Eivind82 Skrevet Mai 2, 2007 Skrevet Mai 2, 2007 Kan jeg sette konfilter på en 00mod 320D?? Mener jeg har lest noe om at det ikke er så lurt siden man får mye dritt inn i motoren.. Er det vanskelig å sette inn et kit med varmeskjold?
CSM Skrevet Mai 2, 2007 Skrevet Mai 2, 2007 Null problem. Feks. har K&N tilogmed filter som passer i orginalboksen. Jeg har også lest litt diverse om dette. Noen vil ha det til at effektfilterene er dårligere i varierende grad, og fabrikantene mener noe annet... Men med mer/lettere luftgjennomstrømning kan riktignok støvmengden øke marginalt. Trolig er denne evt. økningen innenfor spesifikasjonene til bilfabrikanten uansett. Feks. har både Chrysler og Nissan godkjent K&N luftfiltersett for noen av deres modeller. Lesestoff: http://vettenet.org/knfilter.html http://bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm http://www.knfilters.com/air_filter_testing.htm
Jaro Skrevet Mai 2, 2007 Skrevet Mai 2, 2007 Har lest om andre som har forsøkt dette men det eneste som vanligvis oppnås av positive ting er litt heftigere lyd. Imidlertid er mer luft det samme som mer effekt, men da anbefales det andre løsninger enn kun et konfilter. Et oljet filter (f.eks KN) kan fort gi deg problemer med luftmengdemåleren (LMM). Ønsker du mer effekt trenger du mer kald luft. Dette trenger du også om bilen er tunet. Min konklusjon: Et vanlig tørt filter og litt modifikasjon av luftfilterinntaket vil gi bedre effekt og mindre problemer enn KN-varianten. Jarle
jcvold Skrevet Mai 2, 2007 Skrevet Mai 2, 2007 jeg har hatt K&N filter på begge mine E36 og E46 320`er,og har kun positive erfaringer
Eivind82 Skrevet Mai 3, 2007 Forfatter Skrevet Mai 3, 2007 Har tuning box, effektanlegg å kn filter i orginalboksen.. Har bare hørt at man får mye heftigere lyd med konfilter. Mer turbo sus osv.. Kan dette stemme?
jcvold Skrevet Mai 3, 2007 Skrevet Mai 3, 2007 i følge gutta på GS bildeler,så er det mer lyd fra konfilteret ja
Jan e34 Skrevet Mai 4, 2007 Skrevet Mai 4, 2007 Har lest om andre som har forsøkt dette men det eneste som vanligvis oppnås av positive ting er litt heftigere lyd. Imidlertid er mer luft det samme som mer effekt, men da anbefales det andre løsninger enn kun et konfilter. Et oljet filter (f.eks KN) kan fort gi deg problemer med luftmengdemåleren (LMM). Ønsker du mer effekt trenger du mer kald luft. Dette trenger du også om bilen er tunet. Min konklusjon: Et vanlig tørt filter og litt modifikasjon av luftfilterinntaket vil gi bedre effekt og mindre problemer enn KN-varianten. Jarle Når du renser/oljer filteret, følg bruksanvisningen. La det deretter henge og renne fra seg et døgn eller to. Da risikerer du ikke at LMM blir ødelagt. Bruk papirfilter i mellomtiden.
P.O.M. Skrevet Mai 4, 2007 Skrevet Mai 4, 2007 Her er en artig flow test av div. luftfiltere til BMW, inkludert K&N: http://www.bolhuijo.com/airflowtest/ K&N hadde ikke best gjennomstrømning!
Jaro Skrevet Mai 4, 2007 Skrevet Mai 4, 2007 Denne testen og andre tester av luftfilter viser at kvalitets papirfilter jevnt over presterer jevnt eller bedre enn KN og andre skum/bomullsfilter. Unntaket er når en leser KN's egne tester.... Uansett, det viktigste er å bytte filteret i tide. Så får en bestemme selv om en vil gamble på å utsette LMM for evnetuell oljefilm fra filteret. Men tilbake til hva trådstarter spurte om: Om å sette inn kit med varmeskjold - Det er nettopp dette som er poenget om en ønsker økt effekt. Motoren trenger mer kald luft. Da er varmeskjold eller inntak fra fronten det som trenges. Det finnes kit for slike løsninger f.eks. fra BMC. Jarle
The StigMeister Skrevet Mai 10, 2007 Skrevet Mai 10, 2007 Har en 320 e36! Har skaffet meg konfilter.. er det ikke bare å fjerne luftfilter boksen og montere konfilteret rett på?!
B.E.E. Skrevet Mai 10, 2007 Skrevet Mai 10, 2007 Har en 320 e36! Har skaffet meg konfilter.. er det ikke bare å fjerne luftfilter boksen og montere konfilteret rett på?! Jo, rett av med boksen, og rett på med det nye filteret.
The StigMeister Skrevet Mai 10, 2007 Skrevet Mai 10, 2007 Har en 320 e36! Har skaffet meg konfilter.. er det ikke bare å fjerne luftfilter boksen og montere konfilteret rett på?! Jo, rett av med boksen, og rett på med det nye filteret. Bare det ikke er en ledning som spruter vann så Hehe..
ØyvindB Skrevet Mai 10, 2007 Skrevet Mai 10, 2007 jeg har også konfilter på vei fra koed, kn kit. Jeg ser ikke helt poenget på en dieselmotor, de har jo grusom lyd uansett
Jaro Skrevet Mai 10, 2007 Skrevet Mai 10, 2007 En setter vel ikke på konfilter pga bedre lyd? Det som trådstarter spurte om var et konfilter kit med varmeskjold, og det er nettopp dette som er det motoren trenger (kald luft). Det er desverre ingen "plug and play" kit til 320d (136hk eller 150 hk) såvidt jeg har funnet ut. Modifisering må nok i tilfelle til, f.eks et kit fra bmc som jeg har lest noen har fått til å passe. Har forgjeves lett etter bilde fra dette ferdig montert. Jarle
Quattrokiller Skrevet Mai 10, 2007 Skrevet Mai 10, 2007 Har KN konfilter med varmeskjoldpå min. Gikk greit det, blir litt drag på den slangen fra LMM ned til motoren, men tror det skal gå bra. Er bare en hårreisende lyd ved gasspådrag nå! Man oppsøker tunneller og annet som gir ekko etter å hå montert det. Føles også litt sprekere, men kan hende det bare føles sånn ut pga den lyden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå