Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg ikke skal dra en tur til Bergen og chippe bilen på trimchip.com.

Men etter å lese dette begynner jeg å lure om jeg vil det, eller hva mener dere. Er det ikke noe å bekymre seg for..

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har du først chippet tror jeg ikke du ønsker å reversere dette. :lol:

De problemene som vi har diskutert her er vanlige på utrimmete motorer og, men problemene blir ofte forsterket med tuning. Unntaket er vel kanskje EGR ventilen som nok får mer belastning og avleiringer etter tuning. Er du litt "handyman" er det likevel overkommelig å rengjøre denne jevnlig (årlig?). Mer effekt (HK og dreiemoment) = mer kjøreglede :D

Jarle

Skrevet

Ja det er jo sandt det.

Har skrudd en del så det skulle ikke være noe problem.

Har du et bilde over hvor den ligger henne, så hadde det vært litt lettere og kunne demontert den og gjort den rein :):)

Skrevet

Ser du bor i Haugesund. Har du forsøkt disse: http://www.auto-tuning.no/index.php

De fleste som selger motortuning enten bokser eller omprogrammering har som regel et "no cure - no pay" prinsipp. Be om returrett om du ikke blir fornøyd så kan du teste ut dette selv, om det er verdt det altså.

Jarle

Skrevet

Jepp eg e Haugesunder hehe

Takk for den. skal se litt på den siden :):)

En får litt høyere effekt og nm hos trimchip.com ser eg

Skrevet

Min egr ventil har jeg byttet med såkalt "bypass pipe". Den er plassert her: på høyre side av motoren sett forfra

img0366cf1.jpg

Min egr ventil så slik ut: img0371vx1.jpg

Jarle

Skrevet

Himmel og hav, det var litt sot der ja hmmm.

Ka må eg betale for en sånd ventil da.

E det mye jobb og skifte. Eg skal inn på Bavaria og ta firhjulskontroll snart så da kan eg be de skifte den vist det ikke e for dyrt..

Skrevet

Den EGR entilen var det ganske mye sot i ja, er bilen gått mye eller? Hadde oppe min nå i kveld og det var på langt nær så mye sot i den, den er kjørt ca 210 000 km nå og har vært chippet de siste 40 000 km. Chipingen er gjort av "turbochip", (dansk firma) 3 år siden nå, bilen gikk merkbart bedre etter at det ble gjort, og jeg har aldri sett noe røyk av eksosen på den. Ser på det bildet ditt Jaro at bypass ventilen du har montert istedetfor egr ventilen har tilkoplet eksostilførselen, regner med den er tett, og det er gjort bare for å ha et sted å "gjøre av den". Har tenkt å gjøre det samme på min (136 hk), har også tenkt å lage et nytt rør i stedet for kat'en, har du Jaro prøvd det, og har det i så fall noe effekt.

Skrevet

Ja, fra eksoskjøleren er det tett. Var i utgangspunktet plaget av mye sort eksos ved akselerasjon. Dette forsvant helt, samt at tomgang og bunndrag kjentes bedre ut. Har modifisert luftinntaket, montert en digital tuningbox som også manipulerer LMM, den nye typen PCV-ventil og denne bypass'en. Resultatet er merkbart både ved forbikjøringer og akselerasjon generellt. De-cat er neste prosjekt + sportseksos. Skal gjøre dette snart, må bare ha tid til det. Svendsen Eksos kunne lage de-cat'en, men ville ikke montere den pga. forskrifter etc. De som har gjort dette, eventuellt montert race-kat mener det gir bra effekt særlig om motoren er tunet.

Til de som vil rense sin EGR-ventil så kan dere sjekke denne posten fra BMWLand.co.uk http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtop ... haust+320d

Jarle

Skrevet

Hei, Jaro, den boksen du har for å justere LMM signalet, kan den brukes på 136 hk motoren?

Jeg har sett på siden til det firma i England som selger disse, og da kan en få inntrykk av at deres utstyr er beregnet til common-rail motoren, men akkurat denne enheten burde vel kunne brukes også på 136 hk varianten..?

Skrevet
Hei, Jaro, den boksen du har for å justere LMM signalet, kan den brukes på 136 hk motoren?

Jeg har sett på siden til det firma i England som selger disse, og da kan en få inntrykk av at deres utstyr er beregnet til common-rail motoren, men akkurat denne enheten burde vel kunne brukes også på 136 hk varianten..?

Jeg tror det, men send en mail til Ron på roverron32@btinternet.com og spør ham så får du garantert et riktig svar.

Jarle

Skrevet
Ser du bor i Haugesund. Har du forsøkt disse: http://www.auto-tuning.no/index.php

Snakket med innehaveren av dette firmaet på 17. Mai, vi gikk i samme klasse på grunnskolen.

De hadde chipet en god del biler i det siste, han sa hvor mange de hadde klart på en dag og det var ikke få (de samlet opp bestillinger for så å kjørte en rundtur). Mener bl.a Bauge Auto og Møller Bil i Hgsd. bruker de så det skal være ok greier de leverer.

Skrevet

Man skal jo heller ikke utelukke at luftmengde måleren er defekt. Jeg hadde samme problem etter jeg chipet min hos ts-racing. Og det skjedde ETTER chipingen. Hadde full effekt til 80km/t på 5 gir (husker ikke turtallet) så datt den ut til ca. 100 og deretter fortsatte. Jeg byttet luftmengdemåleren og da fungerte det. Men det er jo helt klart at bytte av PCV filteret ikke er dumt . Jeg måtte bytte turbo trolig pga. tett filter. Jeg har snakket med flere "troverdige" oldboys bmw mekanikere som ikke har hørt at dette filtre bør byttes.

Skrevet

Sitat Masus: Men det er jo helt klart at bytte av PCV filteret ikke er dumt . Jeg måtte bytte turbo trolig pga. tett filter. Jeg har snakket med flere "troverdige" oldboys bmw mekanikere som ikke har hørt at dette filtre bør byttes.

--

Som noen har nevnt før her på forumet er dette endel av Insp. II nå.

Dessuten er det kommet en ny og forbedret versjon av PCV filteret (uten filter men med en ventil inni). Sikkert en god grunn for alt dette....

Jarle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...