Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

her er situasjonen: hadde klakkelyd bake til høyre på bilen min, kjøpte foring(nr 4 på bildet), men etter demontering visste det seg at foringen var den eneste som var iorden. Bolt (nr18) og feste (nr 17) var slitt ned/utvidet.

så er spørsmålet mitt, er det idiotisk bore opp hullene på festet (nr 17) 14mm og sette i en M14 bolt og bore opp foring til 14mm?

grunnen til at jeg vurderer dette er utelukkende at jeg ikke får deler på 1 uke pga GS ikke har dem på lager, og jeg er litt avhengig av bil.

http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /11739.gif

noen meninger? er 4-hjulskontroll anbefalt etter skifting av den foringen?

takker for svar:)

Skrevet

For meg ser det ut som innerhylsa på foringen skal ligge tight mellom de to festeørene på innfestingen - er det såpass mye gods at det kan opprettholdes hold og styrke om du borrer opp til 14, så burde det gå greit, men fjerner det så mye at det ikke blir nok hold til å holde foringen på plass, så ville jeg latt være. Da må du eventuelt prøve med kraftige skiver i mellom. Uansett er nok det beste å bytte festet..

Skrevet

der er nok gods til å bore til 14, men jeg har etterhvert innsett at jeg får smøre meg med tolmodighet og bestille deler, og håpe jeg får dem før 17mai.

er 4-hjulskontroll nødvendig? noen som vet hvor lang tid det normalt tar før man mottar deler når de ikke er på lager? (GS Bildeler). der står 5 dager, men er det til butikk eller kunde? prøvde å ringe men der er visst stengt nå

Skrevet
du trenger ikke 4 hjulskontroll, det holder med bakhjulene !

Er det vanlig at et verksted kan gi deg en måling på kun èn aksel? Min erfaring er at de kobler opp utstyret sitt, som måler alle fire hjul.

Skrevet
du trenger ikke 4 hjulskontroll, det holder med bakhjulene !

Er det vanlig at et verksted kan gi deg en måling på kun èn aksel? Min erfaring er at de kobler opp utstyret sitt, som måler alle fire hjul.

skal man ta måling på en aksel, så tror jeg at det bare er eventuelt på forakselen.. bakakselen går på 4hjulskontroll-- da di måles i forhold til forhjulene og dems måleapparater..

Skrevet
da di måles i forhold til forhjulene og dems måleapparater..

hva er det som måles i fohold til forhjulene? det er vel bare spissing og camber som kan justeres ?

Skrevet

Litt kjipt hvis bakhjulene styrer f.eks mot venstre i forhold til forakselen, da kan det lett bli fire spor i snøen..

Du må vite hvor forhjulene er for å stille inn bakhjulene, Øyvind.

Skrevet

jeg leser at du skriver det frode, men jeg klarer ikke å se for meg hvordan du kan justere dette i praksis.

Hvis du har liten nok teskje så forstår jeg det kanskje..

Skrevet

Jeg er ikke så god til å forklare slike ting, men;

Spissingen (eventuelt spredning) mellom høyre og venstre bakhjul kan være riktig men hvis man ikke har et punkt å justere seg i mot (her kommer forhjulene inn i bildet) så kan man risikere at begge bakhjulene står litt mot høyre eller venstre og bilen vil lage fire spor i snøen hvis det er galt nok.

Foran kan man justere spissing uten å måle alle fire hjulene men her er det jo litt annerledes.

Skrevet

Så du mener at metoden din med tanntråd ikke er firhjulskontroll?

Du justerer bakhjulene etter forhjulene, 2+2=4 :wink:

Din første post er feil, desverre.

Hadde vært greit med et par andre innspill her siden både du og jeg har gått i vranglås. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...