Bjørn 320 Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 Hei! Har fått opp lys om feil på antispinn og ABS. Prøvde å ta ein diagnose-test, men av ein eller anna grunn klarte dei ikkje å komme innpå for å sjekke... Men har vore borti at det er ein sensor på hjula som har tatt kvelden før, så tenkte eg kunne sjekke dei "manuelt"... Kobla frå sensorane i pluggen og målte motstanden med multimeter... Høgre bak: 1kΩ Venstre bak: 1kΩ Høgre framme: 1,1kΩ Venstre framme begynte på ca. 1,5 MΩ, og vart berre høgare og høgare... Er det venstre framme som er kaputt, og skal feilen forsvinne om eg skiftar denne? Takk for alle svar
vIc2r Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 for ikke hjulpet deg med denna. Men det jeg lurte på, hvor er disse ledingene du prater på hen? Både antispinn og abs lampa lyser i bilen min og ser du. Tenkte kansje en av ledningene er ødelagt eller noe. victor
? Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 ble motstanden høyere enn 1,5kohm bare ved og måle med multimeteret? hvis kontakten blir dårligere bare ved den lille belastningen multimetret sender så syns jeg det var litt rart jeg?
TheBirg Skrevet Mai 12, 2007 Skrevet Mai 12, 2007 Men når du lå under der, tok du en visuell sjekk på sensorene, altså innfestingen til de ? De har en tendens til å bli trykket ut fra festene sine pga korrosjon, løsne alle sensorer gjør skikkelig rent og sett på plass igjen (Men vær forsiktig, disse ryker for et godt ord om de ikke har røket allerede) Jeg tror faktisk at sensoren aldrig ryker, men at den blir presset ut ifra festet sitt slik at den ikke gir signaler til hjernen
Sir Hofstad Skrevet Mai 13, 2007 Skrevet Mai 13, 2007 Er ikke en sensor men en giver..... Sitter en liten spole og en magnet inni som produserer en liten spenning ved at kransen passerer... Det er denne spenningen som forteller ABS-styreenhet at hjulet roterer. Og ja den kan ryke, men skjelden. Ville byttet den som viste avvik på Ohm(Hvis den fremdeles viser avvik ved at du forandrer posisjon på kransen...) Opplevde på en annen bil nylig at to verksteder med forskjellig diagnoseutstyr ikke kunne slette feilkoder eller få frem feil, det ene var merkeverksted.(Som mente styreenhet osv måtte byttes...2001 modell Polo;koster bare 14-15000 å få byttet styreenhet...) Etter omfattende feilsøking viste det seg å være en flatsikring som var usynlig brudd i... Altså kom ikke diagnostikk inn på styreenhet fordi det mangler spenning inn på enheten tilsynelatende.
Bjørn 320 Skrevet Mai 13, 2007 Forfatter Skrevet Mai 13, 2007 for ikke hjulpet deg med denna.Men det jeg lurte på, hvor er disse ledingene du prater på hen? Både antispinn og abs lampa lyser i bilen min og ser du. Tenkte kansje en av ledningene er ødelagt eller noe. victor Dei går frå sensoren og inn i ein liten boks, der er det skøytt med to pluggar. Framme sit den ganske synleg midt i hjulbogen...bak går den litt lenger inn under, men er berre å følge ledningane
Bjørn 320 Skrevet Mai 13, 2007 Forfatter Skrevet Mai 13, 2007 Men når du lå under der, tok du en visuell sjekk på sensorene, altså innfestingen til de ?De har en tendens til å bli trykket ut fra festene sine pga korrosjon, løsne alle sensorer gjør skikkelig rent og sett på plass igjen (Men vær forsiktig, disse ryker for et godt ord om de ikke har røket allerede) Jeg tror faktisk at sensoren aldrig ryker, men at den blir presset ut ifra festet sitt slik at den ikke gir signaler til hjernen Hadde bilen på ein løftebukk, så eg såg ganske bra ja...kan ikkje sei eg røska i dei, men burde vel ha sett det om dei var lause...?
Bjørn 320 Skrevet Mai 13, 2007 Forfatter Skrevet Mai 13, 2007 ble motstanden høyere enn 1,5kohm bare ved og måle med multimeteret?hvis kontakten blir dårligere bare ved den lille belastningen multimetret sender så syns jeg det var litt rart jeg? Det var megaohm, ikkje kilo...
Bjørn 320 Skrevet Mai 13, 2007 Forfatter Skrevet Mai 13, 2007 Er ikke en sensor men en giver.....Sitter en liten spole og en magnet inni som produserer en liten spenning ved at kransen passerer... Det er denne spenningen som forteller ABS-styreenhet at hjulet roterer. Og ja den kan ryke, men skjelden. Ville byttet den som viste avvik på Ohm(Hvis den fremdeles viser avvik ved at du forandrer posisjon på kransen...) Opplevde på en annen bil nylig at to verksteder med forskjellig diagnoseutstyr ikke kunne slette feilkoder eller få frem feil, det ene var merkeverksted. Etter omfattende feilsøking viste det seg å være en flatsikring som var usynlig brudd i... Altså kom ikke diagnostikk inn på styreenhet fordi det mangler spenning inn på enheten tilsynelatende. Viss det kan vere sikring som er gått ja, så kan vel det vere billigare å skifte den enn å skifte sensorar Når du seier det så har eg faktisk ikkje sjekka sikringane... Edit: Sjekka dei tre sikringane som var merkte ABS og ASC, alle var i orden...
Sir Hofstad Skrevet Mai 13, 2007 Skrevet Mai 13, 2007 Sjekket verdiene giverene til bilen din (97 320) og korrekt verdi er 1100 Ohm... Bytt den som avikte du. Trenger du komplett feilsøking på ABS-systemet ditt får du si ifra skal jeg sende deg oversikt over manuell feilsøking.
Bjørn 320 Skrevet Mai 13, 2007 Forfatter Skrevet Mai 13, 2007 Sjekket verdiene giverene til bilen din (97 320) og korrekt verdi er 1100 Ohm...Bytt den som avikte du. Trenger du komplett feilsøking på ABS-systemet ditt får du si ifra skal jeg sende deg oversikt over manuell feilsøking. Takktakk...da prøver eg det Skal det vere nok å skifte, så forsvinn feil-lyset i dashbordet? Eller må dette slettast på samme måte som med mange andre feil?
Sir Hofstad Skrevet Mai 13, 2007 Skrevet Mai 13, 2007 Litt forskjellig. Vanligvis slukket lampa etter et par meter, men det kan hende du må nullstille. på noen holder det å koble fra strøm ei stund.
Bjørn 320 Skrevet Mai 13, 2007 Forfatter Skrevet Mai 13, 2007 Litt forskjellig.Vanligvis slukket lampa etter et par meter, men det kan hende du må nullstille. på noen holder det å koble fra strøm ei stund. Oki...får prøve å skifte så ser eg
Bjørn 320 Skrevet Mai 19, 2007 Forfatter Skrevet Mai 19, 2007 Bytta sensoren i dag, og lysa forsvant Var mildt sagt eit "#¤%#/Y"¤ å få ut den gamle...reiv og sleit som f, men ville ikkje ut. Endte opp med at eg måtte dra fram batteridrillen og bore den ut...
Sir Hofstad Skrevet Mai 19, 2007 Skrevet Mai 19, 2007 Sjekket verdiene giverene til bilen din (97 320) og korrekt verdi er 1100 Ohm...Bytt den som avikte du. Trenger du komplett feilsøking på ABS-systemet ditt får du si ifra skal jeg sende deg oversikt over manuell feilsøking. Takk for tilbakemelding
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå