Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. har fjernet rust før på en kompis sin bil, men vil være helt sikekr på at jeg gjør det riktige.

Vi sannblåser bort rusten.

Tar på en slags olje med en kost som eter opp rusten.

Så er det grunning, likner hvit maling når den er stivnet.

På min bil vil det komme litt groper og sånt så trenger vist sikkert sparkel for å fylle i. skal denne på rett etter denne oljen?

skriv opp hvordan dere ville gjort det og navn eller liknende på produkter... på forrhånd takk!

Skrevet

først sandblåser du vekk all rusten, deretter bruker du en 2komponent korrosjonsbeskyttelse (grunning som du må tilsette herder i) deretter sparkler du. skal ikke bruke noe olje greier. du kan også sparkle rett på stålet, men det beste er å ha en 2 komponent rustgrunning på først. bruker du ikke 2 komponent grunning, vil grunningen gå i oppløsning bak sparkelet da sparkelene er 2k.

Skrevet

Hei, på jobben så bruker eg og sandblåse rusten først, sandblåsing er det beste du kan gjøre på ruste skader utenom og skjere ut og sveise inn nytt men så har du på grunning etter på, husk på at når grunningen er tørket så må du nett matte lett over den slik at sparkel har noe og feste seg i.

matter du ikkje ned så kan sparkelen lett slippe og flasse av

som sagt over så sparkler du etter grunningen så sliper du den fint ned igjen med 120 papir og går lett over med 240 papir, når det er gjordt så grunner du over flekken, matter ned grunning og resten av delen som skal lakkes med 400 - 500 og vann, oppdekking, vask og så lakk...

håper dette hjelper deg litt, vist du lurer på mer så er det bare og spørre

Skrevet

til JAWS. Takk for bra svar. har noe små rust og noe litt dypere (som må sparkles), har en billig lakkerer og de går ofte over litt selv og gjør alt helt bra før de lakkerer (så er nesten like greit å droppe sparkel når de uansett går over litt). men vis jeg dropper dette så sandblåser jeg og tar på ferrobett etterpå et par ganger, skal jeg da ta på primer vis det ikke er store rust flekker som trenger sparkel, eller skal jeg stoppe ved ferrobetten og la han gjøre resten selv, vis man må ta på grunning etter selve sparkelen.

Er ikke helt erfaren på dette og skal begynne i morgen så kunne ikke du ha skrevet opp en liste fra punkt 1 til slutt. med produkter og slikt. dette er hva jeg har gjort før: 1:sandblås 2: ferrobett (kansje to ganger) 3: primer. punkt 3 vis ikke sparkerl først.

Takk for god hjelp, har kjøpt en e36 325 og vil ikke gjøre noe feil!! hehe.

Skrevet

er nok mange måter å gjøre dette på men måten jeg gjorde på døra mi ( jeg er ingen biloppretter) slipte bort alle rustflekkene, smørte på brunox og lot dette virke i 1døgn, så sparklet jeg med glassfiber sparkel, slipte ned med 120papir, så fin sparkel, slipte ned med 320papir, så måtte jeg gjenta en gang til med fin sparkel for å få bort alle ujevnheter, så brukte jeg sprøytesparkel og finslipte hele døra me 800papir våt. resultatet ble ganske bra til tross for at jeg ikke er noen ekspert på dette=)

Skrevet

BTW: hvis du har metallic lakk så må du være ekstra nøye med grunn arbeidet, for absolutt alt synes gjennom metallic lakken.

Skrevet

hei, det med metallic lakken at elt viser det er bullshit, det kommer an på hva farge det er.

Sølv farger er noe som ting viser lett på, det har ingenting med om det er metallic eller ikkje.

men ja over til saken.

1: sandblås plassen der det er rust

2: Når du har sandblåst så tar du på syregrunning (ikkje noe rust omvandler stoff), på jobben så bruker me standox produkter å de er veldig bra men da må du reise på en karosseri verksted og spørre om du kan få kjøpe litt grunning som du skal ha på etter sandblåsing

3: matt ned grunningen når den er tørket

4: sparkle fint over

5: grunning over plassen med sparkel

6: nedsliping av grunning og resten av delen

7: oppdekking/vasking

8: lakking

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...