Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå ser det ut for at vi må i gang med enda et kapittel i speedometer på E34 M5-historien..

Alt på bilen er nå bytta bortsett fra ledningsnettet som går bakerst i bilen. Dvs. jeg har også bytta ledningsnettet i dashbordet siden sist. Da har med andre ord instrumentpanelet 3 av de 4 kontaktene det skal ha. Den siste er en liten tass som kun er noen få pinner, og det eneste den skal ha bakfra er tankmåler, håndbrekklys og speedometersignalet. Kontakten er klippa fra originalnettet og plugga i instrumentpanelet. Tankmålerledningene er spleisa, og måleren fungerer knirkefritt. Nå fungerer faktisk alt, inkludert lys i instrumentpanelet, blinklysindikatorer, osv., bortsett fra det j.... speedometeret, og da går jo også motoren i nødmodus (henter hastighetssignal fra instrumentpanelet).

Når jeg ser på M5-nettet bakover, så er det såvidt jeg kan fatte og begripe kun to ledninger (brun og brun med rød stripe) fra diff-giveren og frem til kontakten som går rett på instrumentpanelet, uten at disse ledningene går innom noe annet enn en av de store svarte kontaktene langt bak i bilen. Selv om jeg spleiser disse ledningene får jeg f... ikke liv i speedoet. Jeg har også prøvd å legge opp nye ledninger direkte inn på brun og brun/rød på speedoet, uten at det heller hjalp.

Med mindre noen kan opplyse meg med en god teori om hvorfor det ikke skal fungere å gjøre det på den måten, så har jeg begynt å få en mistanke om at det er giveren som ikke funker.

Kan jeg måle den på noe vis med multimeter?

Hva slags signaler gir den egentlig?

Har noen Vestfoldinger en fungerende en liggende? (E34 525i og oppover eller E32)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...