runsyv Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Tenkte å chipe min 320D 136 hk, med en slik boks, er dette noe som det er verdt å bruke pengene på? http://www.chiptuning.com/index.php?opt ... 3∏=148
Jaro Skrevet Mai 16, 2007 Skrevet Mai 16, 2007 Hadde en DTE boks på en Audi tdi for mange år siden. Funket flott den, var TÜV godkjent og fikk med motorgaranti. Kostet endel den gang, men var verd pengene likevel. DTE skal være anerkjent som seriøse i alle fall. Alternativet ditt er mapping, koster vel det samme. Jarle
TexWiller Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 Disse chippene selger vi på jobben og har montert veldig mange av dem med stort sett bare positive erfaringer. Personlig er jeg litt i mot slike lurebokser da ingen av dem tar hensyn til girkassen (automat) men kvaliteten og virkingen er det ingenting og si på.
Jaro Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 Tex Willer: Hvorfor kaller du det lurebokser, og har du erfart at de ødelegger automatkassene? Jarle
TexWiller Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 Jephttp://www.bimmers.no/viewtopic.php? ... ighlight=p! les innlegget mitt her
Jaro Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 Tex Willer: Jeg har lest innlegget ditt tidligere og kan til en viss grad være enig i resonnementet ditt. Men likevel er det ikke direkte svar på spørsmålet mitt; Har du erfart at de ødelegger automatkassen? Det handler vel egentlig om girkassen er dimensjonert til det økte dreiemomentet og om tuningboksen er levert fra en leverandør som er anerkjent. Flere av disse er også TÜV godkjente og leveres med motorgaranti. Når en surfer gjennom nettet på diverse BMW forumer så er ikke dette noe tema, men ofte stilles dette spørsmålet. Likevel er det ingen jeg har sett til nå som direkte linker gearkasse/automatkasse-havari til tuningboks. Det er mulig det finnes eksempler likevel, men de må være sjeldne. Advarslene kommer som regel fra de som selger andre løsninger enn tuningbokser, f.eks. de som selger optimering av DDE/motorstyring. Jarle
Padi Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 Snakket med en jeg kjenner og han er mekaniker på Bavaria og han sa at automatkassene tålte den økte nm med chip...
fullgass! Skrevet Mai 19, 2007 Skrevet Mai 19, 2007 Har tunings boks i fra dte-systems. Den sitter installert i min 525 TDS. Har brukt denne tunings boksen i 3 år nå og er totalt avhengig, kan ikke tenke meg å kjøre uten. Kun posetive erfaringer. Det første året var den installert i en med manuell girkasse. Nå sitter den i en med automat. Eneste problemet her er at kassa har en lei tendens til å stadig gire ned, uten at dette er nødvendig. Er litt iriterenes.
TexWiller Skrevet Mai 23, 2007 Skrevet Mai 23, 2007 Jaro: Ja jeg har erfart det 2 ganger. At flere av boksene er tuv godkjente og selges med motorgaranti forteller kun at motoren tåler effektøkningen og fremdeles holder seg innenfor euro utslippskravene, det sier ingenting om girkassen. Padi: Han du snakket med på Bavaria vet enten ikke hva han snakker om eller så er det mulig han utaler seg om AC Snitzer sin chip. Dette er en chip jeg ikke har vært borti, men til den prisen å siden den lages spesielt til Bmw så tar den vel hensyn til girkassen når det skal gires. De fleste girkassene i dag tåler ikke så veldig mye mer en orginalt, men vis man f.eks tar en 525d og en 530d så har de samme girkassen og da sier det seg selv at 525 tåler det bedre en 530.
Jaro Skrevet Mai 23, 2007 Skrevet Mai 23, 2007 AC Schnitzer overtar BMW's garanti på motor og drivverk i 2 år/100000km og dette koster.... Husk boksen koster nesten 20.000,-. Av utseende minner den om andre chipbokser uten noe kontakt med styringsenheten EGS (til automatkassen). --------- Det er helt sikkert diskutabelt om hvor mye motor og drivverk tåler av effekt, men det er i alle fall svært mange som har kjørt mange km med chipper, bokser og annen optimering uten problemer. Mange med meg mener at større kjøreglede og forbedret effekt målt mot minimal sjanse for gearproblemer er verdt det. Jeg fikk også til svar fra en tidligere BMW mekaniker at risken for automatkasse havari var i promilleklassen. Jarle
TexWiller Skrevet Mai 23, 2007 Skrevet Mai 23, 2007 Jaro: Jeg er fullstendig klar over at i de fleste tilfeller så går det stort sett greit for vanligvis så kjører jo folk normalt enten de har chipp eller ikke, men ved hard bruk gjerne ispedd litt last eller tilhengerkjøring så kommer slitasjen snikende relativt kjapt. Kom inn til meg med en bil som har kjørt 25-30t km med chip så skal jeg nesten garantere at jeg kan få fram feil på gikassen etter noen få km. Jeg er ikke ute etter å rakke ned på disse chippene jeg kommer kun med fakta. jeg har chippet/trimmet nesten alle bilene jeg har hatt automat eller ikke, men jeg prøver og ta litt hensyn til det stakkars driverket. Nesten alle har vel ønske om mest mulig power uten å måtte være at noe skal gå til h.....
Jaro Skrevet Mai 24, 2007 Skrevet Mai 24, 2007 TexWiller: Hva slags feil er det du har erfart på automatkassene? Og hva slags feil er det du forventer å få etter noen få km? Selv kjører jeg jevnlig diagnose på bilen min uten å registrere noen feilkoder pga tuning, men nå unngår jeg å "burne" ut av hvert veikryss da. Jarle
TexWiller Skrevet Mai 25, 2007 Skrevet Mai 25, 2007 Begge to mistet 3 gir nesten helt. ca 22000,- for ovehaling + demont/mont
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå