Gå til innhold

Reparasjon av MKIV

Anbefalte innlegg

Jeg har en MKIV navigasjon der kontakten til GPS antenna må repareres (se bilde).

bendedbp8.th.jpg

Min gamle MK III mottar GPS signalet men ikke MKIV'en (den viser at jeg er i Dusseldorf...).

Er det noen som kjenner noen dyktige reparatører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjørt bilen ut på en kjent vei /Åpen plass for at den kan oppdatere seg mot sattelitter dette kan ta litt tid .Noen typer navi må ha en oppstart cd/dvd for å kunne begyne å fungere husker ikke om den du har skal dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig er ikke de 2 systemene kompatible. Hør med folka på forumet til autopower.se , der er det et par stykker som har skikkelig god oversikt over hva som passer mellom systemene.

Feil. Systemene er kompatible. Jeg har gjort samme oppgradering, fra MKIII til MKIV og liten navi (monochrome) til 16:9 navi på min E46. Dette er en overkommelig jobb om du setter av en dag til det.

ort: Har noen spørsmål til deg som kan gjøre meg i stand til å hjelpe deg:

Hvilken firmware versjon er innstallert?

Hvilket kart er innstallert?

Husk at du må ha Europa eller Skandinavia kart om det skal funke!

For å restarte holder det å koble fra batteriet en liten stund.

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig er ikke de 2 systemene kompatible. Hør med folka på forumet til autopower.se , der er det et par stykker som har skikkelig god oversikt over hva som passer mellom systemene.

Feil. Systemene er kompatible. Jeg har gjort samme oppgradering, fra MKIII til MKIV og liten navi (monochrome) til 16:9 navi på min E46. Dette er en overkommelig jobb om du setter av en dag til det.

ort: Har noen spørsmål til deg som kan gjøre meg i stand til å hjelpe deg:

Hvilken firmware versjon er innstallert?

Hvilket kart er innstallert?

Husk at du må ha Europa eller Skandinavia kart om det skal funke!

For å restarte holder det å koble fra batteriet en liten stund.

Jarle

Hei Jarle,

Det skal være versjon 28 (4-1/80?)

Jeg har/bruker Skandinavia (på CD)

Trodde en GPS modul måtte kobles fra den gamle MK3'en, men det er visst ikke tilfelle?

Jeg har kun tatt ut den gamle MK3'en og satt inn MK4'en (etter først å ha koblet fra batteriet).

Jeg får bildet på skjermen, men ingen indikasjon på satelittene som vanligvis vises som grønne prikker i GPS-ikonet oppe i høgre hjørne på skjermen.

Kan også lese POI fra CD'en, men hvis jeg prøver å legge inn f.eks Sandnes i Rogaland (skal dit på 17.mai..) så er det ca 1400 km dit... (altså fra Dusseldorf)

Odd Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. MKI og MKII har separat GPS mottaker modul. MKIII og MKIV er like og er vanligvis "plug and play".

Regner med at du har kjørt den litt slik at satelittene kan bli oppdaget. På min tok det 3-4 minutter før alt var normalt.

Så på bildet av MKIV'en din og på pluggen din. Hvis du mener den er defekt, så må vel den byttes. Trodde likevel at den burde tåle litt "bøy", men viss ikke kabelen får riktig kontakt er jo det løsningen.

Så lenge du har ver. 28 og Scanidinavia kart så står det jo ikke på dette.

Regner med at du har sjekket at antennen, kabelen og jording er ok ved å sette inn din gamle MKIII og da fått inn signaler? Det står forresten også i brukerveiledningen at det kan ta opptil 15 minutter for å oppdatere systemet når batteriet har vært koblet fra.

En kjenning av meg fikk beskjed om at ved feil på navi'en måtte den sendes til Tyskland for service da ingen i Norge kunne hjelpe. Problemet hans var imidlertid at han manglet jording så den var litt enklere å feilsøke...

Til slutt:

Har du sjekket status for GPS'en i service mode?

- Sett nøkkelen i pos.1

- trykk menu

- sett monitoren i "set" bildet

- når du er i "set" menyen trykk menu knappen i 8 sek.

- Du kommer da i service mode og kan sjekke parametrene for bl.a. GPS'en

Denne manualen er egentlig for MKI -III, men funker greit for MKIV også; http://www.x5world.com/pdf/BMW%20Nav%20 ... manual.pdf

Håper du finner en løsning, Sandnes er en flott plass å være 17.mai!!

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...