den periodiske feilen?

Skrevet

Det hender seg att coilene fusker og får overslag til jord, det er ikke bestandig like lett å oppdage for ett utrenet øye, da vil den gi gnist på pluggen når du tar en sånn test 8) Ellers så er det like lett å teste disse coilene med tenningslampe, deg gjelder selvfølgelig de som allerede står i motoren 8)

Skrevet

Hmm! Etter hva jeg klarte å forstå så ligger 3 av coilene på rundt 15 ohm mens den siste ikke gir noe utslag på multimetret... Så da er vel den gåen... Men av og til viste multimetret at coilene hadde en motstand fra ~100-200 ohm. Men på di fleste målingene viste det ~15 ohm... Så skal stikke ut i bilen å teste om dem funker nå :)

Skrevet
Det hender seg att coilene fusker og får overslag til jord, det er ikke bestandig like lett å oppdage for ett utrenet øye, da vil den gi gnist på pluggen når du tar en sånn test 8) Ellers så er det like lett å teste disse coilene med tenningslampe, deg gjelder selvfølgelig de som allerede står i motoren 8)

Javel...

Skrevet
Kanskje et dumt spørsmål. Men merker du lett vist en coil ikke funker?

Altså når den står i og de resterende funker.

Bilen går litt dårligere.

Enkleste måte å teste de mens de står i er å sette på en tenningslampe og se om det blinker, bare å sette den på lav spennings ledningen som går til coilen. Den vil ikke blinke på den coilen som er defekt.

• 4 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...