Lien Skrevet Mai 13, 2007 Skrevet Mai 13, 2007 Var ute med bilen på fredag for å lese av bensin/luft forhold i bilen. Brukte da LogWorks2 og en bredbåndslambda, men jeg er litt usikker på hvor jevnt grafen skal gå under pådrag. Ved pådrag ligger jeg mellom 14.2 til 13.5 men det varierer litt. Noen som kan si hva som er riktig og ikke? PS! De store hoppene i grafen er etter at jeg har slippet gassen helt. Den påfølgende stabile grafen etter det er ved vanlig kjøring.. Den går også da naturlig magrere ved mindre pådrag. 0-150 - 1. gir helt ut, og 2. gir nesten helt ut: 60-160 - Kickdown fra 2. til 1, og deretter helt ut 1. og 2. gir: 100-160 - Kickdown fra 3. til 2, og deretter helt ut 2. gir: ♦
Azeton Skrevet Mai 13, 2007 Skrevet Mai 13, 2007 Synd jeg ikke har loggene for bredbånds målingene jeg har gjort. men det varier litt hos meg også, bare ikke like mye. Topper seg som hos deg når gassen slippes
Lien Skrevet Mai 13, 2007 Forfatter Skrevet Mai 13, 2007 Det er ingen som har noen konkrete tall på hva slags verdier som er optimalt? Eneste jeg vet er at det skal være rikere enn 1:14.7, noe det er Hvis disse verdiene er gode, kan den da få for mye bensin når jeg ettermonterer en progressiv BTR i serie med den originale?
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Mai 13, 2007 Skrevet Mai 13, 2007 Hvis jeg ikke ser totalt feil her nå så går bilen din farlig magert, jo lavere tall jo feitere blanding. Du ligger jo på 1:17+- (på tredje grafen når du drar ut 2) og det er Altfor magert bør ligge rundt 1:11,5-12,7 (spørs hvem du hører på) ved fullt pådrag. Hvis du kjører med så mager blanding er din motor fucked ganske snart. Den nye Btr skal i serie med den gamle ja, få den på fort som f... det er farlig å kjøre turbomotor med så mager blanding. Når du kjører bruk bare 2 gir, må ha god belasting når en kjører logen brems gjerne samtidig slik at den akslerer dårligt og du får flere målepunkt på samme turtall/belasting dermed bedre log/grafer. Blir litt mindre av di spikesene i grafen din da.
Lien Skrevet Mai 13, 2007 Forfatter Skrevet Mai 13, 2007 Okei det var det jeg var redd for egentlig. Får BTR'en i morgen, så da blir den montert ASAP, men har kjørt i snart et år uten problemer da.. 11,5-12,7 er jo laaangt unna var jeg ligger på. Trodde den skulle gå rikere enn 14,7, men ikke så mye. Hva vil du anbefale som grunntrykk? 3 bar? PS! Skal den nye før eller etter den gamle?
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Mai 13, 2007 Skrevet Mai 13, 2007 Du har jo fordelen av at det er en orginal turbomotor og de tåler en del pryl, pluss du har jo ikke så alt for høyt ladetrykk. Folk sier jo forskjellig om hva A/F bør ligge på men alle sier at du må under 13 ved pådrag. Har aldri vert borti m106 så jeg vet ikke engang det orginale grunntrykket, men du trenger ikke stille det inn noe særlig høyere enn det orginale til å begynne med, kansje 0.1 over slik at det er den nye som regulerer trykket. Hvis du stiller inn altfor høyt grunntrykk vil den gå altfor feit ved normal belasting og det er jo heller ikke bra + bensinforbruket stiger jo også. Den nye skal stå etter den gamle, husk å ha vakum koblet begge to ellers vil ikke den gamle senke trykket når du har vakum i manifolden din. monter den på og ta en ny prøvetur med loggeren med god belastning, bratt bakke med litt brems er ideelt.
336mik Skrevet Mai 13, 2007 Skrevet Mai 13, 2007 1:14.7 er vel det som er mest ideelt når motoren går uten belastning. Ved maks pådrag skal den ligge på maks 1:12.5 er det jeg har lært.Gjerne litt feitere også hvis du kjører med sinnsykt høyt ladetrykk. Som intergrale8v sa,så er vel 11.5-12.7 trygt. 12.7 er vel mest for de som vil hente mye hester,og ligge litt på grensa.
Lien Skrevet Mai 14, 2007 Forfatter Skrevet Mai 14, 2007 Ja, da må jeg bare koble opp igjen utstyret når jeg har fått montert opp igjen BTR'en. Det som er problemet nå er at jeg ikke vet grunntrykket, men det skal jeg nok få sjekka før den tid. Skal den nyr BTR'en kobles før eller etter den gamle?
e30 tic Skrevet Mai 14, 2007 Skrevet Mai 14, 2007 her står det noen fornuftige ord om lambda verdier.. http://grombil.com/phpBB/viewtopic.php?t=127
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå