Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bestemmer hvor stor turbo jeg må ha? er det antall liter motoren er?

tenkte jeg skulle hente ut ca 250 hk..

Har fått tilbud om en turbo fra en subaru impreza.. men det er jo en 2 liter.. den turboen skal være god for 280 hk har jeg hørt..

men nå er ikke turbo min sterke side.. men en gang må man jo begynne..

hvor kjøper jeg bend og rør til manifold.. og hvilke dimensjon bør jeg ha på de..

Skrevet

Det meste funker når du ikke skal hente mer enn 250hk..

Et "snik oppsett" satt sammen av en av PPF gutta ble sånn:

Bäckis resept på snik konvertering:

535 LMM

340cc dyser

Adaptergrenrør

Mitsubishi TDO4HL-16T aggregat

Intercooler

Progressiv BTR

Skrevet

ok.. så da har det ikke så mye å si om turboen kommer fra en 2 l..

Får vel bare opp ladetrykket kjappere da.. med liten turbo på litt større motor..?

Det meste funker når du ikke skal hente mer enn 250hk..

Et "snik oppsett" satt sammen av en av PPF gutta ble sånn:

Bäckis resept på snik konvertering:

535 LMM

340cc dyser

Adaptergrenrør

Mitsubishi TDO4HL-16T aggregat

Intercooler

Progressiv BTR

Skrevet

Til bare 250hk lønner det seg med litt liten turbo ja.

Så får du opp ladetrykket mye fortere, ikke det at det ikke er morsomt med en treg motor fra bunn av som plutselig kommer når turboen "slår inn", men regner med du ikke har lyst å vente på ladetrykket, så da går du for en liten turbo.

Nå vet ikke jeg hvor stor den turboen i imprezaen er, men jeg vil tro den er passelig for ditt bruk.

Det om det kommer fra en 2 eller en 2,5 liter motor spiller igrunn ikke såå stor rolle.

Det jeg vil tro du trenger for det oppsettet du snakker om, det er å dreie av stemplene ca 1 mm med litt grop i midten gjerne (tror det skal gå bra med kun en tykkere MLS toppakning enn orginalt på så "få" hester, de er forsterket i tillegg), deretter finne noen litt større dyser, 300cc dyser eller noe også en justerbar bensintrykkregulator med vacumslange på slik at den vil øke bensintrykket etter turbotrykket (det blir jo trykk i vacumslangen også, dermed "presser" den mer på bensintrykkregulatoren og trykket vil stige)

Så må du vel skaffe deg noen 30 og noen 60 grader rørvinkler samt noen rette rør slik at du får sveiset deg et grenrør og et trykkrør.

I tillegg til alt dette så burde du vel ha en intercooler for ikke å få tenningsbank, dette trenger ikke være noe voldsverk, bare du har noe som kjøler lufta litt.

Nå er riktignok ikke jeg noen ekspert heller, men jeg kommer bare med noen tips som sikkert er av betydning for deg.

Skrevet
Til bare 250hk lønner det seg med litt liten turbo ja.

Så får du opp ladetrykket mye fortere, ikke det at det ikke er morsomt med en treg motor fra bunn av som plutselig kommer når turboen "slår inn", men regner med du ikke har lyst å vente på ladetrykket, så da går du for en liten turbo.

Nå vet ikke jeg hvor stor den turboen i imprezaen er, men jeg vil tro den er passelig for ditt bruk.

Det om det kommer fra en 2 eller en 2,5 liter motor spiller igrunn ikke såå stor rolle.

Det jeg vil tro du trenger for det oppsettet du snakker om, det er å dreie av stemplene ca 1 mm med litt grop i midten gjerne (tror det skal gå bra med kun en tykkere MLS toppakning enn orginalt på så "få" hester, de er forsterket i tillegg), deretter finne noen litt større dyser, 300cc dyser eller noe også en justerbar bensintrykkregulator med vacumslange på slik at den vil øke bensintrykket etter turbotrykket (det blir jo trykk i vacumslangen også, dermed "presser" den mer på bensintrykkregulatoren og trykket vil stige)

Så må du vel skaffe deg noen 30 og noen 60 grader rørvinkler samt noen rette rør slik at du får sveiset deg et grenrør og et trykkrør.

I tillegg til alt dette så burde du vel ha en intercooler for ikke å få tenningsbank, dette trenger ikke være noe voldsverk, bare du har noe som kjøler lufta litt.

Nå er riktignok ikke jeg noen ekspert heller, men jeg kommer bare med noen tips som sikkert er av betydning for deg.

takker for infoen.. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...