Gå til innhold

Vasking/behandling av nylakkert bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt så mye rart om vasking, boning og behandling av nylakkert bil. Er det noen som har et skikkelig fasitsvar? Gjerne fra noen som har lakkeringserfaring...

Antar bilen ble lakka en av de tre midterste dagene denne uka, så det er relativt ferskt. Siden NAF tok seg av hele prosessen glemte jeg helt av å spørre hos merkeverkstedet som gjorde jobben.

Hva bør gjøres, hva bør ikke gjøres, osv.?

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Vent ca 14 dager før du vasker med svamp/såpe. Du kan godt spyle den med kaldt vann, men ikke la den stå å tørke i direkte sollys. Etter en måned, så bør du få lagt på noe bonevoks.

Skrevet
Når jeg fikk lakkert fronten på en bil jeg hadde, fikk jeg beskjed om å ikke vaske eller behandle den på noen som helst vis på en hel måned.

Dette fikk jeg også vite av lakker"n min nu når jeg lakkerte den nye m3 fronten, bør ikke vaskes på 1mnd med såpe eller noe og heller ikke høytrykkspyler med hard trykk. Spyl med hageslange, det burde funke fint :D

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg unngå å bruke svamp i det hele tatt på bilen :) Dette lager sykt mange små-riper som synes veldig godt i sollys. Den forrige eieren av min bil har tydeligvis brukt svamp i alle år og dette har satt sine spor for å si det sånn :| Spesielt synlig på panser, tak og bakluke...

Skrevet

Lurer jeg og på... Så lenge man bruker bra såpe, mye vann, ny vamp hver gang så er det ikke noe problem mener jeg.. (regner selvfølgelig at men ikke bruker en svamp som har falt på bakken som en selvfølge)

Skrevet

hehe, lurt litt på dette med polering osv på nylakkerte deler jeg også.

Så nå nettopp på american hot rod på tv, der lakerte de en Impala i candy grønn, å polerte den med polermaskin få timer etter lakering.

Å det med vasking, så lenge man spyler bilen grundig først, får å få vekk den værste sanda, å så bruker mye vann og bilshampo, dypper svampen ofte i vannbøtta får å få bort evt sand så skal det ikke bli noe særlig striper, iværtfall ikke så ille at de ikke går fort bort med den månedlige poleringa ;) hehe

Skrevet
Lurer jeg og på... Så lenge man bruker bra såpe, mye vann, ny vamp hver gang så er det ikke noe problem mener jeg.. (regner selvfølgelig at men ikke bruker en svamp som har falt på bakken som en selvfølge)

Ja, hvis man er nøye med å skylle bil og svamp for småpartikler så går det jo bra, men det er jo så mye jobb :wink: Jeg pleier å bruke en børste som du kobler til hageslangen.. Det er raskt og lettvindt. Da blir det ikke noen riper heller, siden vannet hele tiden skyller gjennom børsten :)

Skrevet
Hvis jeg var deg ville jeg unngå å bruke svamp i det hele tatt på bilen :)

Hva skal man da bruke? :roll:

Bruk vaskehanske i saueskinn eller microfiber. Billige svamper er laget av cellulose (papir) og skjærer vaskeroser i lakken. Ekte svamp (fra havet) fungerer også. Vaskehansker i kvalitets-microfiber er genialt enkelt og effektivt. Det samme gjelder microfiber kluter og hansker beregnet til boning.

Ny lakk trenger to-tre uker til å herde seg før du bør vaske/bone første gang.

Jarle

Skrevet
Hvordan bruker du såpa når du har kost på hageslangen?

Pleier ikke å bruke såpe med den kosten.. Blir faktisk blank og fin uten :) Hehe, høres ut som en selger her nå men :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...