SteffenM2 Skrevet Mai 7, 2007 Share Skrevet Mai 7, 2007 Hei! Lurer rett og slett på hvem som skal ta bilder her inne? Skulle vi som tar bilder slått av en prat, snakket litt om instillinger og sånt? Vis det er fler som har planer om og stå rundt på banen(Klarer dette med Gunnar, evt. andre arrangsjører først) så kunne vi fått tatt noen bilder! kanskje slenge ut en utstyrs liste? Min hittil er Canon EOS 30D 2gb minnebrikke standar 18-55mm. Kommer mer snart! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Mai 7, 2007 Share Skrevet Mai 7, 2007 Jeg skal ha med meg utstyr, men burde egentlig hatt en telelinse. Det spørs egentlig helt hvor jeg skal stå som flaggvakt, da jeg tenkte jeg kunne prøve å ta noen bilder da Uansett får man ikke zoomet veldig langt med et 18-55mm objektiv. Ellers kan jeg nevne at jeg har et Nikon D40 med tripod. Hva mener dere er riktige lukkertider ved bilkjøring hvis vi ser bort i fra panorering? Har hørt alt fra 1/125 til 1/250, men det avhenger vell litt av fart også.. Hadde vært kult å fått til noen ordentlige panorerte bilder og, så kan vell hende jeg kommer til å prøve meg litt på det selv om det er vanskelig. Hva slags lukketider bør brukes ved panorering? 1/30? 1/60? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 7, 2007 Share Skrevet Mai 7, 2007 Nå er jeg fortsatt bare en ultraamatør med kompaktkamera, men det går da an å ta panorerte bilder uten å gjøre så mye utav det. Synes det blir kulere selv med kort lukkertid enn når alt blir skarpt. Har tatt noen med kompaktkameraet mitt på auto-innstillinger, og da går det ganske greit å få til noen ok bilder. Skal man ha høyere lukkertid blir det naturligvis mye vanskeligere å få det klart, men et sted må man begynne. Uansett; Lukkertiden avhenger av hvor uklar man vil ha bakgrunnen, og hvor fort det man tar bildet av kjører. Det er vanskelig å få de helt skarpe med kompaktkameraet, spesielt med zoom, men en idé hva det forskjellige gir: 1/100: 1/125: 1/160: 1/200: 1/250: 1/320: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenM2 Skrevet Mai 7, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 7, 2007 tøffe bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Mai 7, 2007 Share Skrevet Mai 7, 2007 Det ble faktisk veldig fin og uklar bakgrunn v/ 1/100, men for å være pirkete så er det strengt talt ikke lukkertiden som bestemmer hvor ute av fokus bakgrunnen skal være. Det er det blenderåpningen som sørger for. Men selvfølgelig har de en viss sammenheng da man får større blenderåpning (mer uklar bakgrunn) dess kortere lukkerttid man har.. Med høyere ISO verdi og med en del eksponeringskompensasjon kan man jo manipulere bildet til både ha kort lukkertid og liten blenderåpning (hvis man er ute etter at alt skal være i fokus..) Men når det gjelder panorering blir det jo helt annerledes. Dess lengere lukkertid du har (dess mindre blenderåpning) dess mer slørete bakgrunn får du, men det er jo pga. at du beveger kameraet. Jeg har lite eller ingen erfaring med panorering, men jeg vil tro at det er lurt å ha tripod, i hvertfall hvis man kommer ned i 1/30 lukkertider.. Her er et bilde som er tatt med enten 1/60 eller 1/125: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenM2 Skrevet Mai 7, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 7, 2007 1/125 tror jeg er fint til bane bilder, panorering. Håper været tillater oss til å kjøre 100 iso! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Mai 8, 2007 Share Skrevet Mai 8, 2007 Mitt kamera har dessverre ikke lavere enn ISO200, men det får holde.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenM2 Skrevet Mai 8, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 8, 2007 Stemmer det ja.. Nikon tillater ikke mindere en 200 iso, men det er vel ikke rare forskjellen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Mai 8, 2007 Share Skrevet Mai 8, 2007 Det er bare å skaffe seg telelinse med 2.8 blender, evnt fastobjektiv med 1.8 blender. Da kan du så å si alltid (så lenge det er på dagtid) kjøre iso 100 eller 200, selv ved høy lukkerhastighet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenM2 Skrevet Mai 8, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 8, 2007 Er jo ikke bare bare å finne tele linse med 2.8 blender. skal kjøpe meg 70-200 f/4 L USM nå snart. Den håper jeg gir meg fine bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mai 8, 2007 Share Skrevet Mai 8, 2007 håper å stille med 400D, 55-200, STD optikk muligens også 70-300 som ligger her etter et eldre speilrefleks med film. Stativ tror jeg ikke jeg drasser med. Håper været til sier at jeg kan legge meg på en 1/60-1/100 i lukker og ISO 100-200 ved banekjøring. Telelinse med 2.8 i blender hele veien gjerne med IS, og USM koster EN DEL KRONER - men hadde vært kjekt Om jeg har fri er enda litt uklart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2mMy Skrevet Mai 8, 2007 Share Skrevet Mai 8, 2007 tar med meg kompakt kameraet jeg.. knipse litt i depo'n! får kanskje med en kammerat med filmkamera og! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Mai 8, 2007 Share Skrevet Mai 8, 2007 Skulle hatt både telelinse og en makro linse jeg, men gidder ikke bruke penger på det nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenM2 Skrevet Mai 8, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 8, 2007 Var ute og testet nye kamera i går, dette bilde er helt ferskt ut av kamera, har ikke gjort annet en å resize det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Mai 8, 2007 Share Skrevet Mai 8, 2007 Ser greit ut det.. Skulle satt treet litt lenger ut til siden og hatt båten mer ute av fokus Da hadde det blitt fint Men det ser utrolig skarpt og fint ut. Hvor mye ga du for kamera huset? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå