Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

fin diskusjon dette her.. For min del er det sjeldent jeg legger bilen "brei" eller tar rivstart.. Når jeg en sjelden gang gjør det er det som regel på vått føre, så jeg ikke sliter like mye på bilen siden jeg bare har 320i.. Er jo ikke problem på tørt føre heller, men jeg synes det er både kjekkere og letter å kontrollere på vått! Og sliter mindre :)

Men for all del, har ikke noe imot børning jeg, det er tøft det :twisted: (men ikke med 316 som spinner på ett hjul :lol: )

• Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

En skikkelig rivstart som man må gjøre med små motorer sliter vanvittig på gir og drivverk, man slipper clutcen på høyt turtall og drivverket smeller i gang pga at det alltid er litt slark. Har man derimot så myemotor at man kan bruke litt vett og spinne ved å bare trø gassen ned vil man ikke få det slaget i drivverket og slitasjen er stort sett bare på dekkene. Å stå stille og burne er dessuten håpløst dumt, men gjorde det selv et par ganger med Rekorden min da jeg var 18, vi spant i olje,(måtte det) og det ble det mye røyk av. :roll:

Skrevet

Jeg er helt enig i at en rivstart sliter på drivverkt. Hvis man kjører i ring fortere og fortere med diffbrems så vil du fint klare å legge ut en 318is i fine rundinger på tørr asvalt hvid du har diffbrems. Den måten å burne på sliter ikke på drivverket siden du ikke river løs.

Men vi har forskjellig oppfatning av hva drifting er, men uansett så virker det som vi er enige i at en 318is klarer å burne på tørr asvalt selv om man må rive dekkene løs.. Den burner... :)

Skrevet
For ikke snakke om hvor mange som er daukjørte!!!

Mange er jo livredde får å dra over 4000omdr på motorene sine...

Å lage noen burne spor ødelegger ikke bilen.. Om clutchen tar kvelden så er det bare bytte.. De selger de over disk. Ryker en drivaksel så selgs disse også nye. Bytte den ut og det blir som nytt igjen..

Skjønner ikke hva dere er så redde for..

bare får å ha d sagt så har jeg ikke noe i mot å ligge på høyt turtall å d va ikke d æ mente, men å ha 6000o\min hele tia vil æ kalle før rævkjøring! å d e ikke bra før motoren! men har ingen ting i mot å ligge på høytturtall under ei førbikjøring eller får akselere! men å ligge å sladde på turtalskutt er ikke helt bra får en motor :roll:

å du sir at å burne ikke ødelegger biln??? vist du trur d så skal du bare så har du ikkje peiling på ka du utale dæ om! når du riv laus biln så er d ei påkjenning på alt.. driverk foringe å karosseri!!

For noen år siden var det et intervju med en motor ingenør ifra BMW i bladet Total BMW..

Han sa at BMW sine motorer skulle tåle å ligger opp mot turtallsperren på autobahn i timesvis i strekk. Det var de bygd for.. At du mener at det er rævkjøring for bli din mening.. Jeg mener at den daukjøringen som 90% av BMW eierene i norge driver med er rævkjøring..

Jeg vil heller kjøpe en BMW som er gått i tyskland hele livet enn på norske veier hele livet sitt.

Å rive løs for å burne sliter selvfølgelig, men selve burningen sliter ikke på drivverket.

Skrevet

Det er en måte å gjøre det på.. Trenger ikke rive løs dekka da..

• 1 month later...
Skrevet

Gammel diskusjon, men jeg må bare komme med mine synspunkter:

1. Å ta en rivstart sliter selvsagt på drivverket, men hvis det finnes komonenter i bilen som ikke tåler dette er de for svake og bør allikevel byttes ut. Ryker en clutch er jo dette allikevel en slitedel. Alternativt for å få spinn kan jo være å feks ha litt fart før man tråkker inn clutchen og slepper den ut igjen på høyt turtall, da vil slitasjen på girkasse/drivaksel kryss o.l være minimal pga det allerede er i beveglse.

2. Når det gjelder å ligge på høyt turtall er dette selvfølgelig akseptabelt som allerede nevnt her, tror dere virkerlig bmw hadde satt en toppfart og en turtallssperre på et visst punkt hvis bilen ikke tålte dette?

Det er faktisk sunt for motoren å få dratt seg til sperra inniblandt. Det som sliter mest på motoren er kaldstarter og dårlig olje, ikke høytturtall.

Feks min egen bil var ekstremt dau når jeg kjøpte den, men etter bla en 100mils tur med mye høyt turtall løsnet den på mange måter. Vil tro jeg løsnet endel koksbelegg.

Så ut og sladd/burn litt folkens, det er både artig og lærerikt

Skrevet

jeg skjønner ikke at folk tørr og bruke bila sine så jævlig:P Har dere alt for mye penger? Sliter jo så jævlig på driverket osv. og dekk er jo ikke akuratt billig.

Viss jeg skulle ha drivi sånn med en bil hadde jeg kjøpt meg sieera:P

Skrevet

rivstart her og der går greit uansett.. Har fungert en stund for meg ihvertfall. Har ikke gjort det med BMWen men med saaben.. og den holder enda:D

Skrevet

Kanskje trådstarter er i marked for en IS variant og er veldig interessert i om den greier å spinne litt foran den lokale burgersjappa ;), for det må`n jo..

forøvrig en artig tråd:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...