maurtin Skrevet Mai 10, 2007 Skrevet Mai 10, 2007 her er situasjonen: hadde klakkelyd bake til høyre på bilen min, kjøpte foring(nr 4 på bildet), men etter demontering visste det seg at foringen var den eneste som var iorden. Bolt (nr18) og feste (nr 17) var slitt ned/utvidet. så er spørsmålet mitt, er det idiotisk bore opp hullene på festet (nr 17) 14mm og sette i en M14 bolt og bore opp foring til 14mm? grunnen til at jeg vurderer dette er utelukkende at jeg ikke får deler på 1 uke pga GS ikke har dem på lager, og jeg er litt avhengig av bil. http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /11739.gif noen meninger? er 4-hjulskontroll anbefalt etter skifting av den foringen? takker for svar:)
Gunnar Skrevet Mai 10, 2007 Skrevet Mai 10, 2007 For meg ser det ut som innerhylsa på foringen skal ligge tight mellom de to festeørene på innfestingen - er det såpass mye gods at det kan opprettholdes hold og styrke om du borrer opp til 14, så burde det gå greit, men fjerner det så mye at det ikke blir nok hold til å holde foringen på plass, så ville jeg latt være. Da må du eventuelt prøve med kraftige skiver i mellom. Uansett er nok det beste å bytte festet..
maurtin Skrevet Mai 10, 2007 Forfatter Skrevet Mai 10, 2007 der er nok gods til å bore til 14, men jeg har etterhvert innsett at jeg får smøre meg med tolmodighet og bestille deler, og håpe jeg får dem før 17mai. er 4-hjulskontroll nødvendig? noen som vet hvor lang tid det normalt tar før man mottar deler når de ikke er på lager? (GS Bildeler). der står 5 dager, men er det til butikk eller kunde? prøvde å ringe men der er visst stengt nå
ØyvindB Skrevet Mai 10, 2007 Skrevet Mai 10, 2007 du trenger ikke 4 hjulskontroll, det holder med bakhjulene !
Frode H. Skrevet Mai 11, 2007 Skrevet Mai 11, 2007 du trenger ikke 4 hjulskontroll, det holder med bakhjulene ! Er det vanlig at et verksted kan gi deg en måling på kun èn aksel? Min erfaring er at de kobler opp utstyret sitt, som måler alle fire hjul.
R.E.H Skrevet Mai 11, 2007 Skrevet Mai 11, 2007 du trenger ikke 4 hjulskontroll, det holder med bakhjulene ! Er det vanlig at et verksted kan gi deg en måling på kun èn aksel? Min erfaring er at de kobler opp utstyret sitt, som måler alle fire hjul. skal man ta måling på en aksel, så tror jeg at det bare er eventuelt på forakselen.. bakakselen går på 4hjulskontroll-- da di måles i forhold til forhjulene og dems måleapparater..
ØyvindB Skrevet Mai 11, 2007 Skrevet Mai 11, 2007 da di måles i forhold til forhjulene og dems måleapparater.. hva er det som måles i fohold til forhjulene? det er vel bare spissing og camber som kan justeres ?
Frode H. Skrevet Mai 11, 2007 Skrevet Mai 11, 2007 Litt kjipt hvis bakhjulene styrer f.eks mot venstre i forhold til forakselen, da kan det lett bli fire spor i snøen.. Du må vite hvor forhjulene er for å stille inn bakhjulene, Øyvind.
ØyvindB Skrevet Mai 11, 2007 Skrevet Mai 11, 2007 jeg leser at du skriver det frode, men jeg klarer ikke å se for meg hvordan du kan justere dette i praksis. Hvis du har liten nok teskje så forstår jeg det kanskje..
Frode H. Skrevet Mai 11, 2007 Skrevet Mai 11, 2007 Jeg er ikke så god til å forklare slike ting, men; Spissingen (eventuelt spredning) mellom høyre og venstre bakhjul kan være riktig men hvis man ikke har et punkt å justere seg i mot (her kommer forhjulene inn i bildet) så kan man risikere at begge bakhjulene står litt mot høyre eller venstre og bilen vil lage fire spor i snøen hvis det er galt nok. Foran kan man justere spissing uten å måle alle fire hjulene men her er det jo litt annerledes.
ØyvindB Skrevet Mai 11, 2007 Skrevet Mai 11, 2007 jeg ser forsåvidt hva du mener, men det er jo ganske lett å måle dette i forhold til forhjulene med tanntråd og skyvelær skulle man tro?
ØyvindB Skrevet Mai 11, 2007 Skrevet Mai 11, 2007 altså at man ikke kontrollerer forhjulene.. og mitt første utsagn var riktig...
Frode H. Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 Så du mener at metoden din med tanntråd ikke er firhjulskontroll? Du justerer bakhjulene etter forhjulene, 2+2=4 Din første post er feil, desverre. Hadde vært greit med et par andre innspill her siden både du og jeg har gått i vranglås.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå