Champ Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 vær OBS , kommer kanskje mange dumme spørsmål nå !!! hehe Når man kjører opp en bakke feks i 5 gir, man kan jo gi full gass men får ikke mere enn et vist antall kmt fordi bilen ikke klarer å dra mere i en såpass bratt bakke, så til spørsmål rundt dette bruker dette sinnsykt mye bensin? Sliter det mere på motoren enn vanlig kjøring når bilen drar tungt på et høyt gir ? Når man gasser på og ikke får mere fart åpner man likevel for større gjennomgang av bensin enn det man faktisk bruker? og hvor blir det i så fall av denne bensinen? kommer den ut eksosanlegget? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 man skal vel i utgangspunktet velge ett gear som gjør at motoren arbeider lett. Selv liker jeg å ligge på lave turtall når jeg kjører, men da gir jeg nesten ikke gass. merker du at motoren arbeider uvanlig tung og at turtallet daler sliter vel det mer på motoren enn om den arbeider lett. Er ikke det logisk da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Bensinen forbrennes jo for den kommer i eksosen den. En motor slites mindre og bruker mindre bensin hvis man lar den jobber lett. Maks halv gass og ca 3000rpm i bratte bakker er vel ganske kurant vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 BMW regnet selv ut en gang at den mest økonomiske måten å akselere på er 75-90% gasspådrag (nesten til turtallsperra). Dette var på manuelle bensinmotorer, men regner med at det er ganske riktig for andre modeller også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThinkPink Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 I e36 er det vel også en måler under speedometeret som viser bensinforbruket.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lloydsb Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 ang dette med bakker og for tungt gir... Merker du at ikke bilen reagerer noe så ikke "Flour it" gir heller ned.. unødvendig spiding hvis man ikke får reaksjon, sørger bare til at drivstoff forbruket blir økte MASSE... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Champ Skrevet Mai 2, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2007 joda jeg har forbruksmåler , men er bare nysjerrig på om hvordan ting egentlig henger sammen. Er disse målerne faktisk rett ? viser de det faktiske forbruket på en prikk? Hvordan måler disse egentlig forbruket ? er det på vakum eller noe slikt? hvis bilen jobber tungt skal den jo bruke mere bensin , og dette må jo den måleren få med seg på ett eller annet vis, så hvordan fungerer den og hvor nøyaktig vil en slik måler være ? feks: når du kjører i nedoverbakke og slipper gassen helt så går måleren helt til 0 i forbruk, dette er jo ikke riktig, for uansett så lenge bilen er i gang så vil den jo ha et forbruk, så 0 kan det jo ikke være, men siden man slipper gassen tror kanskje bilen at den står i ro og da ikke beveger seg fremover og dermed ikke kan få forbruk på 10 mil, hehe. jeg er litt nysjerrig på dette og håper noen kaqn forbarme seg over meg med en god forklaring på hvordan dette systemet funker. og fikk joe godt ut av dette da, jeg vil nok fra nå av begynne å gire ned litt tidligere og kjøre slik at bilen jobber lettere, man vil jo ofte kjøre slik at man tar vare på bilen sin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Mai 2, 2007 Share Skrevet Mai 2, 2007 Målern jobber utifra åpningstiden på injektorene. Ved en viss åpningstid og et konsant bensintrykk vet man forbruket. Så deler man forbruket på km-signal fra ABS-hjernen, så har man et forbruk/distanse tall l/m f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå