Gå til innhold

Bøter for ulovlig motor


 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan er bøtene om man blir stanset med en annen motor enn den som skal være der, ved f. eks en teknisk kontroll?

F. eks seks sylindre i en bil som skal ha fire, eller ulovlig turbolading osv.

Jeg har blitt stoppet med 6èr i en bil det skal være 4èr i og dette var i teknisk kontroll, endte med avskiltning og måtte tilbake på statensvegvesen for full teknisk kontroll. Ingen bot men ble mye skruing, måte sette inn 4èr og det tok hver minste feil på bilen.

Da alt var i orden fikk jeg tilbake skilter og byttet igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller det faktum at om du skulle forårsåke en ulykke så fins det ikke et eneste forsikringsselskap som støtter deg og betaler de utgiftene det medfører. Og tenk da, om du forårsaker en annen persons død. Eller økonomisk sett noe som er enda værre, forårsake varige mèn på en annen person.. TVILER på du vil bruke resten av livet ditt på å betale MILLIONSVIS fordi en stakkars jente du kjørte på må sitte som grønnsak i rullestol resten av livet..

Uansett.. Blir de ulykke, selv om noen skulle kjørt i DIN front, og det blir etterforsket, så kommer DU til å få skylda.. ANYWAYS.. blir i mildeste fall skylddeling..

Nei, jeg merker jeg blir forbanna på slikt no... Har man ikke råd så har man ikke råd. Og det som man ikke får godkjent får man la være å tukle med.. Noenganger må fornuften ta over, når lysten for morro blir for stor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en 200SX-kar som fikk 70 lapper i bot.. med 1-2 ukers betalingsfrist, eller noe i den duren.

Alle bøter og forelegg er 2 ukers betalingsfrist. Ringer du til statens innkrevningssentral får du utsettelse og delbetaling uten spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett.. Blir de ulykke, selv om noen skulle kjørt i DIN front, og det blir etterforsket, så kommer DU til å få skylda.. ANYWAYS.. blir i mildeste fall skylddeling

Dette var vel å ta i litt mye?

Om du er helt uskyldig i en ulykke som du skisserer her så får man ikke skyld eller skylddeling fordi man har en større motor under panseret. Jeg har ikke noe tro på at det vil skje annet enn i tilfeller hvor ombyggingen er en medvirkende årsak til ulykken, f.eks. høy fart som følge av større motor.

Jeg har forøvrig heller aldri hørt om noen som har fått regress pga bil som ikke har vært godkjent ombygd.

Er dette vandrehistorier eller kan noen komme med konkrete caser?

Den 200SX'n det er snakk om hadde ikke betalt avgift for effektøkning og fikk derfor en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg solgte en bil med en for stor motor, han som kjøpte den ble stoppa i en teknisk kontrol, problemet var att motoren som satt i ikke hadde blitt fortolla og det ble en del styr i forbindelse med det. Litt av problemet var også att det ikke var betalt effekt økning på bilen, bilen som ble ombygd hadde heller ikke vært 10 år i Norge så det ble en bra sum.

En annen ting var att det var han som bygde om bilen som fikk problem ikke han som eide bilen når den ble stoppet.

Så hvis man skal bygge om bil så er det en del ting å passe på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting var att det var han som bygde om bilen som fikk problem ikke han som eide bilen når den ble stoppet.

Sikker på det? Trodde det alltid var sjåførens ansvar att bilen var i forskriftmessig stand? Låner du bilen til en kompis, og ett lys har gått, så er det du som sjåfør som får boten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg merker jeg blir forbanna på slikt no... Har man ikke råd så har man ikke råd. Og det som man ikke får godkjent får man la være å tukle med.. Noenganger må fornuften ta over, når lysten for morro blir for stor..

Så du blir mindre forbanna på folk med original og urørt bil som kjører ned folk enn folk med ombygd bil?

Dessuten tror jeg mye av dette med skyld og regress, som Kristov er inne på, kun er vandrehistorier, eller troing. Har enda aldri hørt om noe konkret tilfelle hvor dette har skjedd. En kompis av meg, med fyllekræsjing på rullebladet (2 år uten lappen), skled av veien på is, med sommerdekk og bil som hadde gått langt over forsikringsgrensa. Han tok en lyktestolpe (16 lapper) og bilen ble kondemnert ('98 Wrangler). Han fikk kun 10% avkortning i utbetalingen for hele bilens sum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting var att det var han som bygde om bilen som fikk problem ikke han som eide bilen når den ble stoppet.

Sikker på det? Trodde det alltid var sjåførens ansvar att bilen var i forskriftmessig stand? Låner du bilen til en kompis, og ett lys har gått, så er det du som sjåfør som får boten.

Det er alltid fører som har ansvar for bilens stand, men har man ikke selv foretatt ombyggingen lemper man det videre på forrige eier via anmeldelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke ehrnst her på forumet som hadde kjøpt en E30 med merknad om ikke-godkjent turbosats? (ifrb. med tenknisk kontroll?) Dette mener jeg han har fortalt om ei stund nå.

Correct me if I'm wrong..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her gikk på motor i bil.. IKKE ombygd... Har du en ombygd bil, fair enough.. Da har du sannsynligvis tilpasset bremser etter motor iht fabrikantens krav. Om du derimot putter en 325 motor i en 316 forså å gi f.... i alt annet, da kommer du til å få ett styggelig større problem.. Misforstå meg rett.. Om du driver å meier ned folk er jeg ikke glad for at du gjør det.. Poenget er vel heller at om det er gjort modifikasjoner på kjøretøy som ikke står i stil med fabrikantens type godkjenning av kjøretøyet, så kjører du ett ulovlig kjøretøy. Og farter du etter veien i ett ulovlig kjøretøy, så skjønner du jo det at du egentlig ikke har noe der å gjøre. Å er du likevel der, så er det jo medvirkende til årsaken, at du er der, noe du ikke burde vært om du hadde følgt loven in the first place. Da spiller det ikke noen rolle om du lå i 80, hvis den bilen du kjører ikke burde finnes? Følte bare for å presisere meg litt

Når det gjelder regress krav: Kompis av meg har fyllekjørt og kondemnert to ganger. Fikk regress begge gangene. Når det gjelder regress ved ulovlig kjøretøy, så har jeg ingen konkrete svar, men om noen her har ett så godt forsikringsselskap at de mener selskapet deres bare betaler ut penger, når de er lurt til å forsikre ett kjøretøy som ikke er godkjent, så viol jeg gjerne bytte.. Mine forsikringsselskap er det ett sant helvette å få ut penger fra.

Folk Sliter med å få utbetalt penger på en vanlig skade! Hvorfor i all verden tror du det er noe lettere å få dekt en hel skade når du kjører med en bil de SLETTES ikke har forsikret iht spesifikasjoner.. Ulovlig bil. Ikke gyldig forsikring.. Du tror de gladelig betaler ut livs-forsikringssummer og eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en 200SX-kar som fikk 70 lapper i bot.. med 1-2 ukers betalingsfrist, eller noe i den duren.

Tror jeg kjenner til saken. Bil med mange hundre hester som går i oslo-området? Ble stoppet av politiet pga Stikkflammer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...