DarkTower Skrevet April 29, 2007 Skrevet April 29, 2007 Hvilke pinner skal jeg måle og hvilke verdier skal en coil som er i ården ha?
Sir Hofstad Skrevet April 29, 2007 Skrevet April 29, 2007 Feks -94 325: Sjekk høyspenningsgnist ved å demontere coil,sett i plugg og hold avstand ca 6 mm fra gods (hold coil med isolert tang...). Tørn motor og se etter kraftig blå/hvit gnist. tennspole/coil: (hold multikontakt med lepper pekende opp) rekkefølge på pinner:1,2,3. Spenningstilførsel:Koble av plugg, slå på tenning og mål 3 og gods;skal ha batterispenning(B+). Godsforbindelse:2 og gods;0 ohm.(tenning av) Kontroll av primærmotstand:1 og 15:(tenning av) ca 0,8 ohm (her kan vel 1 og 3 benyttes hvis jeg ikke husker feil...) Måles på tennspoleterminal.
DarkTower Skrevet April 29, 2007 Forfatter Skrevet April 29, 2007 Okey... Har fire coiler liggende. Men jeg vet at to av dem ikke funker. Åsså er det to coiler på bilen som ikke funker som dem skal. Så uten å måtte prøve alle fire i bilen tenkte jeg at jeg skulle måle meg frem til hvilke som ikke funker...
Sir Hofstad Skrevet April 29, 2007 Skrevet April 29, 2007 Tar to minutter å teste de fire for gnist Men vil du måle så gjelder dette ved MS40.0: plugg frakoblet, 1 og 3: 0,4 til 0,8 ohm, primærmotstand, sekundærmotstand kan ikke måles.
Ole@Automote Skrevet April 29, 2007 Skrevet April 29, 2007 Bra att du har fått coilene Det kan godt hende att alle 4 virker for jeg har fått 2 stk også Det er veldig vanlig att disse coilene har en periodisk feil og da vil du få gnist når du prøver å teste de på denne måten, det som er positivt er att du får testet om de er helt døde og det er jo ett lite skritt på veien
Sir Hofstad Skrevet April 29, 2007 Skrevet April 29, 2007 Bra att du har fått coilene Det kan godt hende att alle 4 virker for jeg har fått 2 stk også Det er veldig vanlig att disse coilene har en periodisk feil og da vil du få gnist når du prøver å teste de på denne måten, det som er positivt er att du får testet om de er helt døde og det er jo ett lite skritt på veien Kan du presisere den periodiske feilen?
Ole@Automote Skrevet April 29, 2007 Skrevet April 29, 2007 Det hender seg att coilene fusker og får overslag til jord, det er ikke bestandig like lett å oppdage for ett utrenet øye, da vil den gi gnist på pluggen når du tar en sånn test Ellers så er det like lett å teste disse coilene med tenningslampe, deg gjelder selvfølgelig de som allerede står i motoren
DarkTower Skrevet April 29, 2007 Forfatter Skrevet April 29, 2007 Hmm! Etter hva jeg klarte å forstå så ligger 3 av coilene på rundt 15 ohm mens den siste ikke gir noe utslag på multimetret... Så da er vel den gåen... Men av og til viste multimetret at coilene hadde en motstand fra ~100-200 ohm. Men på di fleste målingene viste det ~15 ohm... Så skal stikke ut i bilen å teste om dem funker nå
Sir Hofstad Skrevet April 29, 2007 Skrevet April 29, 2007 Det hender seg att coilene fusker og får overslag til jord, det er ikke bestandig like lett å oppdage for ett utrenet øye, da vil den gi gnist på pluggen når du tar en sånn test Ellers så er det like lett å teste disse coilene med tenningslampe, deg gjelder selvfølgelig de som allerede står i motoren Javel...
joddjodd Skrevet April 29, 2007 Skrevet April 29, 2007 Kanskje et dumt spørsmål. Men merker du lett vist en coil ikke funker? Altså når den står i og de resterende funker.
Ole@Automote Skrevet April 29, 2007 Skrevet April 29, 2007 Kanskje et dumt spørsmål. Men merker du lett vist en coil ikke funker?Altså når den står i og de resterende funker. Bilen går litt dårligere. Enkleste måte å teste de mens de står i er å sette på en tenningslampe og se om det blinker, bare å sette den på lav spennings ledningen som går til coilen. Den vil ikke blinke på den coilen som er defekt.
joddjodd Skrevet April 29, 2007 Skrevet April 29, 2007 Takker for svar! Men har du bilde som viser den lavspenningsledningen jeg skal måle på?
Ole@Automote Skrevet April 29, 2007 Skrevet April 29, 2007 Måler på den ledningen som går inn på coilen du kan ikke ta feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå