Gå til innhold

Få av demper E34

JoCCe
 Share

Anbefalte innlegg

Har leita å plagdes :) Skal bytte fjærer, evt bare legge gummi ringen inn under fjæra forran på biln min. Men altså, når jeg skal løsne endeleddet går mutra, og bolten med kula rundt, hvordan skal jeg få dette av? Er det noe konisk greier der? eller må æ ha ei mikroskopisk tersje?

Har sett i DIY guidene, men står liksom ikke så nøye, skulle hatt meg ei haynes bok, men spørr her først :P Tør ikke varme no særlig heller der, siden det er gummi rundt :(

Tips motas, gjærne masse tjuvtriks til fjærbytte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha av endeleddet for å bytte fjærer?

Du løsner dempertårnet i toppen (tre muttere), og hele fjærbeinet med nav og bremser og alt nede, så er det bare å passe på at du ikke strekker bremseslange og eventuelle ledninger til bremsesensor og ABS, sette på fjærklemmer (ikke nødvendig om du har mye senk) og skru av mutteren i toppen, så er det vice versa. Du kan også prøve å få bøyd fjærbeinet ut fra hjulbuen etter å kun ta av de tre i toppen.

Men ja, bærearm og slikt sitter på konisk bolt. Krever ofte kraftig oppvarming og banking før de slipper. Skal ikke mye til å ødelegge de med mye varme, så jeg tar de nå kun av om de skal byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var får å få at selve demperen, kun den, men er som du sier ikke vits å lage mer jobb enn nødvendig, så du mener jeg bare skal løsne de tre i toppen, å de 4 under demperen, sette på fjærklemme eller jekkstropp å vri den ut så jeg får av fjæra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nedrestab stag jeg mente ja ;)

Det fikk jeg til, nå er problemet at de boltene som holder demperne sitter Ekstremt god, har prøvd og varme rundt, å brukt 2m latmansarm.. men ikke faen.. Tror noen det blir bedre med å bruke slagverktøy? Har pøsa på med wd40 ol .. Ikke morro og plages med slik :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...